|
Splitte optisk lydsignal? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
jonas47 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2010 Status: Offline Point: 238 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 30-September-2015 kl. 11:32 |
Efter mit HDMI-board er blevet defekt ser jeg mig nødsaget til at bruge optisk tilslutning, men har 3 enheder (ps4, Appletv og tv) der skal tilsluttes forstærkeren, som kun har 2 optisk IN! Jeg ville derfor høre om det er en holdbar/mulig løsning at bruge en splitter og dermed koble 2 enheder på 1 indgang? Tænkte på denne:
https://m.av-cables.dk/3262-optisk-splitter/1025-high-quality-optisk-2-vejs-splitter-toslink/ |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der vel også to coax ind?
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5310 |
![]() Så ATV og TV må ikke samles, da jeg formoder ATV bruges til at se indhold på TV. ![]() Ide med at bruge coax - ATV og TV har normalt ikke coax out, PS4 ved jeg ikke om der er coax udgang på? Ellers kunne en mekanisk eller elektrisk optisk switch fra denne gruppe være mulighed: Alternativ er optisk -> coax converter på en enhed: Mvh. JørgenT
Redigeret af JørgenT - 30-September-2015 kl. 12:35 |
|
![]() |
|
Havde ikke tænkt på omkonvetering til coax! Forringer dette lyden? Alle enheder har kun optisk og bruges alle på tv
|
|
![]() |
|
Hvis det eneste problem ved optisk-splitter at de ikke må være tændt samtidig, kan jeg vel bare bruge den til ATV og PS4? Benytter jo aldrig dem samtidig. Nu siger du at lyset bliver blandet såfremt de begge er tændt, men er det noget det kan skade enhederne eller medfører det blot der ikke er noget lyd hvis begge kommer til at være tændt?
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5310 |
Det skader ikke, vil bare ikke virke hvis begge er tændt, så der kommer optisk signal ud.
Jeg er lidt i tvivl om ATV rent faktisk slukker for optisk out, når den går i Off/standby? Så prøv at kigge i kabelende fra ATV når den er i standby. Hvis der er rødt lys, vil det ikke virke.
|
|
![]() |
|
Modtaget. Mange tak for hjælpen
![]() |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Der findes jo omskiftere til netop det ønskede brug. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Har lige tjekket min ATV3, den slukker optisk ud når den sættes på "vågeblus". Så hvis PS4 også slukker vil det virke automatisk med optisk splitter/samler. ![]() Redigeret af JørgenT - 30-September-2015 kl. 16:08 |
|
![]() |
|
Så kommer næste spg.: hvordan konfigurere jeg ATV til at levere lyden via optisk? Indtil nu har den været tilsluttet med både billede og lyd gennem hdmi. Når jeg sætter optisk til ATV og forbinder til receiver kommer der ikke lyd ud (lånte indgangen fra PS4, som spiller surround uden problemer). Den eneste måde jeg kan få lyd fra ATV er ved at slå receiver om på lyden fra tv, som også er forbundet med optisk kabel. Det virker som om lyden dermed stadig kører fra ATV op i tv'et via hdmi og derfra ud til receiver via det optiske kabel ml tv og receiver. Det resulterer i at der kun er stereolyd fra ATV ved afspilningen af film 😞
|
|
![]() |
|
Kommer der rødt lys ud af optisk kabel fra ATV?
Under Indstillinger - > Lyd & video er der et par menu punkter: Dolby Digital og Lyd ud, har du prøvet at ændre på dem?
|
|
![]() |
|
Ja, det hele virker faktisk hvis jeg kobler det til hdmi 1 i stedet for 2 med andet kabel. Kan se hdmi 2 hedder HDMI2/DVI? Har det nogen betydning eller er det nok kablet der er defekt?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |