recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Main+LFE/double bass/enhance bass
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Main+LFE/double bass/enhance bass

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Main+LFE/double bass/enhance bass
    Sendt: 17-Januar-2016 kl. 09:26
Kært barn har da vidst mange navne...

Har læst en del om emnet ^^

Men skal lige have det skåret mere ud i pap!

På nuforce AVP-18 hedder det "enhance bass". Dvs. som jeg kan læse mig til, får jeg sendt lfe signalet over i fronthøjttalerne, når enhance bass, er aktiveret.

Det er jo ikke så godt, når de fleste fronthøjttalere, ikke er designet til dette.

Har ved film konstateret, at fronter ikke kan følge helt med, hvis jeg spiller ved rimelig høj volumen. Men der skal altså spilles godt til den inden de (el. Jeg), ikke tør længere, i farer for hvad der kan ske.

Har to spøgrsmål;

#1 Hvis jeg ingen sub har/havde, bliver LFE signalet så slet IKKE kørt ud i højttalerne, hvis de er sat til LARGE?

#2 jeg oplever også at subs spiller alm. Bass, når enhance bass er aktiv og fronter er sat til large og ikke kun LFE signalet. Er dette normal procedure? Det lyder faktisk en del bedre, når jeg høres musik, i "all channel stereo", da der kommer mere bund, ja faktisk mere kontant bas-gengivelse, da subs også varetager "alm." Bassignal.

Bonus spørgsmål;

#2,5 kan jeg ikke bare på en måde gøre sådan, at subs spiller bassignalet, UDEN at front er sat til large? (For at skåne dem)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 09:30
Sidste spørgsmål referere til når jeg ser film...
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Kært barn har da vidst mange navne...

Har læst en del om emnet ^^

Men skal lige have det skåret mere ud i pap!

På nuforce AVP-18 hedder det "enhance bass". Dvs. som jeg kan læse mig til, får jeg sendt lfe signalet over i fronthøjttalerne, når enhance bass, er aktiveret.

Det er jo ikke så godt, når de fleste fronthøjttalere, ikke er designet til dette.

Har ved film konstateret, at fronter ikke kan følge helt med, hvis jeg spiller ved rimelig høj volumen. Men der skal altså spilles godt til den inden de (el. Jeg), ikke tør længere, i farer for hvad der kan ske.

Har to spøgrsmål;

#1 Hvis jeg ingen sub har/havde, bliver LFE signalet så slet IKKE kørt ud i højttalerne, hvis de er sat til LARGE?

#2 jeg oplever også at subs spiller alm. Bass, når enhance bass er aktiv og fronter er sat til large og ikke kun LFE signalet. Er dette normal procedure? Det lyder faktisk en del bedre, når jeg høres musik, i "all channel stereo", da der kommer mere bund, ja faktisk mere kontant bas-gengivelse, da subs også varetager "alm." Bassignal.

Bonus spørgsmål;

#2,5 kan jeg ikke bare på en måde gøre sådan, at subs spiller bassignalet, UDEN at front er sat til large? (For at skåne dem)

1. Hvis ikke du har nogen sub kan du ikke sætte front til small, så de vil altid være large. Normalt vil LFE sporet blive sendt til Front hvis man ikke har nogen sub, men der er ingen garanti da det ikke er standardiseret. Hvad din AVP gør ved jeg ikke med sikkerhed.

2. Det er vist helt normalt.

2,5. Jo, sæt højttalerne til small og slå bass enhance fra, så spiller højttalerne alt ned til delefrekvensen og subben spiller bas og evt. LFE.

Redigeret af Trumle - 17-Januar-2016 kl. 10:10
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 10:42
Meget informativt svar, tak.

#1, 2 & 3. Ja self. Det var lidt nogle underlige spørgsmål... Men synes nemlig subs spiller mere med når enhance bass er aktiv, derfor kom jeg lidt i tvivl om hvordan det præcist virker..

Kører lige en test og blir mere sikker på opførslen, med og uden enhance bass, alle ht sat til smal.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 10:51
Du får "dobbelt konfekt" med enchance bass. Det svarer lidt til loudness funktionen på de gamle stereoforstærkere, der var beregnet til at hæve bas og diskant ved stille aftenlytning til musik.

Slå det fra og nøjes med LFE på sub, og læg mærke til at du får flere detaljer i basområdet end før.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 11:52
Hvis du har meget nøje afstemt delay til sub's og "heldig" placering af sub's i forhold til dit rum og fronter så de spiller nogenlunde i fase, kan der sagtens være meget og hente ved enhance bass/double bass. Det kan du måle dig frem til med REW.
Jeg kører både LFE i fronter og sub's, samt "double bass" i sub's fra 120Hz og ned. Og har en noget nær perfekt frekvensgang i hele basområdet, og en gengivelse der er stram som en jomfru mis
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:06
Blir jo helt kåd Armani-Thomas... Men rolig... Altså. .hvor fanden er de damer henne når man skal bruge dem

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:10
Kampus:

Jeg slår det fra under film, men kører med large front og enhance bass ved musik, DET virker bare.

Thomas:

Har ikke brugt REW til fyldestgørende endnu, men det lyder i hvert fald fint når der afspilles musik. Ved film blir det lige bass-monster nok.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Kampus:

Jeg slår det fra under film, men kører med large front og enhance bass ved musik, DET virker bare.

Thomas:

Har ikke brugt REW til fyldestgørende endnu, men det lyder i hvert fald fint når der afspilles musik. Ved film blir det lige bass-monster nok.

Jamen det må så være mgl evne i højttalerne til at gengive bas ved musik. Mgl ikke noget i mine B&W gulvhøjttalere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:31
Mgl?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:32
Ahh. Haha.. Self.. Er med nu
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2016 kl. 13:34
De mangler ikke noget bas. ~20hz kan de gå til.

Hører dog elektronisk, så der er det godt, at have ekstra stram bas-gengivelse.
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu