Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Mr. Burns
Bruger
Oprettet: 30-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
|
Emne: 16:9 Wide Sendt: 30-September-2004 kl. 10:55 |
Hej, jeg har fornyeligt fået et widescreen tv ![](smileys/smiley17.gif)
Når dr1 f.eks sender i 16:9, finder tv'et selv udaf at skifte over til 'wide' og fylder hele skærmen, MEN billedet bliver også mere kornet!
Min teori er at der jo selvfølig er mere plads til billedet, som jo ikke bliver 'større', da det er det samme signal, som hvis det vises i 4:3.
Altså antalet af linier med billed er det samme om det skal vises på 70% af skærmen i 4:3 eller på 100% i 16:9...
Kan det være forklaringen?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 30-September-2004 kl. 11:24 |
Hej Mr. Burns
Du er på rette spor.
Grunden til at det bliver mere kornet, er at det ikke er ægte 16:9 du ser, men derimod et 4:3 billede som TV'et selv zoomer på.
DR udsender et flag, som fortæller TV'et hvordan billedet skal vises. Dette flag kan være 4:3, 16:9 eller 16:9 letterbox. Ved sidstnævnte vil TV'et zoome den midterste del af billedet op så det fylder hele skærmen. Resultatet er at det ved første øjekast ligner ægte 16:9, men det er mere grovkornet.
Der er ikke mulighed for at udsende ægte 16:9 via almindelig antenne. Det skal modtages digitalt på en eller anden måde, enten via satellit, via digitalt jordbaseret net, via en settop box som f.eks. en Selector - eller ved at antenneforeningen tager det ned digitalt og konverterer det til et 16:9 anamorfisk signal som de så udsender på en separat tv-kanal.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Mr. Burns
Bruger
|
Sendt: 30-September-2004 kl. 12:56 |
ok, takker, jeg glæder mig så til det bliver muligt at få en settop box...
|
Mr. Burns
Bruger
|
Sendt: 04-Oktober-2004 kl. 12:48 |
Dr1 sender åbentbart et signal til tv'et om at skifte til 'Wide', men Dr2 kan ikke lige pragle af det samme... :(
På textTv stod der eks. at en film skulle sendes i 16:9, men tv'et skiftede ikke, så det blev bare 4:3 billedet med sorte bjælker i top og bund, som blev strukket...
Er der andre som ikke få dette signal fra Dr2, eller er det måske i vores hovedcentral, der går noget galt?
På forhånd tak Jakob
|
donØ
Bruger
Oprettet: 25-Maj-2004
Point: 71
|
Sendt: 04-Oktober-2004 kl. 12:54 |
Jeg oplevede det samme i går, da jeg så John Wayne på DR2. Men jeg tror ikke de sendte i 16:9, for DR2-ikonet stor øverst til venstre på 4:3 billedet og kom således ikke med på 16:9 billedet. Det gjorde teksterne derimod. Så mit bud er at de ikke sendte i 16:9, men gjorde det muligt for den enkelte at vælge det.
I øvrigt er SVT ikke særligt gode til 16:9 (de kunne lære lidt af DR). SVT sender en hel masse programmer i 16:9, men de har altså glemt at teksterne skal flyttes højere op, så man får faktisk kun den øverste tekstlinie med, med mindre man selv flytter billedet op. Lidt pinligt for SVT hvis du spørger mig.
|
zunex
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 12-August-2004
Point: 87
|
Sendt: 04-Oktober-2004 kl. 13:05 |
Hvis du modtager DR2 via kabel er det faktisk din udbyder, der skal sikre at signalet har det korrekte format.
Der er stor forskel på, hvordan det gøres. I Roskilde, hvor jeg bor, er
TDC gode til at "switche" som det er meningen på både DR1 og 2 - men
altså som zoom med deraf forringet billede.
I Hjørring sendes i alle fald DR2 ud anamorf på de analoge kanaler -
men uden WSS, så man skal selv switche TV'et - men så får man til
gengæld også ægte 16:9 i fin kvalitet. DR1 bliver boxet. NRK1, Norsk
TV2 kører også anamorft, har ikke haft lejlighed til at fange nogen
svenske udsendelser.
Jeg har spurgt TDC om de ikke kan smide en af de tyske reklamekanaler i
grundpakken ud, og erstatte det af et parallelfeed af DR1 og 2. Når der
sendes 16:9 skulle de så blive anamorfe.
Den var de desværre ikke med på - men det kan være de kan lade sig overtale. Fat pennen og skriv til dem :-)
|
donØ
Bruger
Oprettet: 25-Maj-2004
Point: 71
|
Sendt: 04-Oktober-2004 kl. 16:02 |
hmmm, er du sikker på du kan modtage analoge signaler anamorph't 16:9 og ikke blot zoom 16:9?
Er du sikker på det ikke skyldes en digital-box?
Jeg har i hvert fald aldrig hørt om Anaorphe signaler på det analog kabelnet og hvis du læser Lars' indlæg ovenover skriver han også man skal bruge en boks.
Redigeret af donØ
|
Mr. Burns
Bruger
|
Sendt: 05-Oktober-2004 kl. 12:26 |
Vi har i ejerforeningen egen hovedstation, hvor de forskellige signal tages ned med parabol og fra kabelnettet (stofa), disse signaler forstærkes og sende ud til alle lejligheder. Kunne det tænkes at det er i denne process 16:9 signal forsvinder, for det må jo være på hovedstationen efter Lars' udsagn...
/Jakob
|
zunex
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 12-August-2004
Point: 87
|
Sendt: 05-Oktober-2004 kl. 13:37 |
donØ: Helt sikker. Signalet sendes ud anamorft på det pågældende kabelnet. Om de er klar over det ved jeg ikke ;-)
|
ErikTJ
Ny bruger
Oprettet: 29-August-2005
Point: 3
|
Sendt: 17-December-2005 kl. 23:44 |
Jeg har skrevet til TDC kabel tv og spurgt hvorfor de har valgt at sende ARD, ZDF, TV2 Norge og TV4 Sverige i 16:9 anamorf analogt så man generer 4:3 med et ubrugeligt billede hvor "ansigterne er lange".
De siger at kunderne efterspørger det. Jeg tvivler. Det er noget roderi, og jeg har gjort opmærksom på at såvel TV2 Norge som TV4 Sverige direkte forbyder analog videreudsendelse - detr skal være letterboxed og de ikke må pille ved proportionerene mod traditionelle analog 4:3 modtagere ifølge disse stationer.
Hvis tdc kabel tv vil eksperimentere med 16:9 bør de gøre det digitalt, via Selectoren. Hvis de får lov at forstsætte med at mishandle analog signalererne, er der hundredtusindvis af kunder der betaler for en ubrugelig vare.
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 17-December-2005 kl. 23:49 |
ErikTJ skrev:
Jeg har skrevet til TDC kabel tv og spurgt hvorfor de har valgt at sende ARD, ZDF, TV2 Norge og TV4 Sverige i 16:9 anamorf analogt så man generer 4:3 med et ubrugeligt billede hvor "ansigterne er lange".
De siger at kunderne efterspørger det. Jeg tvivler. |
Det skal nok passe at kunderne efterspørger det, alle dem der har købt 16:9 fjernsyn. Og dem med 4:3 fjernsyn efterspørger jo ingenting...
Men det handler også om at få flere kunder på Selector.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
|
Sendt: 18-December-2005 kl. 17:19 |
claes skrev:
Tv4 sverige sender anamorph på deres sendemaster (analogt). de er lige en tand mere på "beatet" end f.eks tv2.
I øvrigt har flere 4:3 tv en funktion der heder 16:9, her gengives billedet korekt med sort bjælke foroven og forneden, prøv og tjek om din 4:3 kasse ikke har den mulighed.
|
Ja, og det er møg irriterende at TV4 Sverige sender 16:9 uden widescreen flag (i hvert fald på TDC Kabel TV), for mit gamle Sony fjernsyns 4:3/16:9 omskifter ligger langt inde i en menu. Her er TV2 Norge meget bedre for de sender faktisk widescreen flaget når de sender i anamorph 16:9.
Men måske er det TDC Kabel TVs skyld og ikke TV4s skyld??!? ...og jeg kunne jo i teorien også bare købe et nyt fjernsyn.
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|