recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttaler - afklaring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttaler - afklaring

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttaler - afklaring
    Sendt: 20-April-2015 kl. 09:00
Da jeg måske vil kigge efter nogen nye højttalere, vil jeg gerne have afklaret, hvad er egentligt forskellen på højttalere til surround og til stereo brug?

Eller, er der nogen, ud over, at surround højttalere ser ud til kun at gå ned til 80hz.

Netop det, at surround højttalere kun går ned til ca. 80hz, gør den uegnede til stereo, men kan jeg få en lige så god surround lyd i stuen med "stereo højttalere"?
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 09:28
de fleste højttalere bygget til bio brug kræver en subwoofer til de dybe toner..

du kan sagtens bygge en bio op med hifi højttalere, men vil alligevel anbefale dig en subwoofer til at klare det lave spektre til filmbrug..

hvis du køber "film højttalere" og en fornuftig sub, kan det også sagtens bruges til musik i stereo..

Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 09:57
Så vidt jeg kan vurdere, så må det vel være noget med at en surround HT kan spille klart og detaljeret ved højt SPL.
Kan en stereo HT følge med her?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 10:11
ingen tvivl om at dedikeret biohøjttalere har meget fokus på SPL, men dermed ikke sagt at hifi højttalere ikke kan levere på det område..

det har også noget med selve højttalerens form..
i et bio setup er det optimale at fronter og center er ens, og det ses ikke hvis du kører hifi højttalere, da der bliver lavet en center i anden kabinet form der matcher så godt den nu kan..

ofte er en biohøjttaler mindre køn da de jo er beregnet til at blive gemt væk, i modsætning til en hifi højttaler der bliver behandlet med 33 gange klarlak og ligner et møbel..

performance mæssigt kan du sagtens få et sæt stereohøjttalere der kan spille lige så højt og klart, men de fleste vil være mere farvet i lyden kontra en bundærlig bio højttaler..

jeg har selv haft og hørt mange hjemmebio`er med "normale" højttalere og det kan sagtens lyde rigtig godt..

Redigeret af strecker - 20-April-2015 kl. 10:35
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 10:13
Den primære forskel er vel at der er flere af dem. Højttaleren ved jo ikke om den spiller musik eller film :-) 

En anden forskel kunne være brugen af di -og tripol højttalere. 

En sub er jo bare en højttaler der er designet til at spille lave frekvenser. Det fungerer godt både til stereo og surround. 

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 10:41
Hvis du godt kan lide at lytte til musik, så køb et par gode gulvhøjttalere, der kan gengive hele toneområdet lige kraftigt fra 30 Hz til 20kHz. De spiller så udelukkende til stereo.

Selvom du så ikke kan få en 100% ens center, kan det sagtens lade sig gøre at få ens lyd i de tre fronter til surround. For når crossover sættes til 80 Hz, får en center i de rigtige dimensioner ligeværd med de to større fronter, der også kun spiller over 80 Hz. En god sub er altafgørende for at få en god dyb bund i film. Det kan gulvhøjttalerne ikke gøre nær så godt.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 10:55
2 højttalere i vidt forskellige kabinetstørrelser ( gulvhøjttaler vs center ) med vandret placeret enheder kontra lodret placeret, kan aldrig komme til at lyde ens uanset hvor meget du roder med crossover og EQ...
kabinettet har en alt for stor indflydelse på hva der kommer ud af højttaleren..!

Redigeret af strecker - 20-April-2015 kl. 10:56
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af damkel damkel skrev:

Da jeg måske vil kigge efter nogen nye højttalere, vil jeg gerne have afklaret, hvad er egentligt forskellen på højttalere til surround og til stereo brug?

Eller, er der nogen, ud over, at surround højttalere ser ud til kun at gå ned til 80hz.

Netop det, at surround højttalere kun går ned til ca. 80hz, gør den uegnede til stereo, men kan jeg få en lige så god surround lyd i stuen med "stereo højttalere"?

Jeg synes ikke det er rigtigt at højttalere der kun går ned til 80Hz er uegnede til stereo. De skal understøttes af en subwoofer og for at få det integreret ordentligt skal du have en surround-receiver med indbygget delefilter (det har de alle som standard). Efter min mening er det en skrøne et man skal have full-range højttalere til musik. Den anden løsning kan også fungere rigtig godt, men det kræver at man får integreret subben ordentligt med højttalerne. Jeg tror at grunden til at mange mener at man skal have full range højttalere og køre uden sub til musik er dels at mange har underdimensionerede "subwoofere" og at mange ikke får integreret det ordentlig.

Ellers kan man udmærket få glimrende surroundlyd med almindelige "stereo højttalere". Det er det de fleste har.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

2 højttalere i vidt forskellige kabinetstørrelser ( gulvhøjttaler vs center ) med vandret placeret enheder kontra lodret placeret, kan aldrig komme til at lyde ens uanset hvor meget du roder med crossover og EQ...
kabinettet har en alt for stor indflydelse på hva der kommer ud af højttaleren..!

Præcis! Det er det man oplever med en lille forkølet center med stor WAF. Jeg har en anden oplevelse med en HTM61 parret med mine aldrende DM7, alle fra B&W. Og enhederne er faktisk i samme højde!
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 11:24
Mit status idag er, at jeg har et surround setup med MK-sound 950.
Det gør det fremragende i surround.

Men, så savnede jeg alligevel at kunne høre musik og jeg endnu ikke hørt en surround forstærker som er rigtig god til musik.
Derfor har jeg også et setup til musik, med nogen B&W 805S.
Det gør det godt til stereo brug.

Det kan godt være, at det bare skal være sådan, men jeg syntes jeg er nødt til at få afklaret, om jeg kan lave et hybrid setup at en slags, f.eks. med en stereo forstæker (evt. forforstærker) med noget HT gennemgang og nogen højttalere, som gør det lige så godt som de to sæt jeg har idag, blot samlet i et sæt.

Jeg håber, at I forstår hvad jeg mener.

Er der nogen, som har fået et godt resultat ud af sådan et setup, eller skal jeg mon bare acceptere, at to anlæg i virkeligheden er den bedste (og måske billigste) vej til god lyd i begge setup?

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Præcis! Det er det man oplever med en lille forkølet center med stor WAF. Jeg har en anden oplevelse med en HTM61 parret med mine aldrende DM7, alle fra B&W. Og enhederne er faktisk i samme højde!

vil det sige at du i en blindtest ikke ville kunne høre hvis jeg byttede rundt på den ene front og centerhøjttaleren..???

Redigeret af strecker - 20-April-2015 kl. 11:30
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 11:36
Det kan jeg sikkert godt høre forskel på, kva lyden kommer et andet sted fra.

Men selvfølgelig er det bedst som jer der går all in og har de optimale forhold, at have ens fronter. Men jeg er nu ret godt tilfreds med den ensartethed jeg har opnået.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu