recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Atmos første indtryk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Atmos første indtryk

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Atmos første indtryk
    Sendt: 29-August-2018 kl. 11:20
Hej

Med god hjælp fra recordere er det nu lykkedes mig at få opgraderet mit setup derhjemme til Atmos. Jeg har spillet lidt ps4 med upmix i bl.a. Battlefield 1 og set lidt Netflix Atmos på Xbox One.

Jeg var lidt i tvivl om hvor godt resultatet ville blive, dels pga. lofthøjde på ca. 2.15, så jeg dermed ikke kunne leve op til at mine surrounds hænger på halvdelen af lofthøjden og dels fordi jeg måtte spare lidt på indkøb af effektforstærker til 2 af lofthøjttalerne, samt selve lofthøjttalerne.

I går så jeg så "Ready Player One" og var blæst bagover af mange af scenerne. Jeg ELSKER det Tongue Den oplevelse var for mig alle pengene værd. Og bagefter opdagede jeg at jeg havde glemt at tænde effektforstærkeren Embarrassed så det var endda kun i 7.1.2. Så nu må jeg hjem og genopleve de bedste scener i fuld 7.1.4 ! 

Så hvis man er i tvivl, vil jeg sige at for mig var det al tid og besvær værd, hvis de første dages indtryk holder.

Nå men bare en glad post fra en der har tilsluttet sig Atmos folket.




Redigeret af Kimosabe - 29-August-2018 kl. 12:09
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
soren_b Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér soren_b Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 19:13
fedt at høre 😊 😊 godt at du er tilfreds med resultatet trods de nærige råd.
Nu har du en god grund til at spare sammen til bedre loft højtalere og opleve hvad det giver 👌😀

Mvh

Søren Bundgaard 
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2018 kl. 08:52
Hej Søren

Ja endnu en gang tak for hjælpen, også med det praktiske over beskeder Clap

Jeg er faktisk ret overrasket over hvor "uniformt" det lyder. Så jeg er ikke lige ved at investere i andre lofthøjttalere. Og jeg synes faktisk også at ART højttalerne passer fint ind i resten af setuppet sådan mht. udseende. Så alt i alt er jeg godt tilfreds. 

Men jeg ved jo godt at med tiden vil lysten til bedre lyd og bedre udstyr langsomt snige sig ind på mig. Men til den tid, er det nok hele højttaler setuppet der får sig en tur, og det bliver en større omgang.






Redigeret af Kimosabe - 30-August-2018 kl. 08:52
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2018 kl. 13:07
Hvordan vil I karakterisere forbedringen fra 7.1 til 7.1.4? Er det, at man tydeligt kan høre højttalere i loftet spille med?
Grunden til jeg spørger er, at mange ofte skriver, at det er det bedste der er sket på surrounddelen nogensinde og alt andet bare er noget møg efter man har prøvet Atmos. 

Jeg har været til adskillige Atmos demoer og har også selv Atmos i min bio. Jeg synes bestemt det er en opgradering, men fra 7.1 -> 7.1.4 synes jeg ikke det er "en helt ny verden". Dét jeg synes man får ekstra er, at panoreringer hænger bedre sammen og hver enkelt højttaler gør mindre opmærksom på sig selv. Så det er ikke så meget bestemte effekter jeg blæses bagover af, men mere helheden og sammenhængen.

Er jeg helt alene med den holdning? :)
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2018 kl. 15:48
Nu har jeg kun leget med det meget kort, og opgraderingen sker samtidig med at jeg har købt en bedre surroundforstærker. Så det er ikke helt sort/hvidt for mig hvor stor Atmos delen er for min oplevelese.

Men med det sagt, synes jeg klart at det giver et mere fuldendt lydbillede, og i en film som Ready Player One hvor de leger med panoreringerne osv. synes jeg det fungerer rigtig rigtig godt, som det nok fremgår af mit første indlæg. Inden jeg besluttede at opgradere læste jeg flere der skrev at det var en mur af lyd, og det var også lidt min oplevelse.

Så egentlig er jeg enig i at det ikke er en "helt ny verden", men det er bestemt en forbedring der er pengene værd hvis man sætter pris på den slags.
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2018 kl. 16:13
jeg har 7.1 og tænker på et sæt højtalere mere kan ikke finde ud af om det skal være 9.1 eller et par af dem skal i loftet. 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 09:50
Jeg har ikke dedikeret bio rum men derimod et stort køkken alrum. Så jeg har "kun" 5.1.
Jeg mener at ATMOS er noget, for at sige det lige ud, opreklameret skidt.
Det er et buzz word for at få folk til at købe mere og udskifte det de har som formentlig virker ganske fint.
Ligesom tilfældet var med 3D og curved screen.

Men Atmos er da helt sikkert kommet for at blive. Men en kæmpe revultion vil jeg godt nok ikke kalde det.

Jeg tænker det spiller en langt større rolle hvilke højttaler og forstærker du har. Og plaseringen af disse højttalere.

Så jeg kunne godt tænke mig at dem af jer der har fuld Atmos setup.
Prøv lige at slå jeres setup over i 5.1 eller 7.1 og se om i kan høre en forskel.
Prøv med både film der er lavet med atmos og ældre film som kun har klassisk DTS eller DD. Prøv også med tv og serier.
Jeg tænker at i nok har ret i at man vil føle sig mere omgivet af lyd.
Mit argument er så at hvis du laver et 7.1 setup og sætter de 2 Surround kanaler i loftet så de peger ned af så vil du opleve det samme. Så det er mere plaseringen af højttaleren end det er selve atmos delen.
(Så det er et 7.1 setup og ikke et 5.1.2 atmos setup.)

Men nu har jeg så heller aldrig hørt et rigtig atmos setup så ja jeg er meget forudindtaget. Hvis der er nogle der bor omkring Horsens egnen der vil vise deres setup frem og kan tåle at høre folks ærlige mening så vil jeg da meget gerne forsøge at blive overbevist. :)
Jeg er da kommet så vidt at jeg har købt en ny receiver der understøtter atmos. Men det er nu mere fordi det kunne jeg lige så godt nu jeg alligevel skulle ud og have en receiver alligevel.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 11:33
Jeg har leget frem og tilbage med nye film i atmos og gamle uden atmos. der ryger meget af fylden på de gamle film som atmos højtalerne giver ved fx rumklang af tunler ose, Minder meget om dårlige mixet atmos spor, hvor man bare venter på der kommer noget oven fra. Men film med godt atmos spor, som alm 5.1, den er tam at lytte på, da man kende atmos lyden på filmen, så mangler man lige det højde forskel.



Redigeret af T-Duck - 31-August-2018 kl. 11:35
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 11:42
At "fejlplacere" surroundkanaler i loftet, vil ikke give den rigtige Atmos effekt. Lyden der kommer oppefra, og falder mod gulvet, kan ikke placeres korrekt i en surround kanal monteret i loftet.
Jeg har Atmos kanaler, og der er forskel kontra x. 1 surround. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Så jeg kunne godt tænke mig at dem af jer der har fuld Atmos setup.
Prøv lige at slå jeres setup over i 5.1 eller 7.1 og se om i kan høre en forskel.
Prøv med både film der er lavet med atmos og ældre film som kun har klassisk DTS eller DD. Prøv også med tv og serier.
Jeg tænker at i nok har ret i at man vil føle sig mere omgivet af lyd.
Mit argument er så at hvis du laver et 7.1 setup og sætter de 2 Surround kanaler i loftet så de peger ned af så vil du opleve det samme. Så det er mere plaseringen af højttaleren end det er selve atmos delen.
(Så det er et 7.1 setup og ikke et 5.1.2 atmos setup.)


Jeg er uenig i den holdning - både på baggrund af praktisk erfaring og den logiske/teoretiske tilgang.

Hvis du har 5.1 f.eks. og skal gengive en lyd "midt" bag dig. Dette gøres ved at skabe et phantom image mellem venstre og højre sidehøjttaler. Sidder man præcis midt mellem dem kan det fungere fint. Sidder man tættere på den venstre, falder det til jorden.

Med 7.1 får man denne ekstra dimension med og man er ikke så afhængig af om man sidder præcis i midten.

Det samme gælder Atmos. Man bliver mindre og mindre afhængig af phantom images og lyden kan placeres mere præcist. At flytte nogle højttalere vil ikke give denne mulighed - man får kun muligheden når der tilføjes flere højttalere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

At "fejlplacere" surroundkanaler i loftet, vil ikke give den rigtige Atmos effekt. Lyden der kommer oppefra, og falder mod gulvet, kan ikke placeres korrekt i en surround kanal monteret i loftet.
Jeg har Atmos kanaler, og der er forskel kontra x. 1 surround. 


Skal måske lige præcicere. Det jeg mente med at flytte 2 kanaler til loftet. Det tænkte jeg på det som nogle af jer skrev om at man følte det som om man var omgivet af lyd.
Mange forbinder surround med at være omgivet af lyd.
Jeg ved godt at det ikke giver en rigtig atmos effekt.

Du siger der er forskel. Men som jeg skriver, har du rent faktisk prøvet at indstille din receiver så den den tror dit setup kun er 5.1 eller 7.1?
Hvis din sammenligning er med et ældre anlæg så kan du jo ikke sammenligne det! Så er det jo ikke atmos du sammenligner men hele dit setup.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvis du har 5.1 f.eks. og skal gengive en lyd "midt" bag dig. Dette gøres ved at skabe et phantom image mellem venstre og højre sidehøjttaler. Sidder man præcis midt mellem dem kan det fungere fint. Sidder man tættere på den venstre, falder det til jorden.

Sådan er det også med atmos setup og 7.1 setup. Sidder du ikke i sweetspot så falder det lidt til jorden.

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Med 7.1 får man denne ekstra dimension med og man er ikke så afhængig af om man sidder præcis i midten.

7.1 Giver dig 1 sub, 2 front kanaler, 1 center, 2 sourround kanaler ved siden af dig og 2 surround rear kaneler bag dig. Så vis du ikke sidder lige i center af dette lydbillede så vil du også her opleve at surround oplevelsen falder til jorden.

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det samme gælder Atmos. Man bliver mindre og mindre afhængig af phantom images og lyden kan placeres mere præcist.

Som jeg forstår det så er Atmos specielt fordi dem der laver filmen kan bindee lyd effekter til et objekt i filmen og derved flytte lyden gennem et 3 dimintionelt rum (Din stue).
Så jo flere højttalere du har jo mere nøjagtig kan atmos gengive lyden da den ikke er bundet op på en højttaler kanal med et form for kordinat.

Men dette ændre altså ikke på, at hvis filmen IKKE er lavet med atmos og det kun bliver emuleret. Og rigtig mange film bliver stadigvæk ikke lavet med ATMOS, serier bliver ofte lavet uden atmos, tv er uden atmos. I det hele taget er der bare SÅ meget indhold der er uden atmos. Så ligesom med 4K er det ikke rigtig så meget værd endnu. Men det kommer jo nok.

Min sparsomme viden omkring matematik siger mig dog at for at et atmos system kan gengive lyden optimalt så er det ikke godt nok at den med en måle microfon kan måle afstanden til hver højttaler fra dit sweetspot. Hvis det virkelig skal give et rigtig lydbillede så skal systemet vide de præcise dimintioner for dit rum. Plaseringen af alle dine højttaler. Vinklen på disse højttalere samt hvor sweetspot er.
Og selv i dette optimale setup vil du ikke opleve den fulde oplevelse hvis du ikke sidder i sweetspot.

Derfor giver jeg endnu mindre for atmos soundbare som har 2 højttalere rettet mod loftet for at emulere lyd oppe fra. Soundbaren kender jo ikke lofthøjden. Den kender ikke matrialet som loftet er lavet af. Har man troltex loft suger den jo bare alt lyden, mens et gibsloft reflektere lyden rigtig godt.

Ret mig endelig hvis jeg vrøvler. Embarrassed

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu