|
Højttalerkabler |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Forfatter | |
Xavis ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2015 Sted: Copenhagen Status: Offline Point: 9 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-Februar-2015 kl. 12:32 |
Hejsa Efter vi er flyttet, ville det mest optimale kabellayout i hjemmebiografen resultere i en udskiftning af højttalerkablet til den venstre fronthøjttaler. Det kabel, der følger med mine Harman/Kardon HKTS 11a-højttalere, er ti meter langt, og jeg skal nok bruge 12-14 meter. De kabler, der følger med, ser ikke ud af noget særligt - det er vist bare aluminium, der er det ledende materiale. Skal jeg bare købe samme slags/kvalitet? Alternativt skulle jeg udskifte alle højttalerkablerne, men kan det betale sig med det her system? Forstærkeren er en Harman/Kardon AVR 355. På forhånd tak
|
|
![]() |
|
Sejrsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2005 Status: Offline Point: 813 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej
Du finder bare noget 2-ledet kabel og bruger. Det behøver ikke være særligt kraftigt. Evt. kan du bruge almindelig netledning. |
|
![]() |
|
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
ellers går du bare i harald, eller jem og fix, og køber noget tilsvarende tykkelse. det koster dig måske 200-300 kr
|
|
![]() |
|
Jesna ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2010 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 220 |
Jeg bruger dette til mine bag højttalere
/Jakob
|
|
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005 |
|
![]() |
|
Xavis ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2015 Sted: Copenhagen Status: Offline Point: 9 |
Ah, kool nok.
Jeg har faktisk en del af sådan noget liggende, men nok ikke helt i den længde, jeg skal bruge. Ville lyden blive væsentligt forringet, hvis jeg splejsede det - altså samlede det, evt. i en samlemuffe?
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Ikke det der ligner....
Klaus |
|
![]() |
|
Peter Pan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8212 |
Hejsa Over lange træk er der en større Omsk modstand.
Så for en sikkerheds skyld ![]() http://www.av-cables.dk/Standard-hoejttalerkabel/hoejttalerkabel-2x6-00mm2-pris-pr-meter.html |
|
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
|
|
![]() |
|
Mange tak for alle jeres svar! Hvor lange skal de træk være, før det giver udslag i ringere kvalitet?
|
|
![]() |
|
Peter Pan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8212 |
Hej Xavis Det aner jeg ikke, derfor skriver jeg "for en sikkerheds skyld". |
|
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
På et 8 m træk, oplevede jeg en tydelig forskel i lyden, da 0,75 kvadrat blev udskiftet med 4 kvadrat mm. Bassen blev strammet op og gavnede hele lydbilledet, som blev hørbart bedre. Og det var ingen placebo effekt, men en tydelig hørbar forskel, no question
|
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Der skal være MEGET lange kabeltræk før et almindeligt tyndt kobberkabel vil have nogen ohmsk indvirkning på lyden.
I langt de fleste tilfælde betyder afskærmning langt mere end kabeltykkelsen. Resten er subjektive meninger om forbedringer, som ikke kan påvises i en ABX-test. Køb du roligt noget en tand større end 0,75 kvadrat. Det er rigeligt til de kabeltræk (medmindre du sender MANGE ampere igennem). |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Ja Steve, det er den samme sang hver gang. Du snakker teori, jeg snakker praktik. Forskellen var i den grad hørbar. Ingen placebo effekt eller forudindtagethed. I dette eksempel var det ørerne der afgjorde forskellen, ikke teorien.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |