recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad kan man gøre af krav?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad kan man gøre af krav?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad kan man gøre af krav?
    Sendt: 17-September-2015 kl. 21:15
Ikke ligefrem en jura sag, men en forespørgsel.
Jeg har haft min nad receiver til rep via hifiklubben og der blev konstateret fejl på hdmi boardet. Det er blevet skiftet (desværre ikke til v2 som eller forespurgt).

Imellemtiden har jeg haft lånt en nad receiver som uden nogle problemer har virket herhjemme i 14 dage.
Da jeg så kommer hjem med min t757 har jeg kort støj ved input skifte. Havde jeg ikke med lånte t748.
Senere har jeg gudhjælpemig sne på billedet, præcis som fejlen var oprindeligt. Forsvinder dog efter input skifte. Så umiddelbart ser det ikke skide stabilt ud og tænker ikke det har lang leve tid. Det skal siges min receiver får nok luft.
Hvad kan jeg stille af krav?
Hdmi boardet er IKKE skiftet til v2, som der ellers blev gættet på da man ikke satte ældre moduler i når der var nyere. Men arc og cec kan ikke tilvælges ihvertfald nu
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 06:36
Hvis den er lavet på garanti eller reklamationsret, har du ikke krav på at få en version 2, heller ikke selvom du har spurgt efter det.
Har du købt dig til det, så er snakken en anden.
Men når den stadig ikke dur, har du mulighed for at kontakte hfk gen, og bede dem kigge på den.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 08:32
Det er en forsikringssag:).
Havde heller ikke omkrin om v2, men spurgte til det, hvilket værkstedet sagde de ville kigge på.
Hifiklubben forventede det, nu v2 er et nyere bundkort. Men det er nu heller ikke sp vigtigt. Det var mere hdmi delen, som jeg er usikker på holder ret længe.
Men ja det har jeg vel også 2 år på.
Det er bare lidt træls allerede at se sne osv, når den liiiiige har været inde og når en mindre dog nyere model ingen gener laver.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 09:45
Du skal give dem endnu en mulighed for at reparere, og foreslå skriftligt at de skifter til vers 2, da vers 1 åbentlyst ikke virker.

Hvis recieveren efter anden reparation af samme fejl ikke virker, har du krav på en total ombytning eller penge tilbage.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal give dem endnu en mulighed for at reparere, og foreslå skriftligt at de skifter til vers 2, da vers 1 åbentlyst ikke virker.

Hvis recieveren efter anden reparation af samme fejl ikke virker, har du krav på en total ombytning eller penge tilbage.

Er der kommet jura på, at det er to gange?
Det har der nemlig ikke været tidligere, selv om de fleste butikker har haft den holdning.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 10:05
Og i fald af der er kommet lovgivning om det, så må du gerne linke til det.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 10:59
Hvis sælger "flere gange" har prøvet at reparere den samme fejll uden resultat, kan du forlange ombytning eller penge tilbage. Flere gange vil jeg mene er to gange.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 11:11
Nu er den jo ikke lavet på reklamationsretten, men det er en forsikringssag.

Så kan man ikke få receiveren ombyttet eller pengene retur.

Reelt skal man have fat i forsikringsselskabet og læse deres betingelser igennem.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 11:13
Så er han på Herrens Mark, læs underlagt "det der er skrevet med småt"
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 11:26

Hvis sælger "flere gange" har prøvet at reparere den samme fejll uden resultat, kan du forlange ombytning eller penge tilbage. Flere gange vil jeg mene er to gange.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Valget-mellem-ombytning-og-reparation?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC

Det er så din definition af flere. Sælger kan og må have en anden, og generelt er det en afvejning for hver gang, hvorvidt det er køber til unødig gene.

Men som Per påpeger, er det her egentligt ligegyldigt :)
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 12:00

7: Du kan klage i op til 3 år, hvis problemet kommer igen

Reparationer forældes normalt efter 3 år. Dvs. at hvis problemet kommer igen, inden 3 år efter reparationen blev udført, har forhandleren pligt til at løse det uden omkostninger eller besvær for dig.

Var varen knap 2 år gammel, da fejlen blev forsøgt ordnet, kan du med andre ord klage over det samme problem, indtil varen er knap 5 år. Dog er det dig, der har bevisbyrden for, at der er tale om samme fejl.

kilde: http://taenk.dk/gode-raad/kend-din-kobelov/reklamationsret-10-vigtige-regler

så hvis op mener det er samme fejl, så bare tilbage med den

Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Det er så din definition af flere. Sælger kan og må have en anden, og generelt er det en afvejning for hver gang, hvorvidt det er køber til unødig gene.

Men som Per påpeger, er det her egentligt ligegyldigt :)

Well ifølge Tænk har forhandleren kun 1 forsøg

6: Forhandleren har ét forsøg til at løse problemet

Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at løse fejlen, og lykkes det ikke inden for rimelig tid, kan du få pengene tilbage. Flere forsøg kan dog være rimelige i visse tilfælde, for eksempel i tilfælde af en såkaldt "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.

Får varen en ny fejl, kan forhandleren også få ét forsøg til løse denne fejl. Opstår der flere nye fejl, vil der dog ikke blive ved med at komme nye forsøg. Grænsen afhænger af situationen og den tid, der har været brugt på at løse problemerne, og af det besvær forbrugeren har haft.

Ombytning gælder også som et afhjælpningsforsøg, og opstår samme problem flere gange ved en ny vare, vil det ikke give mening at bytte eller reparere igen. Handlen bør i stedet gå tilbage.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu