|
Newbie til lyd |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Klondike ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Status: Offline Point: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-Maj-2016 kl. 20:56 |
Hej.
Jeg skal have fat i noget lyd til ny lejlighed. Budget er sådan lidt flydende men måske 20-30 K. Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gå efter. Jeg er ikke Hifi fanatiker men vil selvfølgeligt godt have det bedste jeg kan få med mit budget. Jeg hører mest musik fra MP3 filer og har for nuværende et setup hvor jeg afspiller MP3 / CD fra PC til noget 25 år gammelt grej bestående af en Sony forstærker ( spørg mig ikke om modellen, det var vidst en sådan ca. mid range model, da den var ny ) med tilhørende 2 styks Bose 301 højtalere. Syntes egentlig at lyden er ok. Men vil som sagt gerne have noget nyt. På den anden side gider jeg heller ikke ofre 30 K på noget der i bund og grund lyder som det nuværende eller værre. Jeg kikker lidt efter trådløse løsninger, som er tiltalende fordi man slipper for ledninger. Men er lidt i tvivl om de er meget langt fra hvad et godt gammeldags setup kan præstere ? Tror i f.eks at et setup bestående af Sonos playbar og sub sammen med 2 styk's Sono's 5 spilller som mit gamle eller er lyden dårligere ? Så er der også plads i budget til at købe f.eks 2 styks sono's 1 jeg kan have stående i andre værelser. Ellers er der andre trådløse alternativer der er lige så gennemført som Sonos, men har markant bedre lyd ? Og sidst men ikke mindst, er der meget markant forskel i den lyd jeg vil kunne få ved at købe nyt udstyr f.eks 2 højtalere + forstærker, hvis lydkilden stadig kommer primært fra MP3 filer og almindelige CD ?
Redigeret af Klondike - 10-Maj-2016 kl. 21:01 |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har en kraftigt forestilling om at disse kommer til og lammetæve Sonos´s højttallere:
Men vente tiden inden de er på markedet bliver nok lidt lang :-/
Redigeret af armani-thomas - 10-Maj-2016 kl. 21:47 |
|
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
|
|
![]() |
|
Klondike ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Status: Offline Point: 1215 |
Ja kan se at det ser ud til at komme Q3 2016.
Men har det lidt sådan at hvis man skal gå og vente på noget der måske er bedre, så kan man jo altid blive ved at vente og får aldrig købt noget. Min største bekymring er om Sonos for en stor dels vedkommende ikke "bare" er noget lidt skod agtig lyd set i forhold til prisen, der så er pakket ind i noget høj bruger venlighed og design. Men at jeg i virkeligheden kan få et langt langt bedre lyd setup ved at vælge et mere traditionelt setup med f.eks 2 stereo højtalere. Er fra anden side af en Hifi ekspert blevet anbefalet at købe Hegel 80, samt 2 Triangle Quartet, hvad siger folk til det ?
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
Lad mig starte med at sige, at der er intet i vejen med at bruge CD'er og mp3 som kildemateriale, med mindre mp3'en er skamkomprimeret. Når du siger du gerne vil have en trådløs løsning, er det så hele molevitten der skal være trådløst eller er det okay med fx. kabler til højttalere blot du har mulighed for at streame musikken trådløst fra din pc og diverse telefoner og tablets? Lydmæssigt kan jeg slet ikke tænde på sonos. Jo, hvis det er sådan en sonos connect/amp ting der bliver forbundet til rigtige højttalere der kan levere rigtig lyd. Jeg har en bekendt med noget sonos playbar og en række plastikæsker som sonos kalder højttalere og det er satme en ringe undskyldning for god lyd i mine ører. Min bekendte er begejstret fordi playbar'en lyder bedre end de endnu ringere højttalere der er i hans tv og de der sonos play "højttalere" fordi de lyder bedre end den lyd hans tablet, telefon og bærbare kan producere på egen hånd. Så jo, hvis det er SÅ lavt barren er sat, så er sonos en klar forbedring - men når nu din barre er sat ved noget old school sony og bose så tvivler jeg på at du vil imponeres over lyden fra sonos. Men lån noget sonos hjem og prøv det af, det kan være lyden dur for dig.. I min verden giver det meget mere mening at starte med at finde nogle FEDE højttalere, det er dem der skal levere lyden. Skid hul i om de er trådløse eller ej, det vigtige er at du forelsker dig i lyden. Du vil aldrig nogensinde blive skuffet over at have købt for gode højttalere, heller ikke selv om de kostede lidt mere end du egentlig havde tænkt dig. Når du har fundet HØJTTALERNE! så er det tid til at finde ud af hvordan du vil fodre dem med lyd. Det kunne fx. være en sonos connect/amp og et kabel til hver højttaler. Alternativt en connect/amp pr. højttaler, så slipper du for et kabel mellem højttalerne - du sætter en connect/amp på hver højttaler og er trådløs lige på nær den halve meter kabel mellem connect/amp og højttalerterminalerne. Bagefter kan du så drysse nogle små sonos plastikhøjttalere ud i køkken og badeværelse og andre steder hvor lyden egentlig er lygegyldig men du bare vil have noget at fløjte med på mens du steger frikadeller. |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Det var da også en mulighed. Men de Triangle virker lidt store til en lejlighed, men også til den bette Hegel forstærker. Man kunne godt forestille sig det kunne resultere i dominerende blæver bas. Svært og sige på forhånd. Men måske man kunne lave en buy&try aftale med dem, og sende hele molevitten tilbage hvis det ikke dur.
Du kan også tage et kig på Devialet Phantom, de spiller glimrende, sub er ikke nødvendigt, og så er de trådløse ;-) |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Dynaudio Xeo er svaret på dine bønner
![]() http://www.recordere.dk/2014/05/dynaudio-opdaterer-xeo-serien-af-hoejttalere-med-traadloes-lyd/ |
|
![]() |
|
kimhb ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2015 Sted: Greve Status: Offline Point: 5 |
Jeg har haft de Triangle Genese Quartet i 4 måneder og synes de er fantastiske. Siden jeg fik dem har jeg kigget på at udskifte min Onkyo surround receiver, og jeg har længe kigget på Hegel. Jeg havde en H80 hjemme og blev ret skuffet. Den har netop et blæver bas som du skriver. Den virkede i det hele taget svag selv om højttalerne er ret effektive - 91 dB. Min 9 år gamle Onkyo lød bedre. Højttalerne kan jeg kun anbefale, jeg så i går at HiFi freaks har et demo sæt til at stå med 1000 kr ekstra i rabat. det er et godt tilbud. Hegelen lånte jeg hos Studiosound. |
|
Nuprime STA9/DAC9, Triangle Quartet Genese
|
|
![]() |
|
Hej. Tak for alle de gode svar. Sorry jeg svarer lidt sent :-)
Jeg har været ude i nogle butikker og prøvet at hørt lidt udstyr der er i mit prisleje. Jeg har både hørt trådløse løsninger og også et desideret stereo setup. Min konklusion er at jeg helt sikkert ikke skal have Sonos. Jeg bryder mig hverken om design, eller lyd kvalitet sammenlignet med hvad jeg kan få for de samme penge ved at vælge et traditionelt stereo setup. Jeg har hørt Dali Opticon 6 sammen med en Cambridge CXA80 DAC / Forstærker. Dette koster ca 20 k i hifiklubben. Også hørt Tannoy XT8F sammen med Hegel H80 og en Pioner N70A medie streamer. Som er det forløbigt bedste inden for budgetet. Det lød faktisk sindsygt godt. Jeg var dog ikke så vild med Pioneren. Den frøs et par gange og måtte have en genstart. Jeg tænker måske at den er noget ustabil og kommer til at blive bøvlet på langt sigt. Det der iretererer mig mest er at det er svært at sammenligne, da det er nærmest umuligt at finde en forhandler der har alle de forskelige mærker jeg godt kunne tænke mig at høre sammen. Og derudover er der nok også en stor forskel på hvordan et setup lyder i en foretnings lytterum kontra hjemme i min egen stue. Min egen stue er ca 28 m2 + et åbent køkken på siden der er da 8 m2. Så den er rimeligt stor. Jeg regner dog med at lytte området bliver i den ene ende af stuen hvor der er sofa arangement. hvor jeg vil placerer de to højtalere med ca 2,5 meters mellemrum. Jeg har også fået et tilbud fra studiosound om at låne noget DAC forstærker hegel H80 / Nuprime IDA 8 + Auralic aries mini streamer + et sæt højtalere Monitor Audio Silver 8 / Argon L3. Men så er problemet at jeg ikke rigtigt kan sammenligne med Tannoy, eller Triangle Quartet for den sags skyld. Er måske lidt et luksus problem. Men er stadig lidt i debat mode med mig selv om hvad jeg skal vælge. Kunne rigtigt godt tænke mig at høre alle kombinationer af Tannoy XT8f, Monitor Aiudio silver 8, Argon L3, Triangle Quartet sammen med Nuprime IDA 8 / Hegel H80 og Auralic Mini. Men er nok noget urealistisk, da der som sagt ikke findes en forhandler der fører alle de produkter og jeg derfor ville være nødt til at købe fra 3 forskelige butikker for at kunne sammneligne disse. Men ellers hvis nogen af jer har erfaringer med nogle af de produkter så skriv gerne :-)
Redigeret af Klondike - 20-Maj-2016 kl. 21:14 |
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
Det behøver da ikke være så urealistisk. Hvis nu du starter med, at tage imod tilbuddet fra Studiosound om at låne hegel H80 / Nuprime IDA 8 + Auralic aries mini streamer + et sæt højtalere Monitor Audio Silver 8 / Argon L3 hjem på prøve. Herefter hører du forhandleren af Tannoy'en og forhandleren af Triangle om det er muligt at låne et sæt højttalere hjem på prøve fra dem - så kan du lytte i ro og mag hvordan det spiller i din egen stue. Hvis nu forhandleren af Tannoy og forhandleren af Triangle ikke er friske på at låne højttalere ud, så husk at du har fortrydelsesret ved fjernkøb, dvs. hvis du går på deres hjemmeside og køber over nettet får du 14 dage til at fortryde købet i. Hagen ved brug af fortrydelsesret er dog at du selv skal betale for returfragten, med mindre du selvfølgelig selv transporterer de uønskede højttalere retur - nåeja, og så skal du lige have penge nok til at lægge ud for højttalerne indtil du returnerer dem og får pengene tilbage. Men start med at høre om lånemuligheder, måske kan du time det så du ender med at kunne sammenligne det hele hos dig selv.
|
|
![]() |
|
dr_schlemer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1023 |
Man kunne overveje dynaudio xeo6 aktive gulvhøjtalere med en media hub til samlet ca 25k. Super lyd og super minimalisme. Fra hfk kan man overveje en NAD D7050 (med airplay) samt et sæt rubicon 5 højtalere. Samlet ca 25k. Begge systemer vil super lækker lyd i en stue på 20-35m2.
|
|
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
As I said!
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |