|
Højttaler eller højtaler? |
Besvar | Side 123 5> |
Forfatter | ||
ertmania
Ny bruger Oprettet: 02-Oktober-2014 Sted: Køge, Danmark Status: Offline Point: 7 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 06-November-2014 kl. 00:01 |
|
Hedder det højttaler eller højtaler?
Jeg vil sige at det hedder højttaler, altså noget som taler højt. Det handler jo ikke om højde. En høj taler. Nej vel. Eller er det ligegyldigt hvordan vi staver efterhånden? Hvad siger i andre? |
||
Lydbøger Lyder Lækkert
|
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12321 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det synes at være normen i dag, at man bare staver som man har lyst. "Bare vi kan forstå hinanden", er der mange der siger...
Det har altid heddet højttaler. To T'er. |
||
ertmania
Ny bruger Oprettet: 02-Oktober-2014 Sted: Køge, Danmark Status: Offline Point: 7 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Lydbøger Lyder Lækkert
|
||
ertmania
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, jeg synes også at det går i den retning. Jeg taler overhovedet ikke om ordblinde, de kan jo ikke gøre for at de har svært ved det.
Mon det skyldes at der er mange der ikke læser bøger eller aviser? At mange ikke ser de ord de selv skriver, på tryk? |
||
Lydbøger Lyder Lækkert
|
||
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Grønsag - Grøntsag. Det kan staves på begge måder, så tjek lige jeres baggrundsviden før dansklærerpegefingeren viftes.
Redigeret af slumbert - 06-November-2014 kl. 01:54 |
||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||
aerik
Guld medlem Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4262 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Som slumbert skriver, så er begge måder korrekt. Der er ikke en måde, som er mere rigtig end den anden, da begge er i retskrivningsordbogen under samme artikel. Så længe det er sådan, så er det okay at skrive højtaler, hvis det er det,man føler for.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er mennesker der har skrevet retskrivningsordbogen. Det er vel tilladt at beklage sig over de valg de tager. Jeg synes ikke det er i orden at højtaler er godkendt, på linie med at jeg ikke synes det er i orden at det er "korrekt" at skrive "Majonæse" eller "Svejts", bare fordi folk ikke kan stave til "Mayonnaise" eller "Schweiz".
|
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12321 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Svejts? Den havde jeg kraftedeme ikke set før...
|
||
aerik
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg er som sådan ikke uenig med dig. Alle tre eksempler skærer i mine øjne, og når jeg retter diktat og stil, skal jeg holde mig selv i nakken, for ikke at benytte den røde kuglepen i de tilfælde. Men så længe ordene er i ordbogen, så må de skrives sådan, og det ene er ikke mere korrekt end det andet. |
||
aerik
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ved godt jeg har skrevet andet oven over, men er næsten helt sikker på, at Svejts er pillet ud af ordbogen igen. Mener det skete et sted mellem 2011-2013 |
||
quarkir
Guld medlem Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1561 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Fra ordbogen.com: Svejts proprium Grammatisk anmærkning
Dansk Sprognævn godtager ikke denne skrivemåde.
Denne skrivemåde anbefales ikke, brug i stedet → Schweiz |
||
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Loudspeaker = højTTaler.
Men ligesom et fjernsynsapparat kaldes et TV i dag. Kunne man vel forkorte højttaler med HT. |
||
Besvar | Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |