recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket videokamera?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket videokamera?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
MadManMingo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket videokamera?
    Sendt: 01-Juni-2006 kl. 11:55

Hejsa!

Jeg skal være far!!! 

Så derfor skal vi ud og finde os et videokamera. Men jeg har sandt at sige ikke en pind forstand eller erfaring på det område. Har ikke sagt mig så meget før nu. Kan forstå på forskellige tråde, at jeg skal gå efter enten Sony eller Panasonic, og især Pana for den bedste billedkvalitet. Det gør mig ikke noget, at det ikke er den sidste nye model. Men hvad skal jeg se efter???

Er det helt umuligt at gå ud og finde et fornuftigt kamera med 16:9 CCD chip til ca. 3000,-???

Til top
boelle Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-August-2004
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af MadManMingo MadManMingo skrev:

Hejsa!

Jeg skal være far!!! 

Så derfor skal vi ud og finde os et videokamera. Men jeg har sandt at sige ikke en pind forstand eller erfaring på det område. Har ikke sagt mig så meget før nu. Kan forstå på forskellige tråde, at jeg skal gå efter enten Sony eller Panasonic, og især Pana for den bedste billedkvalitet. Det gør mig ikke noget, at det ikke er den sidste nye model. Men hvad skal jeg se efter???

Er det helt umuligt at gå ud og finde et fornuftigt kamera med 16:9 CCD chip til ca. 3000,-???

Tillykke med faderskabet.

Tænk har så sent som i decmeber sidste år testet Videokameraer http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&subid=13&cid=557 0&1149156157

Det plejer at være Panasonic der vinder på bedste billedkvalitet.

Jeg har et Panasonic 3 CCD kamera og er rigtig godt tilfreds.

Snakker vi om prisleje kr. 3.000,- får du nok ikke noget 16:9 kamera; men spørgsmålet er også om 16:9 til hjemmevideo i det hele tager er relevant.

Med din Sony recorder er det bare en leg, at overføre video fra kameraet til harddisk eller DVD.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af boelle boelle skrev:

snakker vi om prisleje kr. 3.000,- får du nok ikke noget 16:9 kamera; men spørgsmålet er også om 16:9 til hjemmevideo i det hele tager er relevant.

Med din Sony recorder er det bare en leg, at overføre video fra kameraet til harddisk eller DVD.

Tak for tippet! Nogen der ved, hvad prisleje vi så snakker, hvis der skal være 16:9? Jeg synes nok at det er relevant med 16:9 til hjemmevideo. Selvfølgelig ikke hvis man skal betale en bondegård for det. Men jeg synes at det er irriterende med et "lille" 4:3 billede når nu man har 16:9

Mit stillbillede-kamera Sony T5, kan sættes til at tage billeder i 16:9, så det gad jeg jo også godt at videokameraet kunne.

Kunne man hive en fordel ud af at købe Sony kamera, når nu jeg har en Sony recorder? Jeg tænker, hvis der var nogle features, som virkede godt sammen. Eller er det kun DV-in porten der betyder noget, og dermed ligegyldigt hvilket kamera man sætter til?

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 13:13
Hej MadManMingo,

(lidt langsom om at få formuleret nedenstående, derfor svar på oprindeligt indlæg)

Tillykke - og velkommen i klubben (det med at stå overfor at skulle være far).

Jeg står i samme situation med hensyn til at lede efter det rigtige kamera. Der var for ikke så længe siden en tråd med præcis samme emne - den kan du evt. læse først: Køb af videokamera- med ell. uden hdd?

Efter at have læst anmeldelser (bl.a. DinSide.no) og søgt lidt rundt, er jeg kommet frem til to (måske tre) modeller er interessante (for mig):

Panasonic NV-GS180 (pris ca. kr. 4.200,-)
Fordele
Ægte 16:9 3CCD
Mange tilslutnings-muligheder
Høj billed-opløsning (800 K Pixel x 3 = 2,3 M Pixel)
Ergonomisk rigtig god
Meget støjsvag (mekanisk lyd kommer ikke med i indspilningen)
Hurtig opstart (valgfri 2,5 sek eller 4,5 sek.)

Ulemper
Engelske menuer
Billed-stabilisator fungerer ikke i 16:9 tilstand

Sony DCR-HC46 (pris ca. kr. 3.800,-)
Fordele
God betjening (tryk-følsom skærm)
Danske menuer
Eminent til mørke-/nat-optagelser (kunne have betydning når den lille skal filmes)

Ulemper
Lavere billed-opløsning (0,9 Mio. Pixel CCD)
Lidt støj fra mekanisk løbeværk opfanges af mikrofonen
Næsten ingen tilslutnings-muligheder (heller ikke til ekstern mikrofon)

Jeg havde besluttet mig for prislejet omkring de 4.000,-  , men overvejer om det er værd at tage storebroderen til Sony HC46 i stedet (HC94 til 4.700,-) for at få den højere opløsning (3.3 Mio. pixel CCD). Ulempen ved den større model er højere vægt og større strømforbrug (lavere batteri-levetid).

Som du kan se vælger jeg Mini-DV typen frem for DVD-R, men Sony's DVD udgave af samme kamera skulle være praktisk talt støj-fri.

Lidt om mine overvejelser så langt - hører gerne hvis du har kommentarer eller haft kig på andre modeller (eller andre ting at være opmærksom på).

/Lars

Redigeret af laursen - 01-Juni-2006 kl. 14:25
Redaktør, recordere.dk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 13:21
Hej MadManMingo,

Ser først lige nu dit pris-leje på omkring de 3.000,-

Er der så ikke kun Sony at kigge efter for dit vedkommende - f.eks. Sony DCR-HC35 (Panasonic's mindste 16:9 kamera som jeg kigger på, koster over 4.000)?

Har dog slet ikke kigget på kameraer i det pris-leje, så måske jeg ikke er til så meget hjælp her, beklager

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2006
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 13:24

Jeg vil lige tilføje at Panasonic GS180 (min favorit!) ikke har S-video in. Det er ikke et problem for mig, men det betyder at man ikke kan tilslutte eksterne video enheder (gammel VHS båndoptager eller "helmet cam").

Mine unger er 4 og 6 år og jeg har længe overvejet at købe et cam, men jeg synes allerede at jeg bruger for meget tid med at tage billeder af dem med mit digitale kamera og for lidt tid sammen med børnene "live", så planerne er p.t. udskudt. Fortryder dog at jeg ikke filmede dem fra starten af - nu har vi kun nogle små mudrede 320 x 240 film fra det gamle digitalkamera...

Held og lykke med det hele!
Anders

Til top
FordPrefect Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 13:42
Jeg har også selv overvejet at anskaffe et, og dette fik jeg pejlet mig ind på.  Det koster under 2500, og så vidt jeg har forstået kan det optage i ægte 16:9.

Canon MV900

Hilsen FordPrefect
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 13:57
Hej FordPrefect,

Oprindeligt skrevet af FordPrefect FordPrefect skrev:

Jeg har også selv overvejet at anskaffe et, og dette fik jeg pejlet mig ind på.  Det koster under 2500, og så vidt jeg har forstået kan det optage i ægte 16:9.

Nu kender jeg ikke MV900 modellen, men den Canon DC10 som DinSide.no testede (der også kunne optage 16:9 format) havde kun en 4:3 LCD skærm - hvilket betød at optagelser i 16:9 blev vist letterboxet på den lille skærm

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 14:58

Tak for indsparkene Laursen + andre.

Det lyder til, at vi tænker i de samme baner. Det kan også godt være, at jeg skal overveje mit 3000kr. budget. Det er ikke min maks smertegrænse, men blot mit første udspil i overvejelserne. Men hvis man ville få meget mere for pengene ved lige at ofre lidt ekstra, så er jeg også indstillet på det.

Lidt ærgeligt, at billedstabilisatoren i Panasonic NV-GS180 ikke virker i 16:9. Jeg kunne dog godt leve med at skulle se lettebox på kameraets display, som det var tilfældet med Canon MV900. Så længe resultatet bare var 16:9 på Tv.

Ellers nogen kommentarer eller forslag?

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 15:23
Jeg må ned for at se og prøve kameraerne før jeg kan tage en endelig beslutning (flere TV butikker har 'øer' hvor de kan prøves - forhåbentligvis også de modeller jeg søger ). Bl.a. skærmenes kontrast i sol-lys kunne jeg godt tænke mig at se ved selvsyn (læste at Sanyo skulle bruge OLED skærme med ekstrem god kontrast - og er derfor lidt spændt på hvordan Panasonic/Sony klarer sig med deres LCD i den diciplin).

En anden ting der tiltaler mig ved Sony er muligheden for Stamina batteri og at det iøvrigt skulle være muligt at sætte større batterier på både Panasonic's og Sony's kameraer (også fysisk større). Canon derimod (igen DC10) har begrænset pladsen til kun at kunne påsætte én størrelse batterier.

Jeg kunne godt tænke mig at kende opstarts-tiden af Sony kameraerne - er der evt. nogle her med et Sony kamera der kan måle opstarts-tiden - er den større end de 4,5 sekund som Panasonic maksimalt er oppe på til opstart?

/Lars

Redigeret af laursen - 01-Juni-2006 kl. 15:43
Redaktør, recordere.dk
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 15:24

Oprindeligt skrevet af A.Morup A.Morup skrev:

Jeg vil lige tilføje at Panasonic GS180 (min favorit!)

Har lige tjekket lidt efter på dette Cam. Ser faktisk ret interessant ud. edbpriser siger ca. 4200,- Men på Panasonics egen side står det til 599$ hvilket svare til ca.  3500,-. Så kommer der selvfølgelig noget forsendelse + diverse oveni.

Denne model kan optage i 16:9 ser det ud til (16:9 380k x 3). Kunne være man lige skulle dyrke den lidt...

Redigeret af MadManMingo - 01-Juni-2006 kl. 15:29
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af MadManMingo MadManMingo skrev:

Har lige tjekket lidt efter på dette Cam. Ser faktisk ret interessant ud. edbpriser siger ca. 4200,- Men på Panasonics egen side står det til 599$ hvilket svare til ca.  3500,-. Så kommer der selvfølgelig noget forsendelse + diverse oveni.

Men er det ikke blot den amerikanske model af det NV-GS180 jeg kigger på (linket peger på PV-GS180)? (elektronik er generelt lidt billigere i US).

Opdatering: Det kan ikke betale sig at bestille kameraet i US - forsendelse + moms vil få prisen over 5.000,- (alene moms er 900,-) og kameraet kan formentlig ikke optage i PAL

/Lars

Redigeret af laursen - 01-Juni-2006 kl. 15:37
Redaktør, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu