recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oplevelser med atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oplevelser med atmos

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Oplevelser med atmos
    Sendt: 04-Februar-2016 kl. 21:56
Jeg har læst op og ned omkring atmos den seneste tid og synes at ku læse enstemmigt at atmos er lidt en gamechanger.
Det for så vidt i en biograf med et hav af højtalere og ikke mindst et perfekt rum.

Jeg selv skal også igang med atmos, men i et 5.1 setup og tænker det bliver et 5.1.2. Mest fordi min sofa står op af en bagvæg. Mine surround kanaler er placeret på side vægge blot ca 10 cm bag lytteposition og hævet godt 40 cm over lytte position. Altså ikke optimalt, men det er OGSÅ en almen stue:).
Så et atmos setup med to loft højtalere, kan jeg forstår skal placeres lidt foran lytte positionen.

Men hvad er jeres erfaringer med atmos i stue bioen? Dedikerede rum's meninger er nu også velkomne:)

Redigeret af Bromberg5 - 04-Februar-2016 kl. 21:59
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 08:59
Jeg har selv lige købt en Atmos ting og vil køre 5.1.4 og skal have det ind i en lille (16m2) almen stue sammen med stereo anlæget.
Og jeg har også sofa'en direkte op til væggen og surround kanaler er også ret tæt på sofaen ved side væggene.
Jeg kan skrive om min oplevelser eller problemer her i weekenden når det er prøvet af ;-)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 09:55
Jeg har 5.2.2 i dedikeret bio og jeg synes at det er fedt nok. Det er ikke en game changer og jeg vil da foretrække en film i atmos frem for alm 5.1. 

Men jeg er glad for at jeg ikke gik "all in" på det og købte mig fattig i lofthøjttalere for så mange film ser jeg heller ikke i atmos og jeg synes ikke at upsampling er specielt godt. Ser det som et "nice to have" men bestemt ikke et "must have".
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 10:03
Jeg kører med et 7.2.2 system , i et meget lille rum. Jeg er enig med Berdel - ikke en game changer. Der er mange andre parameter i min verden , der er langt vigtigere.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 10:50
Jeg synes også Atmos er en "nice to have". Jeg har bestemt tænkt mig at få det sat op da det tilføjer en ekstra dimension, men der er mange andre ting der er "must have" for mig ift. hvordan tingene skal lyde, men Atmos er ikke en del af det. 
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 12:13
Det vigtigste for god lyd er de 3 frontkanaler, og en subwoofer. Når det så er sagt, så synes jeg faktisk, at Atmos er et lige så stort fremskridt som da Diskret Surround Sound blev udbredt i 90'erne. Med andre ord, efter min mening er Atmos lige så vigtigt som surround sound var det før Atmos. Ikke på grund af de ekstra højtalere i loftet, men på grund af den måde som lyden nu bearbejdes og afvikles på. Selv om man ikke vælger at installere ekstra højtalere, er Atmos stadig et stort skridt frem, som selv i et almindeligt 5.1 system giver bedre lyd, i form af bedre præcision og panoreringer mellem kanalerne. Atmos er i min optik et "must have". I kke mindst fordi at størstedelen af alle film, inde for en meget kort årrække, enten vil blive mikset i Atmos eller dts:x, så hvis målet er, at høre hvordan filmen er mikset, er det et must.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Maj-2011
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 12:18
Hvis jeg skulle vælge mellem Atmos og front wide, så ville jeg vælge front wide, da det gir en bedre surround oplevelse for mig.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 12:39
martin_p >>> Jeg ved godt, at det er lidt kompliceret, men faktum er, at front wide også vil være bedre i Atmos, hvis bare man har en Atmos-reciever der giver mulighed for front wide opsætning. Hvis man gerne vil tilføre ekstra kanaler, som ikke er en del af et 5.1 eller 7.1 layout, vil Atmos ALTID være det bedste valg, på grund af den måde lyde afvikles på.

Mange folk tror, at Atmos kun handler om loftkanaler, men det er fejlagtigt. Atmos er et lydformat, som ikke er begrænset af et bestemt antal kanaler. Lyden er mikset til at bevæge sig i et 3 dimisonelt rum. Du fortæller så din reciever hvilke kanaler du har sat op, og så beregner computeren i recieveren hvilke kanaler der skal aktiveres. Altså med andre ord, hvis man har flere kanaler end 5.1 eller 7.1 bør man vælge Atmos!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

martin_p >>> Jeg ved godt, at det er lidt kompliceret, men faktum er, at front wide også vil være bedre i Atmos, hvis bare man har en Atmos-reciever der giver mulighed for front wide opsætning. Hvis man gerne vil tilføre ekstra kanaler, som ikke er en del af et 5.1 eller 7.1 layout, vil Atmos ALTID være det bedste valg, på grund af den måde lyde afvikles på.

Mange folk tror, at Atmos kun handler om loftkanaler, men det er fejlagtigt. Atmos er et lydformat, som ikke er begrænset af et bestemt antal kanaler. Lyden er mikset til at bevæge sig i et 3 dimisonelt rum. Du fortæller så din reciever hvilke kanaler du har sat op, og så beregner computeren i recieveren hvilke kanaler der skal aktiveres. Altså med andre ord, hvis man har flere kanaler end 5.1 eller 7.1 bør man vælge Atmos!
Det er bare consumerudgaven af Atmos som er begrænset og ikke giver de fordele "rigtig" Atmos har.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 13:13
Det kommer Jonas. men det er klart, at hvis man vælger de billigste modeller på markedet, bliver man også begrænset af deres layout muligheder. Men selv de billigste modeler vil giver bedre lyd ved at Atmos lydspor, end en standard 5.1 eller 7.1 reciever. Også selv om man ikke sætter loft højtalere op. I min optik, er det hul i hovedet at købe nyt, og så ikke vælge noget der kan afkode Atmos.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

I min optik, er det hul i hovedet at købe nyt, og så ikke vælge noget der kan afkode Atmos.
Enig. Men jeg ser stadig Atmos (som det er nu og det jeg har hørt indtil videre) som noget "nice-to-have". Man skal i hvert fald ikke gå amok for at få Atmos medmindre alt andet er på plads. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 13:19
Det er jeg enig i. Af hvis man har andet der kan opgraderes, skader det ikke at vente lidt med at købe Atmos.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu