|
Crossover 5.1 |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-August-2015 kl. 09:56 |
Gomorgen.
Har en Nuforce avp-18 pro surround processor. Efter auto kalibrering med målemikrofon, vælger den at sætte center, bag og fronter til 225hz. Af en eller anden grund synes jeg det lyder super godt, trods alle højttalere, undtagen subben, ikke går særligt langt ned! Hvordan kan jeg have den opfattelse?! Subben er en svs sb 12 plus og starter ved 80hz (mener jeg!!) må lige få dobbelttjekket, her inden længe.. For der kommer vel til at mangle sub-bas fra 225hz og ned til 80hz, ikke? Fronter, kan ca. Gå ned til 20hz, center 50 og bag, 50 også. Målemikrofonen vil det bare anderledes. Uanset hvad, vil jeg dog have +20hz på højttalerne, såfremt jeg kører dem ind manuelt og det for at skåne, da jeg ikke mener, at specielt fronterne (gemme audio tanto v2) kan køre helt derned og samtidigt have godt af det, ved høj lydstyrke. De har trods alt kun én 6,5" at gøre godt. |
|
![]() |
|
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har sat crossover på sub til MAX, som er: 250hz og derefter foretaget autokalibreringen på processoren.
Har det evt. Haft noget at sige? |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Hvis du cutter fronter, center og bag til 225 Hz, spiller sub kun som bas højttaler! Det understreges af du skriver den ikke går særligt langt ned.
Sæt delefrekvens til 80-100 Hz istedet. Redigeret af Kampus - 16-August-2015 kl. 10:11 |
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Det lyder ikke som en god løsning at lade sub'en spille så højt op, da lyden kan retningsbestemmes når du når op i de frekvenser. Hvis dine højtalere spiller så dybt, som du skrive, bør du sætte crossover til 80hz. Autoindstillingen på de 225hz, kan måske skyldes dit rums akustiske respons, så du bør nok undersøge om du har nogle kraftige dibs, fra dine højtalere under 225hz.
|
|
![]() |
|
Hvordan undersøger jeg disse dibs nemmest muligt?
|
|
![]() |
|
Kampus;
Sub går vel langt ned?? Den er sat til 80hz på processor og overruler processoren ikke subbens crossover? Er ikke helt inde i metoden, som dog bliver anbefalet. |
|
![]() |
|
Og mener sub isoleret set.
Da resten jo kører fra 225hz. Og dermed mangler jeg vel fra 225 ned til de 80hz? |
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Det er noget med at anskaffe sig en mikrofon og et software der hedder REW http://www.roomeqwizard.com/
Jeg kender ikke så meget til det program, men vi har et par eksperter herinde som måske kan hjælpe dig. |
|
![]() |
|
Du er sikker på at den 80hz du har justeret på sub'en ikke den nedre grænse for hvor dybt den spiller? På min reciever skal man både taste øvre og nedre grænse ind. Min sub spiller således fra 15hz-120hz og mine højtalere fra 80hz og op.
|
|
![]() |
|
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Online Point: 2121 |
|
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|
![]() |
|
Vejrup ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-August-2011 Sted: København Status: Offline Point: 687 |
Som dr gonzo skriver - så har dine målinger helt klart noget med dit rums akustik at gøre.! og det lader til at du har nogle store problemer op til 225hz.
Jeg ville også anbefale dig enten at sætte dig ind i brugen af REW eller købe dig til ekspertise. Du skal starte med at køre et sweep på dine højtalere 0-500hz og derved vil du kunne se hvor dine problemer præcist er.! Her kan du se et billede af en ikke så heldig måling (nu skal jeg ikke kunne sige om det er rummet eller hvad der er galt på dette billede, da det ikke er min egen måling) men det er for at give dig en idé om hvordan sådan noget ser ud. Du skal stræbe efter så flad en linie så muligt. ![]() Redigeret af Vejrup - 16-August-2015 kl. 11:16 |
|
![]() |
|
Skal crossover være TÆNDT på sub og så MAX? El. Bare disabled. ?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |