recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Xavis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Februar-2015
Sted: Copenhagen
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Xavis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttalerkabler
    Sendt: 23-Februar-2015 kl. 12:32
Hejsa

Efter vi er flyttet, ville det mest optimale kabellayout i hjemmebiografen resultere i en udskiftning af højttalerkablet til den venstre fronthøjttaler. Det kabel, der følger med mine Harman/Kardon HKTS 11a-højttalere, er ti meter langt, og jeg skal nok bruge 12-14 meter. De kabler, der følger med, ser ikke ud af noget særligt - det er vist bare aluminium, der er det ledende materiale. Skal jeg bare købe samme slags/kvalitet? 

Alternativt skulle jeg udskifte alle højttalerkablerne, men kan det betale sig med det her system?
Forstærkeren er en Harman/Kardon AVR 355.

På forhånd tak
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 15:18
Hej

Du finder bare noget 2-ledet kabel og bruger. Det behøver ikke være særligt kraftigt. Evt. kan du bruge almindelig netledning.
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 15:46
ellers går du bare i harald, eller jem og fix, og køber noget tilsvarende tykkelse. det koster dig måske 200-300 kr
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 17:26
Jeg bruger dette til mine bag højttalere

/Jakob
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
Xavis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Xavis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 17:52
Ah, kool nok.

Jeg har faktisk en del af sådan noget liggende, men nok ikke helt i den længde, jeg skal bruge.
Ville lyden blive væsentligt forringet, hvis jeg splejsede det - altså samlede det, evt. i en samlemuffe?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 17:57
Ikke det der ligner....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 08:20
Hejsa

Over lange træk er der en større Omsk modstand.
Så for en sikkerheds skyld Wink , har jeg valgt dette 6.00mm2 kabel.

http://www.av-cables.dk/Standard-hoejttalerkabel/hoejttalerkabel-2x6-00mm2-pris-pr-meter.html

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Xavis Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Xavis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 08:51
Mange tak for alle jeres svar!

@Peter Pan:
Hvor lange skal de træk være, før det giver udslag i ringere kvalitet?
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 09:04

Hej  Xavis

Det aner jeg ikke, derfor skriver jeg "for en sikkerheds skyld".
Men jeg har dårlig erfaring med 15 meter x2 - 2,75 mm2 kabel,
som jeg desværre ikke kan komme til at skifte uden at brække
mine trælofter ned. Lyden er virkeligt ringe, i forhold til nær tilslutning.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 09:56
På et 8 m træk, oplevede jeg en tydelig forskel i lyden, da 0,75 kvadrat blev udskiftet med 4 kvadrat mm. Bassen blev strammet op og gavnede hele lydbilledet, som blev hørbart bedre. Og det var ingen placebo effekt, men en tydelig hørbar forskel, no question
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 11:15
Der skal være MEGET lange kabeltræk før et almindeligt tyndt kobberkabel vil have nogen ohmsk indvirkning på lyden.

I langt de fleste tilfælde betyder afskærmning langt mere end kabeltykkelsen. Resten er subjektive meninger om forbedringer, som ikke kan påvises i en ABX-test.

Køb du roligt noget en tand større end 0,75 kvadrat. Det er rigeligt til de kabeltræk (medmindre du sender MANGE ampere igennem).
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2015 kl. 11:32
Ja Steve, det er den samme sang hver gang. Du snakker teori, jeg snakker praktik. Forskellen var i den grad hørbar. Ingen placebo effekt eller forudindtagethed. I dette eksempel var det ørerne der afgjorde forskellen, ikke teorien.
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu