recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ekstern SSD (til Imac)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ekstern SSD (til Imac)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ekstern SSD (til Imac)
    Sendt: 16-August-2016 kl. 00:29
Jeg opretter lige en mere relevant tråd med håb om flere vil give deres mening til kende.
Jeg har anskaffet mig en Imac 21.5" Late 2013, som er fabriks installeret med en 1tb 5400 rpm harddisk. Jeg troede den kunne udskiftes, men kan forstå (via google) at det ikke kan lade sig gøre, da der mangler mulighed for tilslutning på bundkortet.
 - kan nogen bekræfte det?

Dernæst så jeg en ældre tråd at andre havde valgt at købe "cases" og heri installeret en ssd disk.

Jeg kan se LaCie og Transcend laver nogle eksterne ssd disk, med Thunderbolt stik. Hvilket i teorien jo skulle give mere hastighed end usb 3.0 (mig bekendt). Det er dog bare ikke tilfældet med eks transcend. Den levere faktisk en større læse hastighed med usb end ved thunderbolt. Derfor har jeg kigget på en samsung ssd på 256gb, som står i ca 800kr. Det er væsentlig billigere end transcend. Nogen der har erfaringer med sådan en løsning?

Min tanke er så at installere osx på den eksterne ssd. Muligvis bruge den interne 1 tb disk til backup af billeder og musik. Ved sådan en løsning, vil den interne disk så være mere eller mindre slukket ved dagligt brug, nu osx ligger på den eksterne ssd?


Redigeret af Bromberg5 - 16-August-2016 kl. 00:29
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 10:13
Det sidste først. Under Energibesparelse er der et punkt "Sæt harddiske på vågeblus, når det er muligt".
Men ikke det svarer til at den er stort set slukket.

Jeg har en ekstern Lacie Thunderbolt disk. Inde i den er det en Samsung 540 EVO. Og jeg synes den virker bedst med Thunderbolt, selv om den er 10% hurtigere med USB 3. (349/426 R/W).

I øjeblikket kører jeg macOS Sierra på den eksterne, og El Capitan på den interne - jeg vil ikke køre beta software på min eneste Mac.

Her er hastigheden med Thunderbolt.



Redigeret af Brixen - 16-August-2016 kl. 10:15
Venlig hilsen
KB
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flubber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg opretter lige en mere relevant tråd med håb om flere vil give deres mening til kende.
Jeg har anskaffet mig en Imac 21.5" Late 2013, som er fabriks installeret med en 1tb 5400 rpm harddisk. Jeg troede den kunne udskiftes, men kan forstå (via google) at det ikke kan lade sig gøre, da der mangler mulighed for tilslutning på bundkortet.
 - kan nogen bekræfte det?
Du kan godt skifte harddisken ud med en SSD. Dog er modellerne fra 2012 og fremefter limet sammen, så det kræver lidt tid samt planlægning at gøre dette. Jeg har selv skiftet harddisken til en SSD i en late 2012 iMac, dog 27" udgaven. Her er en guide til hvordan harddisken udskiftes: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+Hard+Drive+Replacement/28781
Her er en video-guide: https://eshop.macsales.com/installvideos/imac_21inch_late_2013_hdd/
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 11:47
Ja dem har jeg set, men problemet med 2.5 late 2013 skal være at der mangler en port på bundkortet, når den er født med sata disk.?
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flubber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 11:57
Tænker du på at du vil have både HDD samt SSD? I så fald mangler den et ekstra SATA stik ja. Hvis du derimod ønsker at udskifte HDD'en med en SSD er dette muligt. Med andre ord, det er enten eller. Eneste alternativ (jeg kender til) er at du finder en Apple SSD som du kan installere. Så vidt jeg ved kommer din model med plads til en såkaldt "blade-SSD". Dog bruger Apple sin egen type stik, så derfor skal du have fat i en fra f.eks. eBay.

Hvis jeg var dig ville jeg enten udskifte den interne HDD med en SSD eller købe en ekstern. Din tanke angående at bruge en ekstern SSD som boot disk og til applikationer og den interne til billeder m.v. er nok den letteste løsning. USB 3.0 skulle være hurtigt nok.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 14:05
Nej jeg ville pille min almindelige harddisk og så erstatte med en ssd, men troede ikke det var muligt, nå ikke den var født med ssd? Sådan læste jeg det.
Det at bruge to harddiske var egentlig bare for at bebytte den interne nu den var der alligevel.

Jeg tror jeg bestiller en lille 250 GB Samsung ssd, til osx og diverse programmer, mens min interne bliver billeder og backup.
Men kan jeg skifte den interne gør jeg det nok når 1 TB er i god pris og der trænger til lidt ram opgradering også
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flubber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 15:07
Jo, det er skam muligt at erstatte harddisken med en SSD Smile Det kræver bare lidt arbejde og tålmodighed. Men det lyder som en god plan du har.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 15:21
Håber jeg må lege lidt med i denne tråd da jeg har samme iMac og er ved at gå amok over den langsomme 5400rpm disk deri.

Kan man godt sætte en SSD i, og så bruge den som main disk?. selvom den sidder i usb'en??.. hvordan installerer man på det og vælger det som primær? er det nemt nok. .

Og har nogle  af jer prøvet det, og kører det markant hurtigere?. jeg hader den badebold der altid står og "tænker" blot jeg skal ud af slumre tilstand.
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flubber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 15:29
Jep, du kan sagtens bruge en SSD over USB som main disk. Her er en video hvor der er et eksempel på hvordan man gør: https://www.youtube.com/watch?v=eAPK2uA8p2I

Jeg har ikke selv prøvet det over USB, men jeg har læst mange på MacRumors forum der har gjort dette i flere år uden problemer.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 15:51
OWC laver den slags SSD, der passer i Mac. De kan købes i EU nu. Se her:

Venlig hilsen
KB
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 15:54
Hvis din Mac er gammel, dvs har en gammelt USB port, så er det ikke specielt godt med en ssd som ekstern disk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2016 kl. 18:42
Jeg undrer mig dog over at USB 3.0 faktisk er hurtigere end thunderbolt.
Jeg har bestilt en 256gb ssd Samsung, som ikke er ret stor fysisk, den sætter jeg bare bag foden. De cases der, var de ikke mere aktuelle før der var reelle eksterne ssd'ere?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu