|
Opgradering af Synology NAS |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
jjdk
Guld medlem Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 03-September-2018 kl. 18:22 |
Hejsa. Håber på lidt input til en vigtig beslutning: Jeg har en Synology DS716+ NAS med 2 WD RED diske - hver på 4 Tb. De spejler hinanden, så jeg har 4 Tb plads. Pladsen er nu brugt og jeg skal derfor udvide. Den oplagte løsning er, at købe 2-bay extenderen, DX213 og 2 x 4 Tb WD Red diske. Så har jeg en NAS med samlet 4 diske. Så mener jeg, at jeg kan køre Raid 5 og på den måde have 3 x 4 Tb plads, samtidig med at dataene er spejlet. Står en HD af, kan den bare skiftes uden tab af data. Men jeg kan ikke opdrive DS213 nogen steder. Den lader til at være udgået. Derfor går overvejelserne nu på at købe DS918+ med 4 bays og sælge min nuværende DS716+. Er det helt skævt? Og hvis jeg køber DS918+, så kan jeg vel flytte mine 2 eksisterende diske over i den nye NAS + 2 nye tilsvarende diske uden alt for meget hokus pokus med opsætningen eller er jeg helt skæv på den? Håber på lidt input. |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
bleed_blue
Super bruger Oprettet: 04-September-2005 Sted: Støvring Status: Offline Point: 389 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du kunne jo opgradere til 2 x 8 tb diske. Det er måske en billigere løsning?
|
|
jjdk
Guld medlem Oprettet: 06-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 649 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
bleed_blue
Super bruger Oprettet: 04-September-2005 Sted: Støvring Status: Offline Point: 389 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ok. Men ja, du kan sagtens sætte dine gamle diske med data over i en ny NAS. Synology’en vil opdage at der er et eksisterende system på dem, og vil spørge om du vil migrere dette.
Jeg har selv en 1817+. Dejligt med masser af plads...
|
|
Kallespears
Super bruger Oprettet: 07-April-2011 Sted: Esbjerg Danmark Status: Offline Point: 416 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis Synology DS716+ skal sælges så send lige pm
|
|
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2407 |
Funktioner
Tak(0)
|
Personligt ville jeg smide de to nye diske i den nye NAS og efterfølgende kopiere dataene fra den gamle NAS over, det tager noget tid, men pointen er, at du ikke fucker med din gamle NAS før du ved at tingene er landet sikkert på den nye. Bagefter kan du så tage diskene fra den gamle NAS og flytte over i den nye og formattere dem der. Sandsynligvis virker det også bare at flytte diskene fra den gamle til den nye, tænde den nye og håbe på at den genkender tingene og ikke laver noget den ikke skal - det er jeg bare ikke modig nok til.
|
|
JMA37
Bruger Oprettet: 03-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 223 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har selv lige skiftet til DS918+
Du smider bare dine to gamle diske over i den og boksen finder selv ud af det - Herefter tilføjer du bare ekstra diske og evt ændre til RAID 5 Jeg har også smidt 256GB M2 modul til cache i min, men det gir mig ikke noget på hastigheden - så spild af penge.
|
|
flappy81
Junior bruger Oprettet: 23-Februar-2014 Status: Offline Point: 20 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har gjort ca. det samme for nogen måneder siden. Du kan selvfølgelig bare sætte de to gamle diske i den nye DS, og følge migreringsprocessen, det burde virke fint.
Det jeg gjorde,var at tage den ene af mine gamle diske (4 TB WD Red i DS213 RAID1, den er solgt, før du spør), og satte den over i den nye (DS918+). Lavede ny volume med SHR1 + BTRFS. Derefter flyttede jeg alt data via LAN over til den nye. Den ene disk på den gamle DS vil stadig virke fint i 'degraded' tilstand, selvom der selvfølgelig er en risiko, ved pludselig kun at have én disk, skulle det gå galt. Jeg gjorde det fordi jeg bedst kan lide at starte med en frisk install på et nyt system. De samme apps skulle heller ikke bruges, da jeg kører det meste i Docker nu. Jeg vil ikke anbefale at starte med nye større diske i den nye DS, hvis du ønsker at benytte de gamle diske i samme volume. Man kan nemlig kun tilføje samme størrelse eller større disk.
|
|
jjdk
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for alle de gode input.
Jeg har nu bestilt 1 ny DS918+ og 2 ekstra 4 Tb WD Red diske. Jeg genbruger dermed de 2 stk. 4 Tb diske, jeg har i forvejen, så jeg samlet set har 4 stk. 4 Tb. diske i den nye NAS. Jeg er dog lidt usikker på opsætning af den nye NAS, da flere af vejledningerne i denne tråd peger på, at jeg blot flytter de 2 eksisterende diske over i den nye NAS sammen med de 2 nye, og så skal NAS'en nok opdage mit hidtidige setup, hvorefter jeg fx. kan vælge Raid 05. Men disse vejledninger skrives med en vis forbehold. Jeg vil naturligvis gerne sikre mine eksisterende data, men jeg vil også gerne den nemme og hurtige løsning. Nogen der kan komme med en tydelig og fungerende vejledning? (lige nu spejles de 2 diske, men jeg ønsker fremadrettet den løsning, som giver mest muligt lagerplads med de 4 diske, men også en løsning, hvor jeg ikke mister data, hvis 1 disk står af. Mener det er Raid05)
|
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
JMA37
Funktioner
Tak(0)
|
Du smider bare dine to gamle diske i den nye i bay 1 og 2 - kører update og når de kører, så smider de ekstra diske og ændre RAID
Der er ikke noget svært i det du ønsker
|
|
jjdk
Funktioner
Tak(0)
|
Når jeg gør det på den måde, vil den nye NAS få samme opsætninger med? Fx har jeg en backuptjeneste kørende hos en ven, som også har en Synology. Er det korrekt, at jeg skal køre Raid 05, hvis jeg ønsker mest mulig plads, men også den sikkerhed, at jeg ikke mister data, hvis én HD står af? |
|
iPhone 13, OS 15.3
|
|
JMA37
Funktioner
Tak(0)
|
Ja den skulle gerne gemme det hele.
Ja RAID5 - eller SHR som jeg selv bruger, som er fordel hvis du en dage bruger forskellige str. diske. KØR :-)
|
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |