|
Er tiden løbet fra Subwoofer DIY? |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
Preps ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-December-2004 Sted: Odense Status: Offline Point: 456 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-Februar-2016 kl. 22:58 |
||
Jeg overvejer en opgradering af subwoofere og har derfor overvejet et DIY projekt.
Men rigtig meget af den information som er tilgængelig er mindst 5-7 år gammelt, f.eks er de nyeste af de tilgængelige enheder i winISD fra 2006. Hvis man ser bort fra projekter som f.eks. kræver specielle udformninger pga. rummet osv., er tiden så løbet fra DIY projekter hvad angår Price/Performance? Hvad siger I? |
|||
![]() |
|||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Nej tiden er ikke løbet fra DIY.
|
|||
.....
|
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
||
Det betyder ikke så meget at de forprogrammerede enheder i WinISD er lidt gamle. Når man køber højttalerenheder bør man også få Thiele/Small-parametrene oplyst, som man så kan taste ind som en ny enhed.
Man kan ikke forvente at alle enheder vil blive tastet ind i WinISD, det er trods alt et gratis program, og det ville være en kæmpe opgave. Og nej, jeg tror bestemt ikke tiden er løbet fra DIY, og specielt ikke når det kommer til subwoofere. Redigeret af HenrikStevn - 13-Februar-2016 kl. 09:18 |
|||
![]() |
|||
Vejrup ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-August-2011 Sted: København Status: Offline Point: 687 |
||
Jeg har de sidste 3 år bygget 6 subwoofere...
Alle 6 er i brug i dag, 2 af dem står i min egen biograf. Kig evt i min bio tråd hvis du vil se lidt nærmere på projektet.!
|
|||
![]() |
|||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
||
Tiden er bestemt ikke løbet fra DIY. Man har jo mulighed for at nå meget længere end med færdig købte højttalere. Det kræver selvfølgelig viden, eller man kan få nogle til at bygge for sig.
En god subwoofer skal have: Lukket kabinet. Stor volumen. Stor enhed. Kraftigt afstivet kabinet. Kan man købe sådan en subwoofer færdig? Nej! Redigeret af Sven Palvig - 13-Februar-2016 kl. 13:48 |
|||
![]() |
|||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
||
Nu synes jeg du er meget firkantet i din vurdering af hvad en sub skal have, men det er da i det store hele rigtig nok at man ikke kan købe rigtig store lukkede subs. De få der er på markedet koster det blå ned fra himlen og kan helt sikkert godt betale sig at bygge tilsvarende selv. Det sagt kan man i stedet kombinere flere ens subs. F.eks 4 stk 12" i en 2 x 2 stak, drevet som én sub, giver en del mere membranareal end en 18". Det kunne være værd at overvej inden man skiver det af man har i forvejen. |
|||
![]() |
|||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
||
En stor membran kobler mere effektivt til luften - ligesom at det er lettere at lave bølger i vand med en pizzaspade end med en teske. 4 stk. 12 tommer er stadig "kun" 12 tommer.. Men en 12 tommer er fremragende som basenhed i en front højttaler. Hvis man vil dybt ned i frekvens og have et fint punch i lyden, er en 18 tommer fremragende subleret med masser af effekt. |
|||
![]() |
|||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
||
Det er ikke sådan det virker. Det er det totale displacement det er afgørende for hvad man kan med en lukket sub. Om du har 1 stor eller 3 - 4 små er uden betydning, så længe membranerne er tæt nok sammen. Flere små er lige så fremragende som en stor hvis ellers enhederne er af samme kvalitet og i øvrigt er egnede til subbas.
Grunden til at jeg skrev det er at jag mange gange har læst at folk vil opgradere fra f.eks en svs sb12 til noget andet kraftigere. Det kan være fint nok, men det ville have været lige så fint at købe en mere og stille oven på. Redigeret af Flash! - 13-Februar-2016 kl. 15:44 |
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
||
4 12"-enheder giver et samlet membranareal på ~3.050cm^2, hvorimod en enkelt 18"-enhed kun har et membranareal på ~1.145cm^2. E: Matematikken er gal, se senere indlæg. Hvis enhederne har den samme maksimale vandring, vil subben med 2 12"-enheder sætte væsentligt mere luft i bevægelse, og vil også kunne spille højere og dybere, selvfølgelig alt efter kabinettuning.
Det får man 3dB ekstra peak-output af, så det skal ikke være derfor man gør det. Men hvis man holder det samme lydniveau, vil man halvere belastningen på hver forstærker, og kan derved købe sig noget headroom, så på den måde kan det måske være en fordel. Jeg vil dog langt hellere placere sub nr. 2 så den kompenserer for de peaks og nulls som sub nr. 1 skaber i rummet, og derved få en langt bedre basdækning i hele rummet. Redigeret af HenrikStevn - 13-Februar-2016 kl. 18:03 |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 28 ![]() -- ![]() Oprettet: 08-Januar-2016 Status: Offline Point: 208 |
||
Jeg byggede på et tidspunkt 2 "linesource" subwoofere med 48 stk 5" og det må siges at virke. Stort samlet membranareal, mange svingspoler at lægge effekt på. Jo jo, de var store og tunge men gjorde det faktisk ret godt |
|||
![]() |
|||
||
Det giver 6db mere. 3db for dobbelt membranareal og 3db for dobbelt total power. Dobbelt totalt displacement giver som du kan se neden for 6db mere, men det fylder det dobbelte og skal drives med den dobbelte effekt. Altså som at stille to ens subwoofere oven på hinanden. ![]() ![]() Redigeret af Flash! - 13-Februar-2016 kl. 16:14 |
|||
![]() |
|||
||
Du har helt ret, når afstanden er mindre end den korteste bølgelængde vil de spille som én stor højttalerenhed, og give +6dB i stedet for +3dB. Jeg vil nu stadig foretrække at placere dem adskilt så de kan kompensere for rummet :-) Redigeret af HenrikStevn - 13-Februar-2016 kl. 16:49 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |