recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Center eller alm ekstra højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Center eller alm ekstra højttaler

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Center eller alm ekstra højttaler
    Sendt: 23-Januar-2016 kl. 09:06
Jeg skal have skaffet mig en center og har to forskellige veje at gå. Jeg har et sæt Buchardt Audio S200 reolhøjttalere som fronter.

1. Jeg har fundet en B&W CMC til rimelig penge. (har selv et par cm1 i køkkenet og kan godt lide lyden)

2. Anskaffe en højttaler magen til mine fronter og benytte den som front. Så passer lyden sammen, men jeg er lidt i tvivl om en almindelig højttaler fungerer som center. 

Er der nogen der har erfaring med at bruge en almindelig højttaler som center?
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 09:08
Forslag 2..!!!
At have 3 identiske højttalere som LCR, er en kæmpe fordel.

Redigeret af strecker - 23-Januar-2016 kl. 09:09
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 09:22
Det er nok det jeg skal gå efter så. Den vil komme til at ligge ned i en tv-bænk. Vil det gøre noget for spredning af lyden?

Mine S200 er i hvert fald en markant forbedring i forhold til mine cm1, så det ville jo nok også gælde for s200 i forhold til cmc. 

Tak for hjælpen. 
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 09:30
Det optimale ville være hvis den stod op ligesom dine fronter..
Kunne forestille mig at den bagud vendte basenhed på s200, ikke har så godt af at blive lukket inde i en tvbænk.

Redigeret af strecker - 23-Januar-2016 kl. 09:34
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 23:48
Jeg kan kun give Strecker ret i, at det er godt med tre ens fronthøjttalere.
Kunne du så supplere med den samme højttaler til dine surround højttalere, er meget vundet.
Surround højttalerne er normalt undervurderet. Jeg har selv fået bygget nogle fremragende surround højttalere og det gør det meget mere spændende at se film.
2- vejs center højttaler er ofte med en diskant og to mellemtone basser, og de giver problemer. En center er bedre med en diskant og en mellemtone nedenunder og måske med en bas på hver side, hvis der deles lavt.
Når man bruger samme højttaler har alle så samme delefrekvens.
Man skal passe på med at placere ting rundt om højttalerne, fordi det forringer lyden meget. At placere musikanlægget på siden er en kæmpe fordel.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 08-Januar-2016
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 01:16
En anden lidt vigtig ting mht centerhøjttaleren er hvordan den er bygget i forhold til fronthøjttalerne.
Nogle center & fronthøjttalere har fasevendt den ene enhed (som regel mellemtonen) da det giver bedste resultat med det anvendte delefilter - Andre bruger anden type filter og fasevender ikke den ene enhed.

Er mellemtonen fasevendt i centerhøjttaleren men ikke i fronthøjttalerne får du det aldrig ordentligt i fase, for sætter du det almindeligt til, så vil mellemtonen være i modfase.
Vender du + & - på kablerne til centerhøjttaleren vil mellemtonen være i fase men så vil diskanten være i modfase.

De problemer hopper man let og elegant over ved at vælge 3 ens fronter.
Så er lyden ens, men også i fase i hele det område de spiller i og det kan kun give det bedste resultat

En lidt overset ting der måske er årsagen til at nogle mener at det er bedre helt uden centerhøjttaler.

Desværre fasevendes der i nogle fronthøjttalere men ikke center eller omvendt, selvom det er fra samme mærke/producent - og det er sjældent det oplyses. 

Redigeret af Thomas...c - 24-Januar-2016 kl. 01:20
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 22:31
Thomas:WTF... det sku forvirrende for menigmand.

Hvis auto EQ i receiver/peocessor siger at fasen er OK på alle ht, må det være korrekt ikke?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Hvis auto EQ i receiver/peocessor siger at fasen er OK på alle ht, må det være korrekt ikke?

Hvis EQ kan vende fasen i delefilteret på højttaleren, så jo.

Det har jeg nu ikke oplevet nogle der kan, da den så skal ind i højttaleren og lave filteret om LOL

Det er faktisk ikke særligt forvirrende; Enten er diskanten i modfase eller også er mellemtonen - og er man heldig så er alle enhederne i fase.

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Hvis EQ kan vende fasen i delefilteret på højttaleren, så jo.

Det har jeg nu ikke oplevet nogle der kan, da den så skal ind i højttaleren og lave filteret om LOL

Det er faktisk ikke særligt forvirrende; Enten er diskanten i modfase eller også er mellemtonen - og er man heldig så er alle enhederne i fase.

Hvorfor bliver det gjort? So du skriver det så er der ingen god grund til det
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2016 kl. 02:33
Hvorfor man vender fasen på en enhed ?

Det gør man fordi nogle delefiltertyper vender fasen (f.eks 12 db) og hvis man så ikke vender fasen på enheden, så vil den udfase den enhed den deles til i delefrekvensen. (Mellemtonen udfaser bas og diskant lige ved delefrekvensen)

En spole eller kondensator vender fasen 90 gr, i 12 db filter er der en spole & en kondensator: 180 gr

Problemet er bare at når man vender fasen på mellemtonen, så er den i fase ved delefrekvensen, men ikke i resten af området.

At lave en faselineær højttaler er bestemt ikke det nemmeste - Det er meget nemmere at lave en frekvenslineær højttaler.
Endnu sværere er det at lave en fase OG frekvenslineær højttaler, i hvert fald med passivt filter.

Jeg har forsøgt i 25 år, men er nu gået væk fra passiv deling LOLLOLLOL
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2016 kl. 07:36
Hvordan laver du din aktive deling, via PC eller?
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2016 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Hvorfor man vender fasen på en enhed ?

Det gør man fordi nogle delefiltertyper vender fasen (f.eks 12 db) og hvis man så ikke vender fasen på enheden, så vil den udfase den enhed den deles til i delefrekvensen. (Mellemtonen udfaser bas og diskant lige ved delefrekvensen)

En spole eller kondensator vender fasen 90 gr, i 12 db filter er der en spole & en kondensator: 180 gr

Problemet er bare at når man vender fasen på mellemtonen, så er den i fase ved delefrekvensen, men ikke i resten af området.

At lave en faselineær højttaler er bestemt ikke det nemmeste - Det er meget nemmere at lave en frekvenslineær højttaler.
Endnu sværere er det at lave en fase OG frekvenslineær højttaler, i hvert fald med passivt filter.

Jeg har forsøgt i 25 år, men er nu gået væk fra passiv deling LOLLOLLOL

Det svar er lige lovligt teknisk til mig.

Spørgsmålet var egentligt ment lidt mere lavpraktisk. Hvorfor laver alle ikke centeren ligesom fronterne med 3 grønne pile (jvf. den fine illustration)
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu