recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround lyder lidt tamt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround lyder lidt tamt

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jjmikkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2009
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjmikkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround lyder lidt tamt
    Sendt: 12-August-2015 kl. 17:10
Hej alle,

Jeg har for nylig opgraderet hele hjemmebiografen fra et 50" pana V10 med fladskærms "lyd" til en BenQ W1400 med 120" lærred. Samtidig har jeg købt et surroundanlæg, men må sige at jeg synes lyden er lidt tam...

Jeg endte med at købe Dali lektor fra HiFiklubben og har således
1 Dali lektor LCR
2 Dali lektor 6 fronter
2 Dali lektor 2 bag
1 Dali sub E-9 F
Til at drive det købte jeg en Sony STR-DH550 surround receiver der var på tilbud til en tudse i elmutanten. 
Jeg har lidt småbillige kabler fra HiFiklubben til at forbinde det hele.

Jeg har nu pillet rundt i de sparsomme indstillinger der er i forstærkeren, men synes det er svært at få den rigtige "biograflyd". Bassen er tit lidt mudret og jeg synes ikke lyden har særlig meget "kick". Jeg bruger en Intel NUC som mediecenter der bruger KODI. Den er sat til passthrough, og det bliver rigtigt registreret som DTS osv i forstærkeren. Jeg har sat crossover til 80 Mhz (for det sagde ham i hifiklubben), og alle speakers er sat til small.

Rummet er oppe under taget med skrå vægge. Måske omkring 20-25 m2. 

Jeg er på ingen måde en kender, og har i lang tid synes at lyden fra fladskærmen var fin nok. Men jeg havde måske forventet mere når nu jeg opgraderede. 

Jeg ved ikke helt hvad jeg spørger om, men tænker:

1. er der noget der er klart underdimensioneret (forstærker f.eks)
2. er der noget jeg skal være specielt opmærksom på i forbindelse med instillinger.
4. Jeg hører ofte om kalibreringer. Er det noget der er til at betale? Hvem kan gøre det? (bor i Brønshøj)
3. anything?

På forhånd tak.

Mvh
Mikkel
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 17:26

Som udgangspunkt har du kørt Auto setup på den.? Det vil give dig et udgangspunkt for den manuelle fin indstilling. Skru helt op for SW Cross over, og lad Reciver styre det, volumen på SW på halv styrke.
Det kan tage nogen tid at få det rigtigt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 17:26
Jeg har pt lige en Sony 1050 surround hjemme hos mig i øjeblikket...

Mine første antagelser er:

Lidt hidsig i toppen, meget meget fyldig i bunden.. Mangler lidt attack i mellemtonen....

Hvordan er i forhold til din aner jeg ikke... Men... 1050eren er en god surround forstærker til prisen... Når det så er sagt, så lyder onkyo f.eks meget mere åbent... Kunne godt forestille mig den Sony var no go med de dalier...

Jeg vil uden tvivl gøre noget ved den... Specielt i et rum af den størrelse må der gerne være lidt bag også... Tror du vil opleve lyden kommer meget bedre ud...
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af jjmikkel jjmikkel skrev:

Jeg har sat crossover til 80 Mhz (for det sagde ham i hifiklubben), og alle speakers er sat til small.

80 MegaHertz, eller 80 Hz?
Har du kørt autokalibrering?

Mit første bud er at din forstærker er det svageste led i din opstilling.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjmikkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 17:37
Jeg kørte autokalibrering med den medfølgende mikrofon, men har siden "justeret" så jeg synes testtonen var lige høj i alle højtalere.

Crossover er sat til 80 Hz :)

Hvis nu jeg skulle forsøge med en anden forstærker, ville sådan en Onkyo TXSR333BL være ok? Eller et andet bud? Evt brugt?
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 17:50
Har du prøvet at lytte uden kalibrering?
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 14-Juli-2011
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 17:58
Jeg er overbevidst om at din forstærker er det svageste led. Har lige kigget i manualen og kan se at den maksimalt trækker 200W ud at stikkontakten. På en god dag har så maksimalt 160-170watt til at drive alle 5 højtalere på. Det er vel ikke helt ved siden af det du ideelt set skulle have pr højtaler. 

Jeg ville klart anbefale dig at sælge den Sony og så købe en ny forstærker, evt brugt. Du burde for cirka 3.000,- kunne finde dig en rigtig fin og kraftig forstærker
Til top
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 18:01
Dette kunne være en mulighed http://www.dba.dk/denon-3311-71-kanaler-125/id-1017602178/
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 18:27
Den denon vil være en gevaldig opgradering. Prøv også at placere subwooferen på din lytteposition og kravl derefter rundt i rummet og find det sted hvor baslyden er højest og placer derefter din subwoofer på det spot. Tjek islr hjørnerne, da sibwoofere ofte spiller bedst fra et hjørne. Og så kan det anbefales at købe et peakmeter, til at måle lydniveauet på de enkelte højtalere. Surround er ikke en billig hobby, men det kan gøres for rimelige penge.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjmikkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Jeg er overbevidst om at din forstærker er det svageste led. Har lige kigget i manualen og kan se at den maksimalt trækker 200W ud at stikkontakten. På en god dag har så maksimalt 160-170watt til at drive alle 5 højtalere på. Det er vel ikke helt ved siden af det du ideelt set skulle have pr højtaler. 

Jeg ville klart anbefale dig at sælge den Sony og så købe en ny forstærker, evt brugt. Du burde for cirka 3.000,- kunne finde dig en rigtig fin og kraftig forstærker

Wow, ja det kan jeg godt se. Den er noget svag. 

Denon´en er et godt bud. Jeg læste at den kunne trække 125W pr højtaler. Det er vel fint nok?

Jeg vil også prøve dr gonzo´s forslag om at flytte lidt på subwooferen. Jeg havde dog lidt besvær med at finde et peakmeter. Er det til at skaffe for almindelige penge?
Til top
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 19:38
Ellers kan du låne et peakmeter af mig, jeg bor på Nørrebro. Skal også gerne komme og hjælpe dig hvis du får købt en ny forstærker :) Bor på Nørrebro
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 19:39
Peakmeter kan fåes som app's til mobil'en ;-) gratis
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu