recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple TV 4 dolby digital lyd :-(
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple TV 4 dolby digital lyd :-(

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nielshunniche Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nielshunniche Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Apple TV 4 dolby digital lyd :-(
    Sendt: 07-December-2015 kl. 14:38
Hej Alle :-)

Jeg har købt Apple TV 4 jeg har en gammel Onkyo TX DS 787 og et Sharp TV LC-52LE831S
Jeg har sat HDMI til TV og optisk lyd fra TV til receiver. Jeg kan få dolby surround lyd, men ikke dolby digital :-(
Kan jeg gøre noget her, eller må jeg gå den slagende gang og købe en ny receiver. 
Hvis så hvad er så det bedste til max. 5 tusse

Tusind tak Niels

P.s. med det gamle apple tv 3 virkede det fint, men den havde jo også optisk ud

Redigeret af nielshunniche - 07-December-2015 kl. 14:40
Venligst

Niels

Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2006
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af nielshunniche nielshunniche skrev:

Hej Alle :-)

Jeg har købt Apple TV 4 jeg har en gammel Onkyo TX DS 787 og et Sharp TV LC-52LE831S
Jeg har sat HDMI til TV og optisk lyd fra TV til receiver. Jeg kan få dolby surround lyd, men ikke dolby digital :-(
Kan jeg gøre noget her, eller må jeg gå den slagende gang og købe en ny receiver. 
Hvis så hvad er så det bedste til max. 5 tusse

Tusind tak Niels

P.s. med det gamle apple tv 3 virkede det fint, men den havde jo også optisk ud

Så vidt jeg har forstået kan ikke alle TV håndtere DD via TV'ets optiske udgang. Så du må til at opgradere eller så kan det evt. lade sig gøre med sådan en: http://www.monoprice.com/product?p_id=5557
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 16:02
Som Skalle siger, så decoder de fleste TV lyden den får ind, og sender den kun videre som stereo i udgangen. Eneste undtagelse er de indbyggede apps i TV'et. De kan som regel godt sendes videre i 5.1.

Du skal ud og have fat i en HDMI audio extractor, som tager et HDMI ind, og har så en HDMI samt en optisk udgang.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 16:13
HDMI Audio Extractor eksempler:

Billigere fra Kina, men med risiko for PostDK moms opkrævningsgebyr på 160,-  Wink

Pas på, det er ikke alle der har SPDIF output  Smile

EDIT: Fra DK

Mvh. JørgenT

Redigeret af JørgenT - 07-December-2015 kl. 16:23
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nielshunniche Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 16:57
Tusind tak gutter :-)

Så er den bestilt

KH
Venligst

Niels

Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 17:14
Du må meget gerne vende tilbage og skrive lidt om hvad du har købt og om det virker ordentligt. Du er helt sikkert ikke den sidste de får det problem. Thumbs Up
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af nielshunniche nielshunniche skrev:

Så er den bestilt
Hvilken valgte du?

Post gerne resultat her, når du får den.  Smile

Edit: Var nok ikke den eneste der var nysgerrig.   LOL

Redigeret af JørgenT - 07-December-2015 kl. 17:15
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 17:29
Kan ATV 4 låses til DD, så den altså ikke sender DD+ ud? For synes alle de HDMI Audio Extractors der linkes til, skriver at de ikke kan klare DD+...
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nielshunniche Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 17:50
Det skal jeg nok gøre :-)

https://www.av-cables.dk/optisk-converter/hdmi-lyd-extractor-9971.html

Den understøtter 7,1 men det gør netflix og de andre ikke
Venligst

Niels

Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Kan ATV 4 låses til DD, så den altså ikke sender DD+ ud? For synes alle de HDMI Audio Extractors der linkes til, skriver at de ikke kan klare DD+...

Toslink kan ikke føre DD+, så hvis ikke ATV4 kan tvinges til DD så skal boksen selv konvertere. Det er lige præcis pga. den slags aber dabei jeg spørger til det.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Toslink kan ikke føre DD+, så hvis ikke ATV4 kan tvinges til DD så skal boksen selv konvertere. Det er lige præcis pga. den slags aber dabei jeg spørger til det.

Jo, den kan da så. Du tænker vist på Dolby True HD :)
Toslink kan klare DD+ op til 3Mbit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital_Plus
Står under punktet "Physical transport for consumer devices"
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 20:51

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jo, den kan da så. Du tænker vist på Dolby True HD :)
Toslink kan klare DD+ op til 3Mbit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital_Plus
Står under punktet "Physical transport for consumer devices"

Nej det var DD+ jeg tænkte på, men du har ret i at det i flg wikipedia åbenbart ikke er umuligt. Det påpeges dog at en hel del consumer udstyr ikke genkender formatet korrekt og derfor ikke kan transmitterer DD+ over spdif uden at korrumpere det. Det er sikkert deraf misforståelsen er opstået. Jeg er i hvert fald sikker på at jeg har læst det flere gange før.

Fra teksten du linkede til:

"Much consumer gear, and even some professional gear, does not recognize Dolby Digital Plus as an encoded format, and will treat DD+ signals over a S/PDIF or similar interface, or stored in a .WAV file or similar container format, as though they were linear PCM data. This is not problematic if the data is passed unchanged, but any gain scaling or sample rate conversion, operations which are aurally harmless to PCM data, will corrupt and destroy a Dolby Digital Plus stream. (Older codecs such as DTS or AC-3 are more likely to be recognized as compressed formats and protected from such processing)."

Redigeret af Trumle - 07-December-2015 kl. 20:53
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu