|
Ny subwoofer til 3000Watt. |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
ldplusse ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-August-2006 Sted: Ringsted Status: Offline Point: 359 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 05-Januar-2016 kl. 00:38 |
Jeg har en hjemmebygget sub med 4 stk 12" GTX enheder fra Dansk Auto Hifi.
De er 8 år gamle og kostede ikke mere end 500kr stykket den gang. De er i en pushpull konstruktion med 3 kamre, så det svare til 2 trykkamre som har et 3 kammer foran sig, hvor bassporten sidder. Højtalere er både parallet og seriel forbundet, så samlet er den i 4Ohm. Kabinet er på omkring 160liter. Sub sidder på loftet over et værelse og bassport går ind i stuen i ca 2.5m højde. (Loft til kip i stue) Den bliver drevet af en Beringer iNuke3000DSP, som kører brokoblet og i 4 Ohm levere den 3000Watt. Den har indbygget DSP, så jeg har kunne indstille frekvenskurver. Jeg kan lave rigtig meget bass og det lyder godt. men jeg syntes den er for 'sløv', da dens bass er for blød. Den spiller fint ned til 25 Hz. (har faktisk måtte dæmpe 20-40hz, den dens styrke steg i disse områder) Jeg vil meget gerne beholde løsningen med at der kun er et bassport synlig i stuen. Men nogle nye enheder og nyt kabinet skal der til. Men hvad skal jeg investere i. Den skal spille dybt (20-25 Hz) men skal også have magt ved de højere bass frekvenser, så man kan få en lidt hårdere og 'slå i brystet' bass. Her ses Subwoofer hvor bagplade er fjernet og bassport mangler. Denne konstruktion ser jeg gerne den nye subwoofer har, bare kun med 2 stk 12-15" enheder. Kabinet kan og må gerne laves større. Men hvilke enheder skal man gå efter og kan bassen blive hård nok i sådan et kabinet type. Tænker bare at der skal en 'meget hård' basstype til, så gør kab. den blødere og så kan jeg ende med noget som er godt.
Redigeret af ldplusse - 05-Januar-2016 kl. 00:43 |
|
![]() |
|
ldplusse ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-August-2006 Sted: Ringsted Status: Offline Point: 359 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Billede af bassport i stue.
|
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Hej Lars, jeg har ikke lige en anden løsning, umiddelbart. Men den løsning du har her på billedet, gav mig da lige noget inspiration og måske en udfordring.
![]() Jeg er selv noget træt af, at have 4 stk. subs stående i min tv-stue. Hvad med sådan et koncept
![]() |
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
Det er ikke lige noget som jeg tror vil give nogen fed bass. Men det er jo kun et gæt.
|
|
![]() |
|
Grymok ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2013 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 337 |
Har du nogle målinger i lytte positionen, så man kan se lyd kurven. Det kan jo være at der hvor du sidder har et stor null point i bass under 25hz? :)
Det gør det meget nemmere at se på en måling hvor der evt. er dips og nulls :)
|
|
![]() |
|
![]()
'Null Point' ? det lyder som et punkt hvor der er 'lidt' bass. Jeg rodede lidt med REW og lånte en mikrofon. Men jeg fik aldrig rigtigt målt noget helt brugbart, da den 'kun viste 80 DB omkring 30 Hz som det kraftigste, på trods af at bassen under måling var ret vild. Skal have købt min egen mic til måling.
Redigeret af ldplusse - 05-Januar-2016 kl. 14:51 |
|
![]() |
|
Grymok ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Maj-2013 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 337 |
Hvis den graf er rigtig, så viser den tydeligt at der hvor du måler fra er i et "null point" altså meget lidt bass i dette tilfælde.
ved 25 hz er vi jo helt nede under 50 dB hvilket jo er meget lidt. Samme tendens har den over 50hz. Prøv evt. og lån et sæt Umik-1 mic eller køb et. Koster vist 1.000 kr og er godt anbefalet rundt omkring :P |
|
![]() |
|
For at graffen ikke stiger så meget, så har jeg i DSP måtte sænke DB, jeg laver cut off omkring de 30Hz da jeg bare synes det ikke kan høres. ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Grunden til du laver de cutoff er det fordi der eller er for meget bass eller?.
Hvad jeg ved er målet er ramme en så blød kurve som muligt :P
|
|
![]() |
|
Jeg laver cut off under 25Hz, for at 'skåne' subwoofer, da jeg ikke kan høre noget så dybt. Jeg kan godt lide dyb bass, derfor lod jeg den være, så der kommer mere og mere bass jo dybere det bliver. Så det er helt med vilje, men den 'stigning' som bassen laver. Super fedt med den REW vejledning. Kunne være jeg skulle se om jeg kan låne den mic. igen og prøve med REW målinger igen. Har dog også en projekt med Lyddæmpning og lydspredning jeg skal have sat igang. Skal bare lige have det godkendt af konen først. Hun er stor modstander af at få noget op på væggene, så dette arbejdes der stadig på. |
|
![]() |
|
Hvor bor du henne ad i landet? :P
Selv har jeg en Anthem mrx gen 2 der laver det hårde arbejde ;). Mener faktisk den anthem mic også kan fungerer i rew eller lignende :) |
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
Det ser ud som om at der er plads til en IB subwoofer.
|
|
.....
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |