recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på placering af projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskel på placering af projektor

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Cmk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-December-2015
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cmk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forskel på placering af projektor
    Sendt: 29-December-2015 kl. 17:34
Da jeg købte min benq 1070 i Hfk fik jeg at vide at projektoreren skulle hænge/stå så linsen flugtede med den øverste bjælke på mit fastrammelærred. Det virkede super.

Nu er benq'en solgt og jeg har købt en Sony vpl hw55. Jeg gik ud fra at denne også bare skulle stå/hænge på samme måde så jeg har i dag boret hylde op på bagvæggen da dette passer med afstanden til lærredet jf projectorcentral.com.

Har lige sat mig i lænestolen for at pløje manualen igennem inden jeg tænder for projektoren for første gang. Nu ser jeg så på en af de første sider at projektoreren skal stå således den flugter med midten af lærredet. Det er fandme r.. nu hvor jeg har boret hylden op.

Kan det passe at der er forskel på hvordan projektorer skal placeres ift lærredet alt efter hvilken type projektor der er tale om?
Håber på lidt hjælp inden jeg giver mig til at flytte hylden. Det giver lidt problemer at flytte hylden længere ved efter den så kommer ret tæt på hovede højde når vi sidde i sofaen.. Den kommet faktisk til at side li over hovedet faktisk:(
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 18:00

Det kommer jo an på hvordan den projekterer billedet ud, nogle kaster det mere op end ned og omvendt, andre gør det symetrisk, det gør så din, så det skal der tages højde for.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 18:02
Det passer ikke at din nye sony skal placeres midtfor..!!
Den har massere af lensshift og du kan sagtens flytte billedet ned.
Til top
Cmk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cmk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 18:26
Det står der godt nok os i manualen Strecker men går det ikke ud over billedekvaliteten? Det hele bliver tændt imorgen så må tiden vise om den hænger for højt. Mit mål var bare at placere den så godt som muligt så jeg skulle justere så lidt som muligt men det lykkedes mig ikke lige.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7101
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 18:37
Lensshift burde ikke gå ud over kvaliteten.

Det er lavet for at hjælpe med placeringer
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 19:30
Som hansie skriver, så påvirker lens shift ikke billedet, da det er hele linsen du flytter.

Key stone laver til gengæld ballade, så hold dig fra det.

Redigeret af strecker - 29-December-2015 kl. 19:31
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Lensshift burde ikke gå ud over kvaliteten.

Der kan dog være problemer hvis man kommer ud i yderstillingerne.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 20:32
Jeg har kørt min lens shift helt i bund på min JVC, og oplever absolut ingen problemer.
Oplevede heller ikke problemer med samme opsætning på mine tidligere maskiner ( Panasonic , Optoma )
Til top
8sen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-December-2009
Sted: dk
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 8sen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 22:49
Jeg har en Benq W1400, og kører med lens shift i bund uden problemer Thumbs Up
Til top
Cmk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cmk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 23:00
Det lyder bare godt alle sammen:) Så vil jeg prøve at se i morgen om det går an ved brug af lens shift eller om jeg er nød til at flytte hylden lidt ned.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af 8sen 8sen skrev:

Jeg har en Benq W1400, og kører med lens shift i bund uden problemer Thumbs Up

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Jeg har kørt min lens shift helt i bund på min JVC, og oplever absolut ingen problemer.
Oplevede heller ikke problemer med samme opsætning på mine tidligere maskiner ( Panasonic , Optoma )

Jeg sagde vist intet om at der altid var problemer med at bruge lens shift i yderstillingerne. Ej heller sagde jeg, at det var noget alle var ude for eller at de nok ikke havde opdaget det.

Jeg sagde, at der KAN være problemer ved at bruge lens shift i yderstillingerne.

http://proavschool.com/using-lens-shift-the-right-way/

Limitations

With zero lens shift “applied”, you will be using the largest and flattest area of the lens, thus producing the least optically distorted image.
As more shift is applied to lens positioning, you start to use a portion of the lens that has more curvature, thus producing varying levels of optical distortion. This can cause a loss of some brightness, but mostly results in problems getting the image totally square at the corners.

Interestingly enough, this is why zero axis lenses used in rear projection typically do not allow for lens shift. Due to the extreme curvature of the lens dictated by the short throw characteristics required in rear projection systems, there would be very little margin of adjustment before the image became rounded around the corners.

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 09:35
Ja da.
Men det tyder ikke på at der er problemer med jvc, panasonic, optoma og benq, hvilket også er ret nyttig oplysning.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu