recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatering af bærbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Formatering af bærbar

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Formatering af bærbar
    Sendt: 09-November-2016 kl. 11:24
Hej

Min kammerat har en bærbar som er blevet langsom, det er længe siden den er blevet formateret. 
Han overvejer at købe en ny, men jeg foreslog at jeg kunne formatere den og se om det hjælper. For han bruger den ikke særlig meget.

Har et par spørgsmål som jeg er i tvivl om.
Jeg har opdateret den til windows 10 og så skulle windows 10 blive låst til bundetkortet. Jeg har ikke computeren ved mig, men mener det er en Asus eller HP han har. Derfor vil jeg godt bruge min DVD jeg har brugt til min egen computer til at installere med, det gør vel ingen forskel?

Hvis den nu kun har 4 GB ram, er det så bedre jeg installere 32 bit versionen i stedet for 64 bit eller er det lige meget? Tænkte at 64 måske kræver flere kræfter.

For at formatere computeren helt, skal jeg så f.eks killdisk eller er win 10 egen formatering god nok?

MVH. Thomas
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

Hej

Min kammerat har en bærbar som er blevet langsom, det er længe siden den er blevet formateret. 
Han overvejer at købe en ny, men jeg foreslog at jeg kunne formatere den og se om det hjælper. For han bruger den ikke særlig meget.

Har et par spørgsmål som jeg er i tvivl om.
Jeg har opdateret den til windows 10 og så skulle windows 10 blive låst til bundetkortet. Jeg har ikke computeren ved mig, men mener det er en Asus eller HP han har. Derfor vil jeg godt bruge min DVD jeg har brugt til min egen computer til at installere med, det gør vel ingen forskel?


Hvis det er samme windows 10 version, så burde det virke. Ellers kan du hente et image af den rigtige version hos microsoft, lægge den på en usb (bootbar) og installere den vej.

Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

Hvis den nu kun har 4 GB ram, er det så bedre jeg installere 32 bit versionen i stedet for 64 bit eller er det lige meget? Tænkte at 64 måske kræver flere kræfter.


64bit bruger flere ressourcer. Men jeg vil dog stadigvæk anbefale det. Tjek evt. om du kan lægge mere RAM i maskinen. Det ville være en fordel for brugeren. Og så er det helt klart værd at anbefale en SSD disk i samme omgang.

Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

For at formatere computeren helt, skal jeg så f.eks killdisk eller er win 10 egen formatering god nok?

MVH. Thomas


Brug windows egen. Medmindre der er tale om ekstreme personfølsomme oplysninger, militærer hemmeligheder eller andet tilsvarende, så brug bare windows 10. 
Skifter du disken i samme omgang til en SSD, så foretag fysisk skade på den gamle disk, hvis den skal kasseres. 
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 18:11
Mange tak for svarene.

Hvad mener du med samme version af Windows 10? Jeg har lavet image fil af Windows 10 for et år siden. Eller skal man tage hensyn til at det f.eks er Asus pc, for den register vel Windows på samme måde som andre computer?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 18:13
nej du skal tjekke at det er enten en pro, home etc. men ville uanset hvad downloade en ny udgave så man ikke skulle downloade opdateringer i et væk. der har nok været 4 STORE opdateringer siden da.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 18:15

Jeg ville ikke bruge en image fil du har lavet af din pc på en anden pc.

Hent image filen hos MS og dan en USB og boot fra denne USB og inst. Windows. Det er meget enkelt:
 
Brug "Download værktøj"
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

nej du skal tjekke at det er enten en pro, home etc. men ville uanset hvad downloade en ny udgave så man ikke skulle downloade opdateringer i et væk. der har nok været 4 STORE opdateringer siden da.


Når ja, tænkte mig ikke lige om
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg ville ikke bruge en image fil du har lavet af din pc på en anden pc.

Hent image filen hos MS og dan en USB og boot fra denne USB og inst. Windows. Det er meget enkelt:
 
Brug "Download værktøj"


Ok. Altså skal jeg boot den fra en USB nøgle?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 18:41
Du henter programmet jeg linker til. Med det kan du lave en boot USB, som du kan inst. fra.
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 18:58
Tak for hjælpen.

Er det nemt nok at sætte en harddisk i en bærbar? En 128 GB ssd harddisk regner jeg med er stor nok.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

Tak for hjælpen.

Er det nemt nok at sætte en harddisk i en bærbar? En 128 GB ssd harddisk regner jeg med er stor nok.
 
Det kommer jo an på.
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2016 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:

Tak for hjælpen.

Er det nemt nok at sætte en harddisk i en bærbar? En 128 GB ssd harddisk regner jeg med er stor nok.

 
Det kommer jo an på.


Ja. Skal nok finde ud af det. Går i krig i weekenden og ser hvordan det går.

Til top
bocaj123 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bocaj123 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2016 kl. 09:40
I Windows 10 gør du bare følgende:

-Klikker på "taleboblen" nede i højre hjørne
-Klikker alle indstillinger
-Klikker Opdatering og sikkerhed
-Klikker Genoprettelse
-Klikker Kom igang under Nulstil denne pc
-Klikker Fjern Alt

Nu venter du bare et par timer og så er den som "ny"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu