recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vandkøling vs kabinetblæsere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vandkøling vs kabinetblæsere?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6251
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vandkøling vs kabinetblæsere?
    Sendt: 04-November-2014 kl. 07:45
Hvis man køber en PC med vandkøling (der formodentlig er lydløs), kan man så slå kabinetblæsere fra?
Ikke lille blæser på processor og grafikkort
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 08:11
Uden kabinetblæsere vil temperaturen inde i kabinettet stille og roligt stige. Varmen kommer fra plade-harddiske og alle de andre komponenter som ikke er vandkølet. Har du så eksempel blæser på grafikkortet så vil det være den varme kabinetluft du vil forsøge at køle det med og det siger sig selv at det giver problemer.
En stor langsom roterende kabinetblæser støjer ikke nævneværdigt.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 11:12
Du skal stadig fjerne varmen fra vandet, hvorfor du har en radiator. På denne monteres blæsere som køler vandet. Vandkøling er ikke lydløst, det er bare mere effektivt end alm. blæserkøling (generelt set). Du vil ikke kunne spare blæserne væk medmindre du har en meget stor radiator.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 13:10
Hvis du ser på billederne på min gamle profil på hwt.dk, så vil du se at jeg har vandkøling med en passiv ekstern radiator.

Der er vandkøling på CPU, GPU og harddiske. Men jeg har en lille langsom blæser til at kaste kold luft ind på bundkortet og strømforsyningen har en langsomt kørende blæser til at hive luft ud af kabinettet.

Alt vand blev kølet af den passive radiator på siden.

Systemet er i dag ændret og har fået tilføjet en dobbelt radiator i toppen, da nyere grafikkort kræver bedre køleløsning. Radiatoren er placeret så den varme luft fra kabinettet automatisk passerer og tager ekstra varme med ud.
Hvis der er behov for ekstra køling, så er der på den dobbelte radiator monteret 2 x 120 mm blæsere, som langsomt spinder op.
I daglig brug er vandet kun passivt kølet.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6251
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 14:03
Så det er altså ikke en lydløs mirakelløsning, kan jeg forstå
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 15:36
Hvor meget computerkraft har du brug for?

Mit system har en i5-4670k med HD4600 grafik kølet af en Noctua NH-L12 køler med kun den "lille" 90 mm blæser monteret af pladshensyn. Kombineret med en Corsair CX430M psu og et par ssd diske er den så lydløs at jeg ikke kan høre den selv om den står lige her på skrivebordet ved siden af min monitor. Vi er ude i, at når jeg fisker min bærbare fra arbejdet frem så virker den absurt støjende med sin lille laptop blæser og 2,5" harddisk og for nyligt skiftede jeg min router ud fordi den gamle havde udviklet en tendens til at brumme svagt.

Det hjælper selvfølgelig ikke ret meget hvis du har brug for en high power gaming computer, men du kan komme langt med gode blæsere/kølere og en kvalitets strømforsyning.

Min forrige computer havde vandkølet cpu, men der kunne jeg høre pumpen en smule.

Der er selvfølgelig altid den mulighed at sænke hele computeren ned i et oliebad. Smile

Redigeret af strandvasker - 04-November-2014 kl. 15:37
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Der er selvfølgelig altid den mulighed at sænke hele computeren ned i et oliebad. 

Det kan du ikke gøre med almindelige harddiske, da de har en ventil for udluftning.

Bortset fra det - vandkøling er i 2014 kun egnet for kraftige computere.

Hvis man ikke har behov for rå regnekraft eller grafik, så bør det kunne klares lydløst med luft i alle årets måneder.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis du ser på billederne på min gamle profil på hwt.dk, så vil du se at jeg har vandkøling med en passiv ekstern radiator.

Jeg nævnte også det kunne lade sig gøre, men kun med en stor hedeflade som du har i dit billede.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2014 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg nævnte også det kunne lade sig gøre, men kun med en stor hedeflade som du har i dit billede.

I know Smile

Det var også mere for at trådstarter kunne se IRL scenario, hvor det virker.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu