recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surroundprocessor/ receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surroundprocessor/ receiver

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
smokey Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smokey Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surroundprocessor/ receiver
    Sendt: 19-Februar-2016 kl. 10:33
Jeg har ikke den nødvendig viden/ indsigt til at kunne gennemskue prissætning af en surroundprocessor i forhold til surroundreceiver. F.eks

Anthem AVM 60 - ca 33000 kr
Anthem MRX 1120 - ca 36000 kr.

Er der nogle forummedlemmer, som vil/kan give mig den faglig viden/ indsigt ?   
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 08:19
Ingen ved det, alle snakker om det

Lytter lige med!
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 09:47
Jeg er gået fra en Anthem MXR 710 til AVM 60. Da jeg ønskede minimum 200 watt pr. kanal, var en reciever ikke længere relevant. Men skal jeg være ærlig, kan jeg ikke høre forskel på lydkvaliteten på de to enheder, når MXR 710'eren blot blev brugt som forforstærker. Til gengæld var der en kæmpe forskel mellem de interne forstærkere i MXR 710, i forhold til de mange ekstra watt jeg fik, da jeg satte effekter til. Det gav en renere og mere detaljeret lyd.

Eneste forskel jeg har opserveret i kvalitet, er at AVM 60'erens noisefloor er nærmest uhørligt, på 710'eren kunne det høres i et helt stille rum. På 60'eren skal jeg stikke øret helt ind i højtaleren for at høre der. Jeg antager at det skyldes at 60'eren bruger xlr-kabler i forhold til 710'erens standard rca-forbindelser.

Vil du ha' mange watts, så vælg 60'eren. Ellers kan 1120'eren sagtens dække dit behov, og kan opgraderes med effekter.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 10:04
I forhold til prisforskellen på de to er det jo minimalt hvad man spare ved at undlade de interne forstærkere, det tror jeg skyldes:

1: Balanceret XLR-udgange er mere omkostningstunge.
2: Bedre ADC som kan være en fordel hvis man høre meget tokanals musik, som kobles analogt til enheden, eks.v. fra en cd-afspiller eller pladespiller.
3: Der produceres færre AVM 60, hvilket gør den enkelte enhed dyre at lave.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 10:12
På min 14000kr vildledende receiver med RCA stik skal øret nu også helt hen til diskanten hvis man skal høre det mindste støj.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 10:40
Nu forstærker din reciever jo heller ikke alt med 300 watt. Når man sætter effekter til forstærkes alt hvad der kommer ind i den. og 710'eren udsendte mere støj end AVM 60. Hvis vi skal sammenligne støjen på din reciever, skal vi altså smide 300 watt på hver kanal

Redigeret af dr gonzo - 20-Februar-2016 kl. 13:53
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Nu forstærker din reciever jo heller ikke alt med 300 watt. Når sætter effekter til forstærkes alt hvad der kommer ind i den. og 710'eren udsendte mere støj end AVM 60. Hvis vi vil sammen ligne støjen på din reciever, skal vi altså smide 300 watt på hver kanal

Receiverens interne forstærker forstærker også alt hvad der kommer ind i den. Det er det samme princip som med separate enheder.

Kontrolforstærker > volumenkontrol > effektforstærker.

Eneste forskel er om det er en, to, eller flere, kasser.

Min egen oplevelse af støj (yamaha 2040) er at det er et non issue. Både med de interne forstærkere og via RCA til en anden receivers (ældre Marantz) 7.1 input som var skruet helt op til 0db. Er du sikker på at det ikke bare er den 7010 der støjer lidt. Synes jeg kan huske en andet har skrevet noget lignende før.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 13:46
Det er jeg godt klar over. Men den forstærker ikke med 300 watt eller det der ligner. og vi kan vel godt blive enige om at støj forstærket med 100watt ikke giver lige så meget støj, som støj forstærket med 300 watt.

Desuden skriver jeg heller ikke at 710'eren støjer. jeg skriver at det kan høres i et helt stille rum. Og det kan 60'eren ikke.

Redigeret af dr gonzo - 20-Februar-2016 kl. 14:11
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 14:01

Det er jeg godt klar over. Men da forstærker ikke med 300 watt eller det der ligner.

Altså det er klart at jo større forstærker man sætter til, jo mere totalt gain vil der være i signalkæden og det vil (med samme kvalitet komponenter) give lidt mere grundstøj. En standard THX amp og mange HIFI effektforstærkere har som standard 29db gain, hvor en pro am har lidt mere for det meste. Ulempen ved det er, at højt gain giver mindre signal i signalkablerne og potentielt lidt ringere signal/støj forhold. Kombineret med meget følsomme højttalere kan det godt ende med at det syder lidt i højttalerne. Man kan prøve at skrue ned på effektforstærkerne og tilsvarende op for processoren, for samme SPL, hvis man oplever støj. Det kan godt hjælpe lidt.

EDIT: Kan se du har editeret lidt. Tak for svadaen ...

Redigeret af Flash! - 20-Februar-2016 kl. 14:02
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 14:11
Beklager "svadaen" - den fjerner jeg igen!

Før det første skriver jeg jo ærligt, at jeg ikke oplever nogen kvalitetsforskel i lyden, og at den eneste forskel der er, ligger i noisefloor i et helt stille rum, altså en forskel uden relevans.

De effekter jeg bruger er de samme samme som jeg brugte på 710'eren og de står på samme gain, altså må forskellen ligge i receiver/processoren.

Og jeg ligger hvis heller ikke skjul på, at jeg kun synes processoren er relevant, hvis man ønsker mange watts. Der ud over, mener jeg dog også, at det spiller ind at splitter lyden ud over så mange transformatoren som muligt, da det giver en mere jævn strøm til alle kanaler.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 14:18
Tag det nu roligt. Jeg ved ikke hvad det er du tror jeg prøver at sige. Der står ikke andet end der står. Det er bare en forklaring på hvorfor der kan opleves mere eller mindre støj alt efter hvordan man indretter apparaterne.

Det er da også klart at hvis den ene kontrolforstærker har mere egen støj end den anden så kommer det med ud til højttalerne. Det var jo også præcis det jeg skrev og spurgte til.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2016 kl. 14:43

Nu forstærker din reciever jo heller ikke alt med 300 watt. Når man sætter effekter til forstærkes alt hvad der kommer ind i den. og 710'eren udsendte mere støj end AVM 60. Hvis vi skal sammenligne støjen på din reciever, skal vi altså smide 300 watt på hver kanal

Mine effekter til basser i fronter kan levere 500W pr. kanal. Men der er absolut intet og høre. Man kan ane lidt oppe i diskanten hvis man klistrer øret på enheden (som bliver af drevet  af en 200W effekt hvis det skulle have noget som helst og sige). Slukker jeg det digitale delefilter er der endnu mindre hørbar støj. Men ingen er delene er i nærheden af og være noget man kan høre fra sofaen. Bare en 1m fra højttaleren kan man intet høre.

Jeg kører Pure Direct på den og ekstern EQ, måske den laver mere støj hvis man aktiverede alle dens funktioner osv.

Redigeret af armani-thomas - 20-Februar-2016 kl. 14:47
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu