recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iMac 5K eller ny 4K skærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iMac 5K eller ny 4K skærm

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Charlie Waterloo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-November-2014
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Charlie Waterloo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: iMac 5K eller ny 4K skærm
    Sendt: 14-November-2014 kl. 14:23
Hej Forum

Jeg vil lige høre jeres mening.

Det har været min mening at købe 4K skærmen Asus PB279Q, der ser ud komme i handelen inden længe. Men nu er jeg blevet i tvivl, om der er bedre at forsøge at sælge min ellers næsten nye MM-Vision XForce pc'er og købe den nye iMac 5K.

Bruger pc'eren i fritiden til bl.a. visning og redigering af fotos, lidt kontorarbejde, internet og mindre spil. Ca. en times tid daglig.

Vil jeg ikke få de bedste fotos med flest mulige og bedste farver med iMac 5K?

Der er en del blæserstøj fra XForcen selv ved alm. brug. Der er vel ingen blæserstøj fra en iMac?

Hvad ville i gøre og anbefale mig til?

Redigeret af Charlie Waterloo - 14-November-2014 kl. 14:27
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 15:23
Der er også blæser i iMac, høres ved belastning. Men det er meget om du er mere Windows eller MAC mand. Selvfølgeligt kan der installeres Windows på en MAC, men din PC'er kan evt. også støjdæmpes.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 16:31
Du skal selvfølgelig bruge Mac OS X på den. Der er ingen Windows drivere til 5k iMac endnu.
Men det er en rigtig god skærm. 

Det er nok overkill til det, du vil bruge den til, men den er lækker, og har du pengene, så køb Wink

Bestil på apple.dk, hvis du vil have ren SSD i stedet for Fusion drive. Og Apples SSD er næsten dobbelt så hurtig som Samsung 840 EVO.

Mht. støj. Den siger ingenting (med SSD). Blæserne kan godt høres ved 750% cpu belastning.

Redigeret af Brixen - 14-November-2014 kl. 16:41
Venlig hilsen
KB
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 16:39
Ja, der er blæsere i, og til tider vil de da kunne høres. Men sammenlignet med alle andre PC'er jeg har været i nærheden af, så er iMac'en den mest lydløse.

Denne besked er i øvrigt skrevet fra en retina iMac Clap
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Charlie Waterloo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 23:40
Mange tak for svarene. Jeg har i aften set iMac 5K i en forretning. Den er rigtig flot og med super skarpe billeder. Og uden blæserstøj. Havde jeg ikke fået købt en MM-Vision XForce i sommer, ville jeg helt sikker købe iMac 5K. Tror jeg vil prøve, om jeg kan sælge XForcen til en fornuftig pris. Hvis ikke køber jeg en Asus PB279Q 4K skærm, men jeg vil sikkert altid tænke på iMac'en.

Redigeret af Charlie Waterloo - 14-November-2014 kl. 23:41
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 11:25
Jeg har selv en iMac fra 2011... Jeg er total fan af Apples miljø, og vil altid være glad for mange af deres produkter. Men efter at ha skiftet skærmen på min iMac er jeg ikke just imponeret og teknikken bag. Hvis du googler imac+dust/bleed m.m kan du se der har været utallige af problemer med de indbygget skærme er modtagelig for der kommer støv ind bag i skærmen, altså mellem ledpanelet og skærmpanelet. Møg irriterende!

Om det er konstrueret anderledes på de nyere maskiner aner jeg ikke, men jeg håber det! Den løsning der har været i de "tykke" imacs er i hvert fald hjernedød...

Af selv samme årsag - så jeg næsten overbevist om at min næste hjemme pc bliver en Mac mini / mac Pro kombineret med ekstern skærm :-).
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 11:44
@Rasmus8D: på de tynde er panelet og skærmen lamineret sammen. 

Jeg havde købt 3 år AppleCare til min iMac 2011, og fik skiftet panel og grafikkort 2 uger før de 3 år var gået. 
Venlig hilsen
KB
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 13:36
Det var da fornuftigt de fandt en anden løsning på det, den nye lg skærm jeg satte i var af samme ringe samlekvalitet som den jeg tog ud. Jeg satte så ekstra tape på over alt for at dække sprækker m.m bedre end Apple havde gjort... Stadig tror jeg det er en god ide at skille den ad og støve den af oftere end man normalt gør med sit grej ;-)

Men virkelig godt de har indset det var noget skrammel! Desværre havde jeg ikke Apple Care på, så det kostede 1700 for et nyt panel... Øv ;-)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 15:34
iMac 5K er en fin maskine, desværre kan en iMac 5k ikke bruges i TDM target display mode dvs. at bruge imac'en som standalone skærm hvilket kunne have været lidt smart så man kunne sætte en ny frisk Mac Pro på om et par år. Nogle af de "gamle" iMacs kan trække 2 ekstra skærme f.eks. 2 ældre 27" iMacs i TDM target display mode. Desværre har de heller ikke opgraderet den nye 5K iMac med samme SSD/PCIe som der sidder i den nye Mac Pro, her skrives der og læses med 1000MB/s som er noget mere end de 6-700MB/s som en iMac late 2013 og den nye 5K gør med PCIe SSD, det bliver nok næste gang.

Hvis du vælger den nye iMac så overvej om det ikke skal være med en i7 processor hvis du skal rendere/ konvertere film eller lign.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 22:46
Nu ved jeg ikke om prisen på software er et non-issue, men for mig er det helt klart udsigten til at skulle betale for hele Adobe pakken igen der afholder mig fra at købe Mac. Adobe tillader ikke at man bytter sin licens fra PC til Mac, så der skal punges ud igen - og Photoshop+Lightroom er altså godt samme pris som en ret anstændigt monitor alene.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Charlie Waterloo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 00:23
Jeg havde regnet med, jeg kunne "nøjes" med standardmodellen til ca. 20.000 kr. Skal den opgraderes til i7, 16 ram, SSD (på niveau med min Vision XForce)og bedre grafikkort er vi over 30.000 kr. Det er mange penge. Og det ser ud til den kan forbedres iflg. Potter - måske ved næste udgave.
Kan min Windows 8.1 Pro (har dvd'en) og Office Prossional 2013 i øvrigt installeres på iMac'en?

Redigeret af Charlie Waterloo - 16-November-2014 kl. 00:24
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Charlie Waterloo Charlie Waterloo skrev:

Kan min Windows 8.1 Pro (har dvd'en) og Office Prossional 2013 i øvrigt installeres på iMac'en?

Jeg har læst et sted - sikkert Ars Technica - at der ikke findes drivere til Windows til skærmen.
Så skal du køre Windows virtuelt med VMWare Fusion eller Parallels.
Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu