|
"Der var intet overladt til fantasien"! |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Lyrik ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 24-Januar-2009 Status: Offline Point: 44 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 29-Juni-2018 kl. 11:34 |
For at overlade noget til fantasien optages mange film i mørke. Her er fantasien nødt til at lægge det til som fortaber sig i skyggerne.
Det var vist "Rembrandt" der var foregangsmand på området. Et højlys sætter fokus på et ansigt. men ned af halsen svinder lyset indtil mørket sænker sig. Men i fantasien skabes et billede som lægger detaljer til de mørke områder. Med 4K overlades mindre og minbdre dele af indtrykket til fantasien. Det er det jeg har imod 4K. "Intet bliver overladt til fantasien." Oprindeligt stammer udtrykket fra det faktum, at en lettere tildækket kvinde står bedre i fantasien end en "kvinde uden tøj på". Men hvad gør de i 4K film for at vække fantasiens billeder? Det de altid har gjort! Optager filmene i mørke! netop derfor! Det gør man også med 4K film. Eksempel: "Ghost in the Shell", med et utal af mørke scener. (Ja jeg har 4K TV med Dolby Atmos og Dolby vision.) Men jeg har også en HD Projektor som er en bedre oplevelse, grundet "Størrelsen"? Går man til Sct Andreas filmen 4K så presser spørgsmpålet på om "Der ikke er for lidt overladt til fantasien?" ![]() |
|
MvH
Jens |
|
![]() |
|
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8641 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvad har opløsning med lys og skygge at gøre?
Hvad er opløsningen på en Rembrandt? |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4051 |
|
|
![]() |
|
Lyrik ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 24-Januar-2009 Status: Offline Point: 44 |
Gå ud på gaden! Gå en tur ned i Netto og køb ind! Hvor mange detaljer fik du med i dit megapixel-frie high-definition syn?
![]() Din hjerne har udeladt detaljerne. Men i en 4K film presses du til at pixel-skue detaljer som du ikke ville have lagt mærke til i virkeligheden. Som Salieri sagde om Mozart:"Too many notes"! Så gælder her:" Too many pixels"! Eller sagt med andre ord:" Voldtægt af syns-indtrykket til at anskue detaljer som ikke burde være vist!
|
|
MvH
Jens |
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4051 |
Redigeret af T-Duck - 29-Juni-2018 kl. 22:56 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19554 |
Skåååål! Klaus
|
|
![]() |
|
ClausBP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2016 Status: Offline Point: 341 |
Hej Lyrik! En lille korrektion - det var ikke Salieri, der i Amadeus sagde "Too many notes". Det var kejseren, der iøvrigt fik udtrykket leveret af Orsini-Rosenberg. ![]() |
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Sikke da noget vrøvl at fyre af. Opløsningen har intet at gøre med det du brokker dig over.
Oplevede du også det, dangang vi stadig brugte filmruller i biografen? For jeg kan garantere dig, at en 35mm har højere "opløsning" end 4K. Og 65-70mm film havde bare endnu højere "opløsning". |
|
![]() |
|
Kallespears ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-April-2011 Sted: Esbjerg Danmark Status: Offline Point: 416 |
På vej til Netto så jeg 2 svaler, 1 hare, 1 Tesla X, 1 dødt pindsvin, i Netto havde byttet om på Letmælk og Minimælk. På vej hjem var det døde pindsvin der stadigt, men de andre ting væk væk. Til gengæld så er et par solsorte, 4-5 gråspurve, 1 dame der samlede op efter sin hund, 1 Fakta pose der fløj i vinden. |
|
![]() |
|
mnielsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2240 |
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2813 |
Det er jo derfor jeg i årevis, har knebet øjnene sammen når jeg ser film man ser den langt bedre. Helt galt blev det, da de slog VHS ihjæl:(
|
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Det tvivler jeg stærkt på.
Når man kigger på selv ældre 35 film der er restaureret, så er kvaliteten ikke nær så god som det man kan lave idag digitalt. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |