recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC valg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC valg?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mikael nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Maj-2012
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikael nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PC valg?
    Sendt: 04-April-2015 kl. 02:32
Halløjsa! Håber der er nogen pc faglige individer der ude der kan hjælpe med valg af en ny PC :)

Har selv valgt nogen komponenter som jeg synes lyder som nogen gode valg, ud fra af hvad jeg har læst mig frem til, men da jeg som sagt er ret grøn på dette søger jeg råd og erfaring i forhold til pris og ydelse.

Jeg har ikke selv planer om at samle den , da jeg som sagt ikke har nogen erfaring med PC-byg . men at det evt. bliver en forhandler.

Den skal primært bruges til lidt gaming,film, kontorprogrammer, streaming og download af større filer. Det er vigtigt at den forholdsvis lydløs da den sal stå i mit soveværelse. har et max budgettet på 13.000   

Processor: Intel Core i5-4460 - 3.2 GHz (4 kerner - 4 tråde) - Haswell Refresh
CPU Kølere: Noctua NH-D14 - Støjsvag (20 dBa) - KUN til Ivy Bridge & Haswell
Bundkort: Asus Z97-AR (Black Edition)
Hukommelse: Kingston HyperX Fury DDR3-1866 DC - 8GB (2x4GB)
Grafikkort: Asus GeForce GTX 960 Strix - 2GB GDDR5
Harddisk 1: Samsung 850 PRO SSD - 256GB
Harddisk 2: Samsung 850 EVO SSD - 500GB
Optisk drev 1: Asus BW-16D1HT - Blu-ray brænder/ROM - sort
Kabinet: Fractal Design Define R5 - Støjdæmpet - Black Pearl
Strømforsyning: Corsair RM750 (Modulær) - 80plus Gold - 750W PSU
Trådløs netkort: TP-Link TL-WDN4800 Wireless N Dual Band - 450Mbps

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 03:05
Den ser fin ud - ingen problemer.
Men hvis du vil bruge den til streaming og download af større filer, har du så en NAS du kan smide dem over på?
Ellers løber du hurtigt tør for plads med de 500 GB SSD til lager.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 03:07
Du kan i øvrigt godt selv samle den, hvis du er lidt fingerfærdig og spørger lidt herinde.

Den sværeste del er at placere rammene korrekt i de nye fjollede sokler, og så er der altid forbindelserne til kabinettet som kan være lidt tricky. Resten kan man faktisk ikke vende forkert.

Men alt sammen kan vi hjælpe med Thumbs Up
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikael nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 03:34
Har en synology DS213+ med 2x 3TB. Så håber jeg er dækket godt ind den vej igennem .
tak for rådet, men er bange for jeg kommer ud i problemer på ene eller anden måde selvom det sikkert ikke er så svært.

Tænker lidt om jeg skal Investere i et nyere bindkort i stedet for Asus Z97-AR (Black Edition) fx ASUS X99-E WS . eller er det at smide penge ud af vinduet?

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 09:36
Den ser fin ud. Jeg var lidt i tvivl om den enorme cpu cooler kom i konflikt med ram'en og de køleprofiler der sidder på bundkortet i nærheden af cpu'en, men ifølge http://www.kitguru.net/components/motherboard/luke-hill/asus-z97-a-motherboard-preview/ ser det ikke ud til at være noget problem, så tommel op.

Personligt ville jeg droppe den ene af ssd'erne og bruge pengene på mere ram. Jeg har selv et setup med en ssd i min dejligt lydløse computer og så en nas med masser af harddiskplads et andet sted, det er skønt. Selv med to ssd'er in din pc vil jeg vove påstanden at du kommer til at mangle plads, hvis ikke du allerede fra starten lærer at bruge din nas som dit data drev. På den anden side, hvis du allerede fra starten vænner dig til at nas'en er dit data drev, så har du ikke brug for to ssd'er. 

Det er lidt ligesom at vælge mellem en Ford Focus hatchback og stationcarversionen når du i forvejen har en stor kassevogn af en nas. Hvis du kun har Focus'en kan det være interessant at få de ekstra 50 liter bagagerum i stationcar'en, men når du har en kassevogn ved siden af bliver det lidt ligegyldigt hvor meget Focus'en kan laste - hvis du skal flytte stuff tager du jo alligevel kassevognen, så hvorfor ikke spare de ekstra penge til stationcarversionen og i stedet få aircon eller en større motor i hatchbacken?

Anyway, der er ikke noget galt med to stk. ssd, jeg ville som sagt hellere have mere ram i stedet.

Dit valg af kabinet og strømforsyning undrer mig lidt. Det er et meget stort kabinet og strømforsyning til et setup med to ssd diske. Har du planer om at fylde en stak diske i på et senere tidspunkt? Igen, der er ikke noget i vejen med valget, måske synes du bare kabinettet er pænt, jeg undrer mig bare over valget af kabinet og strømforsyning dimensioneret til 8-10 diske.

Wifi netkortet forstår jeg ikke. Hvis din nas bliver dit primære data drev får du lange løg af at køre wifi. Træk et kabel og bliv lykkelig! Big smile

Generelt vil jeg sige det ligner et rigtigt lækkert setup. Jeg tænder på støjsvage setups og både cpu cooler og grafikkortet får gode anmeldelser hvad det angår. 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikael nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 14:44
Okay ja det vil jeg tage med i mine overvejelser, men tænker også på den anden side, kan jeg vel altid sætte andre ram i på et senere tidspunkt. Har gjort før på gamle pc.

Ja, kommer nok til at skulle vænne mig til at bruge min nas noget mere, men er også lidt bange for at det kommer til at larme mere hvis jeg skifter den ene SSD ud. Men kan udemærket godt se hvad du mener med at jeg måske kommer til at mangle plads.

Hvis jeg evt. Skal vælge at andet kabinet og strømforsyning hvad vil du så anbefale i stedet for?

Ja har også overvejet at kabel, men lige pt er min Router optaget men kan godt se hvad du mener.

Men tak for din feedback det sætter jeg virkelig pris på
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 18:25
Du behøver ikke komme til at mangle plads når du har din nas. Til en støjsvag/lydløs pc er ssd rent guld, ingen grund til at ødelægge freden med en snurrende harddisk i sådan en maskine. 

I min optik er det genialt med en ssd i din pc. Lynhurtig til operativsystemet og det allermest nødvendige og lydløs, det er great.

Ssd disk nummer 2 synes jeg er meget sværere at forsvare, det er mange penge at betale for ikke ret meget mere plads. Det kan selvfølgelig være du har nogle data der er nødt til at ligge lokalt, så er det svært at komme udenom.

En snurrende disk i pc'en ødelægger det med en støjsvag pc til soveværelset, så det ville jeg personligt ikke gide.

Mit eget setup er en enkelt ssd i min pc, lige til det allermest nødvendige der bare SKAL ligge lokalt, resten af mit databehov klarer min nas med en masse store, snurrende diske i den anden ende af huset.

Du er naturligvis velkommen til at gøre lige præcis som du vil, jeg synes bare det er dyrt at smide en ekstra ssd i pc'en når du for de samme penge kan få 5-6 gange så meget plads til din nas.

Taktikken med nas'en kræver dog at du har en solid netværksforbindelse ellers bliver det hurtigt trættende at vente på data fra nas'en.

Problemet med din router der er optaget kan du fikse med en gigabit switch til et par hundrede. Nu ved jeg ikke hvilken model din router er, men en hel del routere har kun 100 mbit netkort i den indbyggede 4-port switch, så måske er det ikke en dårlig ide med en gigabit switch ved siden af så trafikken mellem din pc og din nas kan køre for fuld skrue og så er det kun når du skal hente ting på internettet at du må nøjes med de 100 mbit netkortet i din router kan levere med.

Hvad angår kabinet og strømforsyning så behøver du ikke gruble så meget over det. Du har valgt et ATX bundkort med en masse PCI slots, intet i vejen med det, specielt ikke hvis du regner med at fylde en stribe indstikskort i ved en senere lejlighed. Hvis du sætter pris på fremtidige udvidelsesmuligheder er det et fornuftigt valg.

Hvis du på den anden side ved allerede nu at dit setup aldrig bliver større end 1-2 diske, et bundkort og et grafikkort, så kunne du overveje et mini-itx bundkort, det fylder ca. det halve af det atx bundkort du har valgt, så kan du nøjes med et fikst lille mini-itx kabinet og en strømforsyning på ca. det halve. 

Må jeg for øvrigt sige at det er fedt at se du har valgt en kvalitetsstrømforsyning allerede, det kommer du ikke til at fortryde. Problemet med de billige, noname strømforsyninger er, at de ofte er voldsomt ineffektive med mindre de belastes ca. 80% af deres kapacitet, så når din computer fx. trækker 150W til bundkort, ram, grafikkort osv. fra en 750W noname forsyning, så er effektiviteten så lav at størmforsyningen er nødt til at trække fx. 450W fra stikkontakten for at levere de 150W computeren har brug for, de øvrige 300W bliver til varme og blæserlarm.

Den 80+ gold du har valgt leverer typisk omkring 90% effektivitet uanset forbruget, dvs. den kun behøver suge ca. 165W fra stikkontakten for at levere de 150W din computer har brug for, dvs. der er sølle 15W til varmespild og det kan blæseren i strømforsyningen nemt slippe af med selv på meget lav hastighed. Bedre for elregningen og bedre for støjniveauet.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 23:50
Kloge og vise ord fra strandvasker !

Jeg var selv lidt i samme position for ca. 2 år siden og jeg valgte i dovenskabens ånd, at få samlet en lignende pc. Jeg blev anbefalet at kigge hos mm-vision.dk og det har jeg ikke fortrudt.
De har et fhv. bredt udvalg af stationære pc'er. Dertil muligheden for selv at ændre i noget af konfigurationen og desuden også muligheden for at kontakte dem med evt. andre tilvalg.
Derudover 2 års fuld garanti (det har dog ikke været nødvendigt at bruge denne) super nice service og support.
Tjek evt. deres pc udvalg - bl.a. denne https://www.mm-vision.dk/vision-game-green-silent-pc  
Som med opgradering af ram (8->16gb) ssd (250->500gb) grafikkort (Gforce 750ti->960 2gb) tilvalgt Asus N53Trådløst USB netkort (DualBand) og Win 8.1 64bit installeret - koster 9.610 kr. (sendes fragfrit.
Eller denne https://www.mm-vision.dk/kraftig-monster-plus-til-gaming, som med nogenlunde samme opgradering kommer op i ca. 12.000 kr
Hilsen en
meget tilfreds 2-årig Vision Monster PC ejer.
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 11:19
Jeg synes det giver god mening med en stor SSD til en gamer maskine, når man har en NAS i forvejen. Spillene kræver plads og det er rart at de loader hurtigt. 500 kr ekstra på ram vil jeg måske finde på et andet tidspunkt, lige nu vil jeg ikke betegne det som flaskehalsen. Netværket ville jeg vælge kablet, jeg gik ud fra at det trådløse har valgt fra starten pga. manglende mulighed for kabel.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Mikael nielsen Mikael nielsen skrev:

Tænker lidt om jeg skal Investere i et nyere bindkort i stedet for Asus Z97-AR (Black Edition) fx ASUS X99-E WS . eller er det at smide penge ud af vinduet?
Medmindre du har planer om at køre SLi med et ekstra grafikkort under optimale forhold, så ville jeg ikke overveje et X99 bundkort.

Jeg har selv 2 stk Z97 og de er ganske fine.

Du kan sagtens bygge selv, jeg lover at svare fyldestgørende på alle spørgsmål og så får du den erfaring oven i hatten.
Så vil du heller ikke være pc-bygger jomfru Tongue

Til top
smokey Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2009
Point: 102
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smokey Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 13:12
Jeg har tilfældigvis fornylig samlet den computer ved at kigge i mine gemmer og så supplere med lidt nyt - det kunne måske være interessant for dig:

- Kabinet: Corsair Carbide 330R - Titanium Edition (nyt)
- Bundkort: Asrock extreme 3 på Z68 (Sandy Bridge) - ældre dato
- Processor: I7 Sandy bridge - 2700K (3,5 GHZ - 4 kerne og 8 tråde)    ældre type
- Ram: 4*4GB Corsair Vengeance LP-DDR3 - 1866 C9
- Lyd: Aus Xonar Phonebus solo (nyt)
- Harddisk 1: Samsung 840 Pro 256 GB
- Harddisk 2: WD-Black 3,5'' 1 TB (ny)
- Køler: Antec Kuhler h20 920 (væske)
- Grafikkort: Gigabytes GTX 770 OC ( kerne clock 1137 MHz)
- Drev: Samsung SH-224 DB DVD -RW (nyt)
- Strøm: Corsair AX860i - platinium - (ny)
- Windows 7-64 - home edition

Kan til købes for 5.500 kr

Redigeret af smokey - 05-April-2015 kl. 13:15
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikael nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 17:47
Okay, tror jeg beholder begge SSD diske så jeg ikke skal høre på larmende diske hvis den nu ikke skulle stå i soveværelset havde jeg nok også valgt en anden diske, som du selv skrive strand vasker så er det dyrt med SSD disk nr 2. Men ville bare ikke kunne overskue at høre på evt larm.

Har en linksys EA6900. Router, med 20/20 M. forbindelse. Kan godt høre jeg kommer til at skulle investere i en gigabit switch
Tror jeg bibeholde det kabinet og strømforsyning, så holder jeg i det mindste døren åben i forhold til hvis jeg vil lave flere udvidelser, men kan udemærket godt se din pointe med at jeg måske vil kunne spare nogen penge ved at vælge et mindre kabinet og bundkort.

Tak for oplysningerne mht til valg af strømforsyning, det var jeg ikke klar over så jeg kommer måske ligefrem til at spare penge på min el regning 😇

Tak, kigger lige en tur forbi mm vision og set hvad de kan strikke sammen til mig der inde 😉

Har ikke nogen planer om at køre med 2. Grafikkort da det nok vil være lidt overkill i forhold til mit behov. Så det bliver ikke til noget x99 bundkort. Tak for tilbuddet cyberguyen, men tror udfordringen bliver for stor hvis jeg selv skal samle den, men det kunne da være spændende at begive sig ud i. Har godt nok skiftet et par dele før og da jeg engang skulle skifte et grafikkort, kom jeg sku lidt i vanskeligheder 😵

Har mulighed for kabel, men pt er min Router optaget, men det problem vil en gigabit switch kunne klare 😊

Tak for tilbudet smokey, men den lever desværre ikke på til mine krav. Men ellers en fin maskine ☺

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu