recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rockfon til akustisk behandling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rockfon til akustisk behandling

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rockfon til akustisk behandling
    Sendt: 21-Oktober-2015 kl. 16:10
Et hurtigt spørgsmål.

Min plan til mit kælderlokale har hele tiden været selv at lave nogle dæmperammer i træ fyldt med isolering og betrukket med noget stof som mange andre herinde også har gjort. Det er forholdvis billigt og giver et rigtig godt resultat.
Men kan få et par Rockfon Color-all S6500 1200x600 plader af en kammerat til en forholdvis billig penge og har jo læst at de også skulle give et rigtig godt resultat.
Men hvordan montere jeg dem? De skal vel montere i et skinnesystem eller kan man lime dem direkte på loftet som nævnt her: http://www.danalim.dk/fileadmin/editors/Saadan_Goer_Du/dk/Opsaetning_af_Rockfon_Akustikplader.pdf ??
Og vil det gavne akustikken hvis de bliver limet/skruet/whatever direkte på loft/væg, eller skal der være et luftrum bagved?
For hvis der ikke behøver at være loftrum bagved kan jeg jo snildt montere dem med lim eller silikone uden de store problemer.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2015 kl. 17:12
Det står på www.rockfon.dk, minimum 50mm og normalt 200mm med skinner, afhængig af type og tykkelse.

Redigeret af Steen6400 - 21-Oktober-2015 kl. 17:13
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2015 kl. 20:04
Jo mere hulrum de får, jo dybere i frekvens hjælper det. Så kan man komme afsted med det, er hulrum godt. Men det hjælper bestemt også selvom man monterer det direkte på loft.
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2012
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2015 kl. 21:15
Okay tak for info. Så vil jeg kigge på at få lavet noget hulrum, det bliver dog nok minimumssatsen på 50mm, ellers bliver der simpelthen for lavt til loftet Ermm
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2009
Point: 805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 07:16
Snakkede selv med Rockfon Danmark på et tidspunkt - fik en rigtig godt og kompetent vejledning ved blot at ringe direkte til firmaet :-)

Har Rockfon Sonar B i køkken & stue idag, og det er helt (!) fantastisk - de er "bare" limet op direkte på listeloft
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Point: 676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér scantek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 08:36
Har også Rockfon industrial black direkte på et beton loft i kælderen, dog med skinnesystem. Er virkeligt effektivt dæmpning.
Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Maj-2011
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 23:58
Er Sonar B bedre end Troldtekt? Hvad giver den bedste akustik af de to?
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 07:05
Oprindeligt skrevet af Mr. Duck Mr. Duck skrev:

Jeg tillader mig at komme med et tillægsspørgsmål: Hvordan opnås samtidig bedste lyddæmpning i loftet, hvis man ikke skal forstyrre resten af familien i værelserne oven over? Loftet er listeloft som jeg beholder og etageadskillelses er træ/rockwool som sådan noget normalt laves i et 1½ plans hus. Vil bruge ca. 15 cm til akustik/dæmpning (passer med dybden af Jamo D500 til Atmos).
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 09:30
Det må være noget med at ophænge højttalerne i fjedre! En etageadskillelse i træ er den dårligste lyd isolator.
Til top
heine-olesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-November-2014
Sted: danmark
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér heine-olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 11:33
jeg har lige fået min jamo d6 lcr op i loft havde 22 cm til dem og der var ikke meget plads at gøre med.
jeg kunne godt haft brugt stål i stedet for træ så havde jeg nok haft en 2-3 cm mere at gøre med.
jeg er lige blivet færdig med at sætte troldtex op det giver en super go akustik synes jeg.
Til top
heine-olesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-November-2014
Sted: danmark
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér heine-olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 11:37
og jeg har brugt rockwool terrænbatts til at isoler med(er svære at arbeje med da de ikke kan gi sig)
de skulle lyd isoler bedre da de er tungere.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Duck Mr. Duck skrev:

Jeg tillader mig at komme med et tillægsspørgsmål: Hvordan opnås samtidig bedste lyddæmpning i loftet, hvis man ikke skal forstyrre resten af familien i værelserne oven over? Loftet er listeloft som jeg beholder og etageadskillelses er træ/rockwool som sådan noget normalt laves i et 1½ plans hus. Vil bruge ca. 15 cm til akustik/dæmpning (passer med dybden af Jamo D500 til Atmos).
Lydisolering er en svær øvelse. Der findes ikke noget man lige kan sætte op eller smide under højttaleren, men det kræver ret stor indsats.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu