recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround og stereo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround og stereo?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Portuz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juni-2012
Sted: Storkøbenhavn
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Portuz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround og stereo?
    Sendt: 11-November-2014 kl. 17:12
Hej

Pt. består mit setup af følgende.

NAD M3
NAD 51 DAC
2 x Dali Helicon 400 MK2
2 x Dali Helicon 300 MK2

Min stue er ikke særlig stor, men det er gået op for mig, at jeg holder rigtig rigtig meget af film og derfor bør overveje at implementere surround i hjemmet. Dog ønsker jeg samtidig at beholde min fine stereolyd.

Jeg har kigget på NADs nye master serie (M17 og M27) samt at anskaffe mig en C200 og og S600, begge gerne MK2 modellen. Det skal her siges, at jeg elsker Helicon serien og særligt farven rosenrød. Design/farve udgør alligevel en bemærkelsessværdi andel af det, jeg opfatter som et rigtig godt anlæg.

Har søgt og søgt og fundet lidt frem til, at det kan lade sig gøre, at beholde min M3 til, når jeg skal afspille musik. Er dette muligt eller er det unødvendigt, fordi M17 og M27 sagtens kan håndtere musik på samme niveau? Kan subben slås fra, når jeg hører musik? Dette ønsker kun muligt, såfremt jeg ikke skal skifte kabler hele tiden.

Min viden omkring surround er meget begrænset i forhold til stereo.

På forhånd tak! :)
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 19:00
Din M3 kan bruges som stereo forstærker i et surround setup da den nyeste firmware giver mulighed for HT input, ifølge en her fra siden.
Om M17/M27 spiller ligeså god stereo som din M3 ved jeg ikke. Men din sub sætter du til M17 så den bruges ikke i stereo.
Til top
Portuz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Portuz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 22:34
Så hvis jeg har alle 3 dele tilsluttet, så kan jeg høre stereo på min M3 og surround på M17+M27 - samtidig med min M3 er tændt? Det ligner jo bare, at alle højttalere skal være tilsluttet M27.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2014 kl. 06:55
Du skal forbinde Front L+R preout på M17 til HT input på M3 og så højtalerne til M3. M3 indstilles på HT input i surround og f.eks. CD i stereo.
Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Oktober-2008
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af SosFarum<b> SosFarum skrev:

Din M3 kan bruges som stereo forstærker i et surround setup da den nyeste firmware giver mulighed for HT input, ifølge en her fra siden.
Om M17/M27 spiller ligeså god stereo som din M3 ved jeg ikke. Men din sub sætter du til M17 så den bruges ikke i stereo.

Jeg kan bekræfte dette.
Til top
Portuz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Portuz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 14:48
Kan der ligeledes sætte både front- og baghøjttalere til M3? Således at center og sub ikke spiller med på stereo delen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af Portuz Portuz skrev:

Kan der ligeledes sætte både front- og baghøjttalere til M3? Således at center og sub ikke spiller med på stereo delen.
Det tror jeg ikke - stereo er jo kun 2 højtalere.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 17:06
Nej. M3 har kun 2 udgange. Det ville give mest mening at bruge den til 2 fronter, 1 højre 1 venstre.
Til top
Portuz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Portuz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:34
Selvom jeg lige pt. kører med 2 fronter og 2 bagved? Det er M3 jo bygget til.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:40
Det r zone2, og har intet med surround at gøre. Der er kun to forstærkere indenbords
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:52
Du skal gøre op med dig selv om du vil beholde din M3 og bruge den som ren effekt.
Jeg kan garantere dig for at M17 vil levere varen alene i stereo. Specielt vis du køber et audyssey pro kit og kalibrere M17.

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Portuz Portuz skrev:

Selvom jeg lige pt. kører med 2 fronter og 2 bagved? Det er M3 jo bygget til.
Som kampus skriver så er det nok zone 2 som du beskriver. Der er 4 terminaler bag op din M3 men det er 2xstereo(2xZONER), som kan bruges til at høre samme musik 2 steder. 1 sæt stereo højtaler i køkken, og 1 sæt stereo højtaler i stuen. Dette har intet med surround og gøre.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu