|
Sonos Connect vs Dr. Volk mod |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
jonlanghoff ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Juni-2008 Sted: Danmark Status: Offline Point: 241 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 04-April-2016 kl. 19:30 |
||
Hej forum,
Grundet lige dele frustration og nysgerrighed over ikke at kunne finde nogen ordenlige og bare tilnærmelsesvis videnskabelige tests/sammenligninger af Sonos Connect mods, har jeg netop anskaffet mig en Sonos Connect med modifikation på de digitale udgange, udført af den mytiske Dr. Gert Volk, som jeg i det næste stykke tid har i sinde at teste overfor min eksisterende helt almindelige Sonos Connect. Som jeg forstår verden efter at have læst talløse artikler og forumtråde rundt omkring på nettet, så er jitter grundet en ustabli/upræcis clock efter sigende den primære synder når vi snakker digitale signaler, hvilket kort fortalt kan medføre tidsforskydninger i de data der sendes mellem f.eks. afspiller og forstærker, hvilket så i sidste ende kan have konsekvenser for hvad der kommer ud af højttalerne. Herefter har jeg brugt mange timer på at læse om jitter og hvorvidt denne er målbar og endnu vigtigere hørbar i de mængder man (generelt) taler om i forbindelse med moderne forbrugerelektronik og (mere specifikt) i forbindelse med Connect’en. Holdningerne er mange og argumentationen er i langt, langt de fleste tilfælde 100% anekdotebaseret når man læser hvad “jitter er pissefarlig”-folkene skriver samt hvad der står i diverse anmeldelser af mods og separate reclockere, mens den er det modsatte når man læser hvad “jitter er kun et teoretisk problem, da det i praksis er aldeles uhørligt”-folkene skriver. I livets øvrige sammenhænge vil jeg definere mig selv som værende rimeligt skeptisk anlagt, og derfor hælder jeg også naturligt mod den sidste af de to grupper - men omvendt vil jeg heller ikke afskrive at der kan være noget om jitter-snakken før jeg har set nogle ordentlige tests af om det kan høres eller ej! Jeg ved at bevisbyrden ligger på skuldrene af dén der kommer med påstanden (om at jitter er noget vi bør bekymre os om) men jeg er simpelthen for nysgerrig til at lade det ligge, samt givetvis interesseret i at optimere på mit setup hvor det er muligt. Kort sagt om mit setup: * Standard-Connect’en er købt i 2014 og har wireless disabled fra software-siden, og kører desuden med fast lydstyrke. * Volk-Connect’en er købt i 2010 (og er derfor faktisk en ZP90, hvilket dog er underordnet i denne sammenhæng), er modded i 2011 og har også wireless disabled og fast lydstyrke. * Til dette eksperiment benyttes to styk FiiO D03k Taishan som DACs, for at sikre Connect'erne ens betingelser. * Min forstærker er en Primare I22. * Højttalerne er Audiovector Si1 Avantgarde tilsluttet med Chord Rumour 2-kabler. * Alle signalkabler er i “2-300 kroner pr. meter”-klassen. * Al grej er tilsluttet en Supra MD06-strømskinne med deres egne medfølgende strømkabler og transformere, bortset fra forstærkeren som bruger et Supra LoRad-kabel. * Jeg bruger REW til at analysere hvad jeg måler med min miniDSP UMIK-1 mic. * Lytterummet er L4,2 x B3,8 x H2,7 meter og de fire hjørner er foret med wedge bass traps fra Advanced Acoustics. Som sagt vil jeg det næste stykke tid - indtil jeg er kommet frem til én eller flere brugbare konklusioner - bruge denne tråd til at poste mine måle- og lytteresultater. Forslag til tests er meget velkomne! Med venlig hilsen, Jon Redigeret af jonlanghoff - 18-April-2016 kl. 21:01 |
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg tror det vigtigste man kan sige om jitter er, at resultatet på det endelige analoge output er støj og forvrængning.
Det falder derfor ind under THD+N, som nemt kan måles. Hvis ikke det giver udslag der, så er jitter ikke et problem i det pågældende setup :-) Redigeret af HenrikStevn - 04-April-2016 kl. 22:24 |
|||
![]() |
|||
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-November-2013 Status: Offline Point: 582 |
||
Lyder spændende! Ser frem til at høre om dine oplevelser. Har selv overvejet at købe en modificeret Sonos et par gange, men skal desværre bruge wifi, og det er det første der frakobles på mods.
|
|||
![]() |
|||
jonlanghoff ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Juni-2008 Sted: Danmark Status: Offline Point: 241 |
||
Ikke på dén jeg har anskaffet mig - jeg har bare selv slået det fra, software-mæssigt.
|
|||
![]() |
|||
||
Hvordan vurderes det hvad der er "N" i dét tilfælde? - Har du et forslag til at teste det?
|
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
||
Det er grundstøjen i signalet, det kan ret nemt konstateres ved at måle støjen mens man ikke spiller noget. Jitter vil hovedsageligt give sig til udtryk som forvrængning af signalet, det kan man måle ved at sammenligne med det originale signal. |
|||
![]() |
|||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
||
Afspil en firkant med 2 maks high sample og 2 min low sample (hvis det giver mening). Tilslut en spectrum analyzer (med lavt støj gulv) og se hvad der er ud over grundtonen på 11.025Hz (det er ikke helt min egen ide).
|
|||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|||
![]() |
|||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
||
Hvis man ikke spiller noget (digitalt nul) kan der være nok så meget jitter men der vil ikke være nogen ændring på udgangssignalet (så længe at alle bits aflæses korrekt). |
|||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|||
![]() |
|||
||
Selvfølgelig :-) Det var mere ment som en generel forklaring af hvad 'N' betød, ikke at det var en signifikant følge af høj jitter, jeg misforstod nok spørgsmålet lidt. Forvrængningen er langt vigtigere end støjgulvet i denne sammenhæng. |
|||
![]() |
|||
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-November-2013 Status: Offline Point: 582 |
||
Hej,
Har du fået testet lidt? Håber stadigvæk du vil dele dine oplevelser. |
|||
![]() |
|||
||
Tak for interessen!
Afventer i øjeblikket at modtage endnu en DAC af dén type jeg nævner i oplægget, da jeg i forvejen kun har én. Burde have fået den i tirsdags, men ak. Så snart jeg får fingrene i den, så går testningen i gang! :) |
|||
![]() |
|||
||
Så ankom DAC nummer 2 endelig og jeg er nu klar til de første, indledende tests.
![]() Til venstre har vi Dr. Volks ZP90 og til højre standard-Connect'en. Begge har hver deres lille DAC og derfra er de tilsluttet højre kanal på henholdsvis input 1 og 2 på forstærkeren. De i alt fire benyttede signalkabler er parvis ens. Mic og den højre højttaler. Redigeret af jonlanghoff - 18-April-2016 kl. 21:43 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |