|
Overføre vinyl til PC - stort problem |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Shaolin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-Juni-2006 Sted: Valby, Danmark Status: Offline Point: 429 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-Oktober-2014 kl. 20:29 |
|
Hej folkens,
Tænker lige jeg prøver at smide mit spørgsmål her, hvor jeg ved der er mange "nørder" som mig selv - så forhåbentlig kan en hjælpe mig. Jeg har et setup herhjemme, hvor jeg kan overføre vinyl-LP'er osv. til min PC. Setup'et er en Technics SL-1210MK2, der sidder i en TC-750 preamp. Preampens output går via 2*phono -> 1*stereo jack, til Line In på mit PCI Maya44 lydkort i PC'en. Det har sådan set fungeret fint, indtil jeg skulle overføre en plade, der var mixet i "ægte" stereo. I dette tilfælde er leadvokalen i venstre kanal, og al musik i højre kanal. Dette betyder, at når jeg lytter til det, kan jeg kun høre musikken, men vokalen er helt og aldeles væk! Jeg har kigget lidt i manualen til mit Maya44 lydkort (for de interesserede, er den her: http://download.esi-audiotechnik.com/download/ESI/MAYA44/MAYA44-English.pdf) - og der kunne det godt tyde på at Line In kun dur til mikrofoner, og ikke til mit formål. Så derfor prøvede jeg at gå fra min preamp via et 2*phono -> 2*mono jack-kabel, i begge inputs i lydkortet. Og nu kunne jeg sørme høre det hele! Ganske vist ikke "korrekt" gengivet. Den omdanner stereoen til 2 mono-spor, lyder det som. Men i det mindste får jeg det hele med. Problemet er så bare, at når jeg forsøger at optage via Audacity, optager den kun på venstre spor, og ikke det højre - den går jo heller ikke! ![]() Er der nogle lyd-nørder derude, der kan fortælle mig om jeg skal bruge et andet kabel? Om det er en setting i mit lydkorts kontrolpanel der kunne være forkert? Hvordan får jeg overført "ægte" stereo korrekt til min computer? På forhånd tak!
![]() |
||
![]() |
||
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Som jeg kan se ud fra kortets manual, skal du bruge den første kabelløsning med stereostik ind i lydkortet. Det er mystisk, at du ikke får begge kanaler med ind i audacity. Ender du med præcis samme signal i begge kanaler (monolyd)?
|
||
Øst, vest, ::1 bedst
|
||
![]() |
||
Shaolin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-Juni-2006 Sted: Valby, Danmark Status: Offline Point: 429 |
|
Ja, ikke? Men altså, mit kabel er 2*phono -> 1*stereojack, som jeg sætter i den input, der er markeret som 1 i manualen. Og senere i manualen skriver de, at det kun er til mikrofon, og man skal sætte noget i både 1 og 2, hvis man har et setup som mit...
Og ja, det lyder bestemt som om jeg får monolyd ud af det. Men som sagt kun af den ene stereokanal. Den anden er simpelthen væk. Det er ikke et problem med det meste musik, men der kan jo gå nogle detaljer tabt på den måde...
|
||
![]() |
||
|
Det jeg måske lige skal tilføje er, at når jeg kører via mit 2*phono -> 1*stereojack-kabel, og så skifter fra LINE input til MIC input i lydkortets kontrolpanel, så får jeg "hele" lyden med, så at sige. Men naturligvis i en fuldkommen overstyret kvalitet...
|
||
![]() |
||
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
|
Hmm besynderligt. På indgangsoversigten for indgangsstik 1 står "1. LINE 1/2 Analog Input Connector (Stereo Input) / MIC 1 Input (Mono Input)" så det bør være en stereoindgang, når den bruges som line input. Det er rigtigt, at der i senere tegninger er streg til begge inputs ved linjesignaler, men det tolker jeg som at man kan bruge den ene eller det anden indgang, ikke at begge skal bruges samtidig.
Er der forskel på om du bruger det ene eller andet indgangsstik - tjek evt i mixer-app'en? |
||
Øst, vest, ::1 bedst
|
||
![]() |
||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5307 |
|
Som jeg læser manual side 13 kan du bruge både input 1 eller input 2 til stereo. De viser jo også en CD afspiller tilsluttet. Men kun input 1 til MIC, som så skal vælges i opsætning, som vist i monitor panel til venstre - side 18.
Jeg har ikke lige kunnet finde det punkt du omtaler? Lydkort er jo ældre sag med Win XP driver, hvad maskine/OS kører du det på? Mvh. JørgenT
|
||
![]() |
||
|
Ja, hvis jeg sætter stereojack'en i input 2, er der intet signal overhovedet... som om den indgang ikke kan fungere alene, men kun sammen med 1'eren...
|
||
![]() |
||
|
Jeg kører Windows 7, 64-bit, men det er ikke mere end et par måneder siden de udgav en ny version af driveren, så de understøtter den stadig 100%. Også til Windows 8.
Huntiedk omtaler det samme jeg mener - at der på tegningen over enheder der tilsluttes, er indikeret at de skal gå i både 1 og 2, og ikke kun i 1 alene. |
||
![]() |
||
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5307 |
|
Hvis du bruger input 2 skal du vælge Sound Recording CH3/4 input i default device - tilsvarende CH1/2 som vist i Windows kontrolpanel side 12. Ved ikke lige hvor du gør det i Win7. Og jeg er enig med Huntie angående streger, de symboliserer kun. Der skal kun kabel i et af input stikkene Mvh. JørgenT
|
||
![]() |
||
|
Okay, så langt så godt. Og ja, det med at ændre input i Win/kontrolpanelet havde jeg nok overset! Tak! Jeg prøver det i morgen, og giver en rapport herinde.
Men jeg er glad for der er enighed om at jeg kun bør sætte i den ene indgang. |
||
![]() |
||
|
SÅ fik jeg løst problemet!
Jeg skiftede til Input 2 (tak, Jørgen), og kunne godt se i Audacity at der nu blev optaget "uens" i højre/venstre. Det lød dog stadig forkert i mine hovedtelefoner. Men jeg brændte så en CD med det optagede, og den spiller PERFEKT på mit anlæg. Så nu er mit eneste problem mit lydkorts output til computerhøjttalerne. Den laver åbenbart noget konvertering. For der er den ene kanal stadig "væk". Tror jeg vil prøve at benytte lydkortets optiske eller coaxiale udgang i stedet... men så skal jeg købe nye højttalere... Eller også stiller jeg mig tilfreds med at vide at det fungerer som det skal nu! ![]() Tak til huntiedk og JørgenT for gode input!
![]() Redigeret af Shaolin - 08-Oktober-2014 kl. 16:19 |
||
![]() |
||
|
Jeg kunne selvfølgelig også købe sådan en, og sætte imellem lydkortet og højttalerne...
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |