recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple forsøger at omgå garanti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Apple forsøger at omgå garanti

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Apple forsøger at omgå garanti
    Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 11:05
Jeg har lige læst en artikel, hvor det beskrives hvordan forsøger at omgå deres egen garanti, ved at henvise til fugtindikatorer. Apple tilbyder i stedet en ny ombytter mod at der betales 3.700, da den defekt telefon vurderes ikke at kunne repareres og fugtskader er kundens egen telefon. Kun tog til sidst sin telefon til en uafhængig reparatør nede, som lavede den defekte telefon gratis på under et minut. Problemet var lidt lommeuld i ladestikket.

Hvad laver Apple egentligt. Tror de at deres kunder er så loyale at de gider blive pisset på. Det er jo et stort firma, så der vil selvfølgelig også være flere klagesager, men Apples håndtering er helt ude i hampen. Det er både arrogant, dumt om selvfølgelig i strid med lovgivningen. 

her er lige et link til artiklen: 


Redigeret af slumbert - 29-Oktober-2016 kl. 11:06
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 11:21
Virker som om, du har lidt travlt med at skyde på Apple.

Hvis du læser hele artiklen kunne noget tyde på, at det er Humac der fejler. Andre butikker har åbenbart ingen problemer med at sende telefonen til nærmere undersøgelse, selvom der er tegn på fugt. Så det kunne jo være, at Humac overfortolker Apples retningslinier.
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 11:23
Langt være er vel den retssag som Apple har anlagt mod en kunde, da de ikke vil overholde købeloven:
 
 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 11:28
Det har absolut intet med Apple at gøre. Det er da Humac der klovner her, ved at afvise med det samme.
Var Humac bare lidt kloge havde de kigget efter on lightning stikket gik i bund. Apple har jo ikke engang hverken set eller hørt om den pågældende telefon!

Som elektronikreparatør, forstår jeg godt at man afviser at reparere på en telefon, hvor fugtindikatoren er udløst. Hvad er der ved at reparere et defekt ladestik, når man ser telefonen igen om to måneder på grund af fugten og kunden skriger garanti og hvorfor man ikke har repareret ordenligt.

Men okay, det giver nok mere medieomtale at skyde på Apple, end på Humac......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det har absolut intet med Apple at gøre.
Klaus
 
Det har det så måske alligevel, hvis det er korrekt at Humac blot følger Apples anvisninger.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 12:43
Fik også en iPhone 4S ombyttet efter et år gennem Elgiganten. Den var spritny!
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 12:47
Det kan godt være fejlen ligger hos humac, men Jeg forstår det nu stadig som om at en udløst fugtindikator vil betyde at telefonen ikke er dækket af garantien.

Det synes jeg stadig er et problem.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 13:02
Det er også et problem, når nu der ikke er noget der tyder på at fejlen på telefonen havde noget med fugt at gøre. Dermed har Humac, som siger de følger Apples politik, afvist reklamationen på et forkert grundlag og fugtindikatoren kommer derved til at virke som en dårlig undskyldning. Hvor tit reklamationer uberettiget bliver afvist pga. fugtindikatoren kan vi ikke vide noget sikkert om, men hvis Humacs håndtering af sagen skal være vores indikator, er det nok ikke så sjældent.

Redigeret af Mefisto - 29-Oktober-2016 kl. 13:39
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det har det så måske alligevel, hvis det er korrekt at Humac blot følger Apples anvisninger.


At afvise en telefon med lommeuld i et stik (ja, jeg har tømt mit hovedtelefon i min gamle 4S flere gange) er næppe Apples anvisninger. Desuden er det butikken der har vurderet at der er "fugtskader" på telefonen og ikke Apple.
For mig at se er det en "hurtig" Humac medarbejde der er skyld i det. Apple kender som skrevet intet til den pågældende telefon.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:


Hvis du læser hele artiklen kunne noget tyde på, at det er Humac der fejler.


Nu har jeg selv lige læst artiklen før jeg kom herind på recordere, og det er da langt hen ad vejen lige så meget Apples skyld, med de restriktioner de lægger på forhandlernes muligheder for at udføre selv de mindste reparationer. Selvfølgelig ser det ikke så godt ud for Humac, når selv Power og Elmutanten kan finde ud af at fikse "lommeuld".

Dog mener jeg det er ret godt klaret, at man som forbruger ikke selv har tjekket opladerporten, hvis telefonen ikke ville oplade! Hvor svært er det at tage en lommelygte eller noget andet skarpt lys, og kigge i porten?
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 14:08
@Naiera
Nu kender jeg ikke ordlyden i Apples anvisninger til butikkerne. Kender du dem?
Men noget kan tyde på, at Humac medarbejderen har været lidt for ivrig i sin fortolkning, når andre butikker, der har de samme anvisninger, godt kan finde ud af, at bruge den sunde fornuft mht. lommeuld og lignende, og endda sende telefonen til værkstedet, selv om der er tegn på fugtskade.
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2016 kl. 15:24
Der er ingen der ved hvad Apples regler er for Apple vil ikke offentliggøre dem, men det står jo meget klart i Politiken at Humac har fulgt Apples retningslinjer:

"Humac har bare fulgt de regler, som vi er underlagt fra Apple, siger kædens adm. direktør, Michael Bech, som bekræfter forløbet med Jesper Uhrup. Ifølge ham skal Humac eller andre autoriserede forhandlere af Apples telefoner overhovedet ikke påbegynde servicering af en iPhone, hvis de små fugtindikatorer klart viser, at mobilen har været udsat for fugt.

»Jeg tror gerne, at kunden oplever, at han kan få løst problemet nede ad gaden. Men i det øjeblik vi ser ir, eller en fugtindikator er påvirket, er Apples spilleregler, at vi ikke må gøre andet end at tilbyde en ombytningstelefon. Den proces kan og vil vi ikke afvige fra«, siger Michael Bech."

Der er vel ikke ret meget at tage fejl af. Hvis fugtindikatoren er udløst skal de tilbyde en ombytningstelefon og der er lige præcis det Humac har gjort. At en anden forretning gør noget andet ændrer ikke ved at Apples politik tilsyneladende er at gøre som Humac har gjort. Det er jo også nemt for konkurrenterne at sige at de da aldrig kunne finde på at afvise en reklamation alene på baggrund af fugtindikatoren, når de får sagen forelagt.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu