|
Seriøs ny projektor løsning |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
KennyIver
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2011 Sted: Herning Status: Offline Point: 1073 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 23-Januar-2017 kl. 10:52 |
Jeg overvejer stærkt at skifte til en projektor løsning med fast rammelærred i min stue.
Det vil jeg til at rode med og ud til nogen forhandler og høre om deres forslag til det. Men jeg ønsker at oprette denne tråd, for at jeg kan komme med mine spørgsmål her og håber på at nogen med erfaring med projektor, vil bruge lidt af deres tid og besvarer dem Jeg har idag en 65" oled og jeg tror selv at der kommer til at gå en del år endnu før deres W modeller i 77" som jeg godt vil kunne leve med kommer ned i en rimelig prisleje. derfor overvejer jeg en projektor løsning, hvor jeg er klar til at gå på kompromis med kvalitet for flere tommer. Samt det er en stue, hvor jeg ikke bare kan male alle vægge sorte. Jeg er forstående overfor at det altid vil være en kompromis igen med billedkvalitet, med hvor mørkt lokalet kan gøres. info og egne tanker. Da jeg boede hjemme hos mine forældre for 10 siden, havde vi en projektor løsning i et mørktrum. Men lærredet og projektoren var ikke noget specielt og det synes jeg var en fed løsning når jeg så film med vennerne. Når jeg husker tilbage nu, var sort grå og farverne meget matte, men det gik jeg ikke op i den gang. Det er min udgangspunkt og derfor skal jeg ud og se hvad nutidens projektor kan. Jeg har dog fulgt lidt med og ved at JVC og Sony er fede maskine. Men jeg ved at der findes andre fine mærker og skal til at læse om dem og ud og se dem. Budget vil jeg sige op til 40.000 kr, for det hele. Jeg er også frisk på at købe brugt, hvis det giver god mening. Afstand fra projektor til lærredet er ca. små 4 meter. jeg ønsker et fastrammet lærrede på omkring 90" nu har jeg ikke undersøgt om det kan lade sig gør med afstanden endnu, men jeg tror det vil passe fint hos mig. en god lydsvag projektor med en rimelig god sort niveau. 4K og UHD er vel også det nye i projektor verdenen. Det vil jeg selvfølgelig også have i tankerne, men mit udgangspunkt er faktisk at jeg ønsker bedst mulig kvalitet ud af en 1080P bluray skive nu og her. Jeg har intet imod at hele billedet ikke står kniv skarpt og de fordele som UHD levere udover bluray skiver, behøver jeg ikke nu. Jeg må erkende at min interesse i billedkvalitet bliver fint dækket af en god bluray skive. Ikke sagt at jeg ikke gerne vil fremtids sikre mig, men hvis det betyder at lærred og projektor koster en bondegård, ja så er jeg mere end tilfreds med et godt 1080P billedet. Billeder af stuen og de 2 muligheder for placering af lærredet. Info: Jeg har idag hvide gennemsigtige lameller som jeg ruller for, når det er lyst udenfor. Det er jeg klar til at skifte til gode mørklægnings lameller for at gør rummet mørk. Det vil gør rummet i stue enden meget mørk. Derudover er vi klar på at male væggene mørke omkring højttalere og lærredet og side væggene i den omfang som giver mening ud fra kvalitet af billedet og hvad der ser fint ud. Det vil altid være en kompromis, men jeg synes vi er klar til at strække os meget. Jeg har kun den røde lampe som ikke giver noget direkte lys fra sig, samt den mindre Phillips lampe som står på gulvet ved siden af subwooferen i stue enden. Begge kan ses på billedet nedenunder. nuværende tv placering. Udestuen ligger mod vest og her kan solen skinne direkte ind på skærmen på bestemte tider om aften, om sommeren. Det vil mørklægningsgardiner hjælpe på. Derudover er vi med på at male væggene mørke på den store væg og begge side vægge. Jeg tænker at gør det over radiator en lige linje hen af de 3 vægge, det derover vil være mørk. Lærred og højttalere vil dermed sidde på en mørke vægge. Troldteks pladerne er heller ikke lyse hvide, men mere mat. Samt jeg har tænkt på at få noget sort film lagt på hifi møblet, for at begrænse genskin. Her er min anden placerings mulighed. Jeg vil vende det hele rundt. Dermed vil der ikke komme direkte sol ind på skærmen. Det vil til gengæld komme ind i hovedet på folk, hvis vi ikke ruller for. Når og hvis solen skinner på de bestemte tidspunkt Her vil vi også male væggen og den lille side væg mod udestuen mørk i det område som lærredet og højttalerene fylder, samt det plads derudover som giver mening og ser fint ud. Billedet er taget lige efter jeg er kommet ind i stuen fra gangen, så du går ind i stuen og se spisebordet foran dig og til højre vil du se den mørke væg, lærredet og højttalerne. Det har jeg tænkt over om vil være for overvældende for rummet. Hvis jeg bruger modsatte væg, vil det jo ligne en alm stue fra gangen og indtil du træder helt ind i stuen. Bortset fra projektoren Kilde: vi ser idag lidt tv2 og dr samt netflix over streaming via mit apple tv og så ser vi en del bluray film. Forventet billede kvalitet: Det vil jeg gerne dele op i 2 forventlige kvaliteter. 1.Når jeg mørklægger rummet og vil se en god film. Efter jeg fik OLED skærmen har jeg også lært at jeg ikke forlanger det bedste af det bedste billede kvalitet. Sagt på en anden måde, så ser jeg ikke og nærstudere billedet konstant for kvaliteten og fejl. Jeg gik fra en 65" vt50 panasonic plasma skærm og dens kvalitet vil jeg være super godt tilfreds med på en 90" lærredet. Jeg behøver ikke den perfekte sort fra OLED, men et temmeligt godt sort niveau vil jeg gerne have. 2. Når vi ser noget alm. tv, med lidt lys tændt nede i stue ende. Her forventer jeg ikke samme kvalitet som når jeg vil se en god film i et mørkere rum, det er jeg indforstået med. Men vi skal kunne se hvad der forgår på skærmen. Jeg vil opdatere tråden, hvis jeg kommer i tanke om noget eller ønsker svar på et spørgsmål. Men jeg kan starte med at spørge, tror i det vil kunne lade sig gør at få et ordentligt billedet kvalitet når rummet mørklægges? Derefter vil billedet blive helt udvasket og umulig at se, hvis vi har lidt lys tændt? Hvad er jeres egen erfaring med et projektor løsning i stuen? Er jeg helt tosset og det kan kun blive godt i en total mørklagt rum, så jeg skal blive ved min OLEd skærm og vente på at en 77" kommer ned i pris? Jeg vil løbende skrive om de forskellige løsninger som forhandlerne forslår og dem jeg selv læser mig frem til. Redigeret af KennyIver - 23-Januar-2017 kl. 10:58 |
|
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne |
|
Schjelde
Guld medlem Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 695 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har det ikke personligt men ville med dit budget kigge på et fastramme lærred Draper React 3 i den størrelse du ønsker.
Epson tw9300 får meget ros men hvordan den er i forhold til Jvc og Sony... |
|
Sony AF8 65
Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset |
|
JAWA
Bruger Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
|
Med et budget på 40000 så har du intet at bekymre dig - Du har råd til både projektor og lærred i meget høj kvalitet med deraf fremragende billedkvalitet. Du vil glemme alt om almindeligt tv igen :O)
Men du snyder dig selv hvis du ikke vælger et lærred på mindst 100 tommer. På projektor siden så tænk JVC og Sony, men overvej også Epsons nye 4K pixelshift:JVC DLA-X5000 Sony VPL-HW65ES Epson EH-TW9300 Sony og Epson giver dig plads i budgettet til et virkeligt godt fastrammerærred og du bør overveje et "ambient light rejection" (prøv at google) lærred selvom du maler stuen mørk (mørk bagvæg er vigtigere end den væg lærredet hænger på). Mvh |
|
KennyIver
Funktioner
Tak(0)
|
takker, jeg prøver at søge på både lærrede og Epson tw9300
|
|
Setup:
|
KennyIver
Funktioner
Tak(0)
|
op til 40000 Det med størrelsen af lærredet skal jeg først til at undersøge ordentlig, hvad der er mulig. Men Jeg skal have plads til mine højttalere uden det ser klemt ud. Men jeg er ikke uenig i at hvis det er mulig, tager jeg gerne en større lærred. tak for rådene, jeg vil prøve at google det. Er bagvæggen vigtigere at male sort, det skal jeg lige prøve at læse om |
|
Setup:
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvorfor det?? |
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
JAWA
Funktioner
Tak(0)
|
En mørk bagvæg absorberer det reflekterede lys fra lærredet og forhindrer det sendes retur og ødelægger kontrasten - det gælder naturligvis også sidevæg og loft men det var allerede nævnt at trådstarter.
|
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
Men alle lyse vægge vil vel have betydning for kontrasten? Er det ikke derfor en kontrastramme (ds. mørkt rundt om billedet) er vigtig?
|
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
JAWA
Funktioner
Tak(0)
|
Ikke helt - det reflekterede lys fra lærredet rammer ikke den væg lærredet hænger på. Den sorte kant er særligt en fordel hvis du overskyder billedet en lille smule så de helt små symetrifejl forsvinder i den sorte veltex (det gør opsætningen noget lettere og du kan køre uden overscan) og desuden ser det subjektivt lækkert ud med en total sort kant udenom. Det er i øvrigt ikke ualmindeligt at køre med LED belysning rundt om bagkanten på et fastramme lærred for at forbedre den subjektive kontrast (og lækkerhedsfaktoren).
|
|
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(0)
|
I stedet for fast ramme lærred ville jeg overveje et rulle lærred.
Et fast rammelærred vil tage meget plads når det ikke bruge. Jeg har en stue lidt i stil med din. Og tildagligt ser vi bare TV og hvis vi skal se film ruller vi et 100" lærred ned foran TV'et.
|
|
JAWA
Funktioner
Tak(0)
|
En lille tilføjelse - En ambient ligth rejection screen kan reducere efffekten af reflekteret lys bortset fra lys som kommer med samme vinkel som projektoren - altså fra en lys bagvæg.
|
|
JAWA
Funktioner
Tak(0)
|
Med det rigtige lærred (som det foreslåede React 3.0) er det ikke sikkert der er behov for et TV.
Jeg har selv afskaffet mit TV til fordel for en cinegray 5d der er et ambient light rejecting lærred med et gain på 1,5 og med moderat mørklægning er det fint muligt at se almindeligt TV om dagen i en hvid stue. Men behov og krav til TV gengivelse er jo individuel og jeg ser aldrig film om dagen. Det er ret imponerende hvad der kan lade sig gøre med det rette lærred.
|
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |