|
Accesspoint/Router? |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 29-December-2014 kl. 19:13 |
Hej,
Jeg spurgte forleden dag herinde om hvordan jeg kunne forlænge et Internetsignal ud i hele huset. Jeg blev anbefalet at placere den nuværende Router midt i huset og så trække et kabel ned til et Accesspoint i kælderen, som så skal fordele signalet dernede. Jeg finder så ud af at det Accesspoint som jeg allerede har, er et trådløst AP, så det kan jeg jo ikke bruge ![]() Så slog det mig at jeg kunne prøve at bruge en anden trådløs router som "AP" nede i kælderen, så jeg trak et kabel fra den primære router ovenpå ned til en router nede i kælderen, og det virkede faktisk OK. Men så ved jeg godt at jeg nu kører på to netværk, og det er ikke optimalt, men heller ikke verdens undergang. Men er det en holdbar løsning? Jeg kan forstå at ved at bruge et Accesspoint på kabel kan jeg komme på samme netværk i både kælder og overetage, men hvilket Accesspoint til kabel kan anbefales? Så hører jeg gerne. Tak. |
|
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Super!
Den tråd havde jeg ikke opdaget. Og det punkt du linker til er jo lige det jeg mangler! Tak BS!
Redigeret af ladiesman217 - 29-December-2014 kl. 19:41 |
|
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Ikke i N-OoF tråden da det IMHO er meget individuekt hvad man har behov/vil betale for :-)
Mvh BS
|
|
![]() |
|
ups kom der en edit i vejen :-D
Mvh BS
|
|
![]() |
|
Ja jeg havde ikke lige læst det hele før jeg skrev. Beklager!
Men som jeg sagde så er jeg ude efter at forlænge et internet fra overetage til underetage. Der er trukket et kabel fra internet udbyders boks ind i den primære trådløse router. Fra den router er der så trukket et nyt kabel ned i kælderen til en anden router, som så laver trådløst net dernede. Det virker med en anden trådløs router, som jeg skrev, men kan det gøre bedre med et decideret AP? Det AP jeg havde var et trådløst AP, så jeg kan altså ikke bruge dette.
|
|
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Online Point: 2409 |
Du kan sagtens bruge den nuværende opsætning med en primær router ovenpå og routeren nede i kælderen sat op som access point, du skal bare konfigurere en smule.
Lad os sige at din primære router har nummer 192.168.1.1 (det nummer du taster ind i browseren når du skal konfigurere routeren). Typisk vil en hjemmerouter hedde 192.168.0.1, 192.168.1.1 eller 10.0.0.1, så nu tillader jeg mig at gætte på at din hedder 192.168.1.1 - ret mig hvis jeg tager fejl. Det betyder at dit netværk bruger adresserne 192.168.1.x hvor x går fra 1 til 254 og din router sandsynligvis har sat sig selv på 192.168.1.1 adressen. Gå ind i routerens konfiguration og led efter punktet for opsætning af DHCP server. En DHCP server er en service der kan dele brugbare ipnumre ud til maskiner der beder om et ledigt ipnummer. Typisk vil der stå noget med start dhcp address (fx. 192.168.1.100) og dhcp address range (fx. 50). Det betyder, at hvis en maskine, fx. din laptop, telefon eller tablet har brug for et ipnummer, så deler din router adresserne ud fra 192.168.1.100 til 192.168.1.150 og holder styr på hvem der har fået hvilke numre. Det er helt perfekt og super praktisk i det daglige. Det er vigtigt kun at have EN DHCP server på et netværk. En typisk bøf med to routere er at de begge har en DHCP server der deler ipnumre ud til maskiner der spørger, men da de ikke har styr på hvilke numre modparten allerede har delt ud kan der nemt gå ged i det. Sæt din router i kælderen til kablet fra din primære router, men stik kablet i en LAN port, ikke WAN porten. Log ind på din kælderrouter og find hvor du kan give den et fast ipnummer. Giv den ipnummeret 192.168.1.2, subnet maske 255.255.255.0 og default gateway 192.168.1.1. Nu du er igang slår du DHCP serveren i kælderrouteren fra, således at det KUN er din primære router ovenpå der deler ipnumre ud. Sæt wifien på kælderrouteren op til at have samme SSID og WPA kode som wifien på routeren ovenpå, men vælg en anden kanal. Generelt bør du kun bruge kanal 1, 6 eller 11. Nu bør din router i kælderen være sat op til at fungere som et rent access point. Den blander sig ikke i uddeling af ipadresser. Dit trådløse udstyr vil automatisk koble sig på den af de to routere der giver det bedste signal og skifte automatisk mellem de to når du bevæger dig rundt i huset. Samtlige dine maskiner får nu adresser der hedder noget med 192.168.1.x, dvs. du har ikke længere to forskellige netværk i dit hjem men kun et. Edit: Jeg havde glemt BS' glimrende vejledning, men i det mindste ser det ud til at jeg var enig med den.. :-)
Redigeret af strandvasker - 29-December-2014 kl. 19:51 |
|
![]() |
|
Fedt, fedt, fedt strandvasker!
Det skulle være til at finde ud af. Jeg så også at det var det som Bschmidt skrev til sidst i den tråd han linkede til, så jeg vil læse på det. Er det lige meget om begge routere er samme mærke? Redigeret af ladiesman217 - 29-December-2014 kl. 19:53 |
|
|
|
![]() |
|
chjeppe ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Marts-2011 Status: Offline Point: 113 |
Hvorfor vil du have et accesspunkt i kælderen? Jeg ville starte med at se om det ikke gav tilfredsstillende rækkevide over hele huset, hvis accesspunktet (eller routeren, hvis den har trådløst netværk) blev placeret i midten af huset.
|
|
![]() |
|
Hej chjeppe.
Det har jeg prøvet, og det er desværre ikke nok. Huset er 20 meter langt og der ligger 35 cm. massiv beton gulv i mellem stue og kælder + tykke mure i kælderen, så det kan ikke nå ned til soveværelset. Men tak for påmindelsen :)
|
|
|
|
![]() |
|
chjeppe ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Marts-2011 Status: Offline Point: 113 |
Ok. Det burde ellers nok være muligt at dække med en ordentlig router.
|
|
![]() |
|
Mener du det? Hvilken router kan du anbefale, for så er jeg da meget interesseret i at høre det?
![]() |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |