recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til anbefaling af NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til anbefaling af NAS

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til anbefaling af NAS
    Sendt: 07-December-2015 kl. 20:28
Hejsa.
Jeg er lidt grøn på NAS-området og håber på lidt input til løsning.
Jeg har brug for en NAS til:

• Gemme fotos og private videooptagelser

• Kunne streame fotos og video til Apple TV3 eller ChromeCast

• Gemme øvrige dokumenter som fx word- og exceldokumenter

• Mulighed for at tilgå filerne udefra (Jeg har 50/50 Mbit)

• Raid-system, som sikrer data hvis én af HDD’erne står af. Er blevet anbefalet Raid6

• Mulighed for at den også kan fungere som webhost (PHP og MySQL). Dog ikke afgørende

• Mulighed for automatisk sikkerhedskopiering til anden ekstern NAS

Jeg efterlyser en god stabil og gennemprøvet løsning til fornuftige penge.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Point: 392
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 21:24
Kig på Synology eller Qnap
Personlig syntes jeg bedst om Qnap

Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Henrik_45 Henrik_45 skrev:

Kig på Synology eller Qnap
Personlig syntes jeg bedst om Qnap

Tak for tippet.

Jeg håber dog på lidt mere konkrete forslag med afsæt i nogle erfaringer. Jeg har svært ved at gennemskue de mange modeller og hvad der passer til privat brug.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 22:05
Det bliver kravet om streaming der er afgørende for valget af NAS, og umiddelbart ville en Synology DS216Play være et fornuftigt valg.
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 22:11
Hvis du vil have noget der er nemt at sætte op og generelt er ret godt understøttet af apps osv. går du ikke galt i byen med Qnap og Synology. Hvor stor en model du har brug for kommer an på dit behov. Hvis du har brug for at kunne komprimere video mens du streamer til en telefon eller hoste en hjemmeside med mange brugere, løber det selvfølgelig op. Men til de fleste ting som private har brug for, er de mindste modeller rigeligt.

Jeg har kun selv personligt erfaring med Synology og ejer en DS414, som jeg har været meget glad for de sidste år. Om du har brug for 2, 4 eller 6 HDD slots ved du bedst selv. Det kommer helt an på hvor meget plads du regner med at få brug for. Men generelt køb lidt mere end du tror du får brug for. Det er nemmere at smide en ekstra HDD i dit NAS når du løber tør.

Ellers vil de fleste NAS kunne klare de opgaver du lister.
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 22:28
Spændende - det kigger jeg lidt nærmere på.

Jeg skal ikke hoste en masse sider, men jeg vil gerne kunne afspille mine GoPro-videoer på stuealteret via Apple-TV3 eller ChromeCast.
Mit fjernsyn understøtter også DLNA.

Jeg troede faktisk ikke, at det var muligt at streame til Apple-TV3, men det er måske via iPad eller iPhone???
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2015 kl. 23:01
Jeg er ikke ekspert i æble produkter, så jeg må melde pas på hvad de kan og ikke kan. 

Problemet kan være hvis du vil transcode 4k fra dit GoPro video gennem fx plex media server. Her tror jeg de fleste almindelige NAS vil komme til kort. Til 1080p vil Synology's play serie være et godt bud, men Qnap kan garanteret levere noget lignende, kender bare ikke deres modeller så godt.
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2015 kl. 06:39
For at kunne anbefale noget bør vi kende til dit budget.

Og hvor meget lagerplads ønsker du.

Selv har jeg brugt Synology og nu flere Qnap.

Nemme at sætte op. Og opfylder dine krav.

Der er en test på forsiden af recordere til en super fed nas. Softwaren er ens og du behøver nok ikke topmodellen.

Sørg også for at få harddiske beregnet til nas     
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2015 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

For at kunne anbefale noget bør vi kende til dit budget.

Og hvor meget lagerplads ønsker du.

Selv har jeg brugt Synology og nu flere Qnap.

Nemme at sætte op. Og opfylder dine krav.

Der er en test på forsiden af recordere til en super fed nas. Softwaren er ens og du behøver nok ikke topmodellen.

Sørg også for at få harddiske beregnet til nas     

Tak for input.
Qnap på forsiden er over målet. Mit lagringsbehov ligger lige nu på 3-5 TB, men der fotograferes og filmes løbende, så jeg gætter på 8-10 TB. Hvis der anvendes Raid6, så rækker det vel med 4x3 TB diske?
Budget = 6-8.000 kr.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2015 kl. 10:38
med appen ds file kan man afspille filmklip på atv3 fra synology NAS (vha airplay), forudsat det er et filformat som atv3 kan afspille, og at båndbredden passer til opløsningen og bitraten.

Jeg kan afspille mts filer optaget med mit canon kamera vha ovenstående, men kun på lokalt netværk (pga. båndbredden) det er optaget i højeste opløsning og bitrate så det er absolut i fil i den tungeste ende.

ellers findes der også encodere i de andre synology apps. men hvor godt det kører afhænger af filerne og ikke mindst hvor meget processoren i nasen kan klare.

ds Photo appen og hele det kredsløb der er i photostation på synology syntes jeg virker ret godt, og giver også gerne min anbefaling til synology.

Redigeret af rhsin - 08-December-2015 kl. 10:39
Mvh

René
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2015 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

• Raid-system, som sikrer data hvis én af HDD’erne står af. Er blevet anbefalet Raid6
Jeg vil fraråde at køre RAID6, da det kræver specielt hardware for at få ordentlig ydelse.

RAID er heller ikke en erstatning for backup.
Så jeg vil anbefale at spare pengene på den ekstra disk fra RAID6 til RAID5 og i stedet benytte dem på en online backup løsning. Smile
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2015 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg vil fraråde at køre RAID6, da det kræver specielt hardware for at få ordentlig ydelse.

RAID er heller ikke en erstatning for backup.
Så jeg vil anbefale at spare pengene på den ekstra disk fra RAID6 til RAID5 og i stedet benytte dem på en online backup løsning. Smile

OK - det er nyt for mig. Jeg havde tænkt en løsning med Raid6, hvor systemet, fx om natten, kunne sikkerhedskopiere til en anden NAS (hos en ven) og modsat. Så har vi begge en sikkerhedskopi hos hinanden.

Findes der online-backup løsninger, hvor der kan gemmes flere TB, og til en overkommelig pris. Lige nu gemmer jeg hos Google og har en 100 GB konto, som koster 15-20 kr. i måneden.
iPhone 13, OS 15.3
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu