recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI og 1080P/24
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI og 1080P/24

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI og 1080P/24
    Sendt: 13-December-2006 kl. 11:33

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Blandt andet så kan HDMI ikke supportere 1080/24P, det vil sige du kan godt få signalet ind, men i Video processoreren sker der et Pull-down til 1080/60P. Her taler jeg ikke om vores produkter, men om HDMI forbindelsen generelt.

Han må tale om den nuværende hardware. Altså begrænsninger i de HDMI chips der bruges.

HDMI standarden som sådan har ikke de begrænsninger. Der har 1080P/24 været en fuld - dog optional - standard siden første HDMI specifikation.

Måske det ændrer sig med HDMI 1.3 ... altså ikke standarden men de chips som bliver udviklet til den.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 13:47

Er 1080p/24 ikke det som blue-ray og HD-dvd kører?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 14:13

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Er 1080p/24 ikke det som blue-ray og HD-dvd kører?

Det er ihvertfald det ideelle format til film, eller rettere det mest simple at konvertere film til.

1080p betyder 1920x1080 progressivt med 24 billeder, dvs. 24 helbilleder per sekund. Det er samme billedfrekvens som film.

Men HD-DVD har ikke været så klar i specifikationerne, og vi ser playere med 1080i / 720P output. Bluray er mere 1080P/24 - men om det betyder at alle film udgives på den måde må tiden vise.

Man kan sige, at hvis selve displayet arbejder med 60 Hz, 75 Hz eller 100 Hz billedefrekvens, så er det ikke nødvendigvis en fordel at lade displayet konvertere fra 1080P/24. Så er det måske bedre at  lade filmselskaberne bruge deres dyrere - og mange gange bedre - standard konvertere til at skabe f.eks. 1080P/50 eller 1080P/60

Men her må vi vente og se hvad det ender med på Bluray fronten, når kalenderen er skiftet til 2007 og vi ser erfaringerne med første generation.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 15:50

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Man kan sige, at hvis selve displayet arbejder med 60 Hz, 75 Hz eller 100 Hz billedefrekvens, så er det ikke nødvendigvis en fordel at lade displayet konvertere fra 1080P/24. Så er det måske bedre at  lade filmselskaberne bruge deres dyrere - og mange gange bedre - standard konvertere til at skabe f.eks. 1080P/50 eller 1080P/60

1080p/50 og 1080p/60 er vist mere end hvad den nuværende HDMI standard kan trække? (korriger mig, hvis jeg tager fejl). Hvis afspilleren skal producere dette signal fra filmmateriale, vil det ske ved at gentage frames i enten 2:2 (med 4% speedup) eller 2:3 kadance. Ellers skal man til at interpolere nye frames ala Philips DNM, hvilket næppe er hensigtsmæssigt. Jeg synes at det virker mere logisk at TVet laver disse gentagelser, fremfor at den redundante billedinformation skal transmitteres via HDMI kablet.

Men vi skal nok vente på at 100/120Hz teknologien kommer til "Full HD" LCDerne. Hvis TVet kører med 120Hz, kan 1080p/24 vises ved at gentage hver frame 5 gange. Samtidig er der fuld bagudkompatibilitet til PAL og NTSC materiale fra gamle dage.

Hvis TVet kun kan køre 50/60Hz, vil 1080p/24 dog stadig være en forbedring i forhold til 1080i@60Hz efter min mening. I bedste fald virker IVTC, så vi får de oprindelige 24 frames, som derefter kan vises med 2:3 pulldown på progressive frames (input er 2:3 pulldown på interlaced fields). Dvs. best case er det samme som hvad man kan gøre ved 1080p/24 input, men man er ikke afhængíg af at IVTC virker 100% korrekt, eller om disc'en er mastered korrekt.

Det bedste er selvfølgelig at alle frames vises lige mange gange, ligesom i biografen, men så skal vi have en opdateringsfrekvens som er multiplum af 24.

EDIT: det blev måske lidt OT for tråden. Sorry... En moderator kunne eventuelt flytte indlæggene om 1080p/24 (hvis der kommer flere) til en separat tråd med titlen "Fordelen ved 1080p/24 input" el.lign. Blot et forslag...

Redigeret af JesperLund - 13-December-2006 kl. 15:53
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 18:24

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

1080p/50 og 1080p/60 er vist mere end hvad den nuværende HDMI standard kan trække? (korriger mig, hvis jeg tager fejl).

Ok, så korrigerer jeg dig

1080P/50 og /60 har været med i HDMI standarderne hele tiden, ihvertfald fra v1.1 der var den version som blev udbredt først.

Men det er ikke et krav at udstyret understøtter den - men de kan.

Se evt. HDMI 1.1 specs s.67

/Lars

PS. Men jo - debatten om HD-DVD, Bluray og film formater bør nok tages et andet sted.

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Blandt andet så kan HDMI ikke supportere 1080/24P, det vil sige du kan godt få signalet ind, men i Video processoreren sker der et Pull-down til 1080/60P. Her taler jeg ikke om vores produkter, men om HDMI forbindelsen generelt.

Han må tale om den nuværende hardware. Altså begrænsninger i de HDMI chips der bruges.

HDMI standarden som sådan har ikke de begrænsninger. Der har 1080P/24 været en fuld - dog optional - standard siden første HDMI specifikation.

Måske det ændrer sig med HDMI 1.3 ... altså ikke standarden men de chips som bliver udviklet til den.

/Lars

Det overrasker mig også en del, men det står faktisk inde på www.hdmi.org på den PDF hvor man generelt fortæller om HDMI, og ligeledes også i et skriv jeg har, som jeg vil sende dig imorgen, det handler overordnet om AVCHD formatet og HDMI på disse kameratyper med AVCHD formatet. Her startes indledningsvist med en forklaring om HDMI og hvad det kan, ikke specielt på disse kameraer. Men her står der helt præcist at HDMI ikke supportere 1080/24P, så når et produkt gengiver et sådan signal, vil der ske et pull-down i video processoren, for at ramme det antal frames som er nemmere for en skærm at gengive.

Jeg har skrevet til vores Guru Kobayashi-san som er mister D-ILA (vores egen projektor teknologi) og ser frem til hans svar, han er i Tyskland PT og hjælpe med lanceringen af vores nye projektor, som i også allerede har lavet pressemeddelelse på DLA-HD1. Så jeg kommer tilbage imorgen med hvad han ved.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2006 kl. 10:00

Så er der nyt fra min japanske kollega.

HDMI understøtter 24P men kun ved at lave et pull-down i video processoren. Dette kan du så undgå ved at man i scaleren i det enkelte produkt, behandler det indkommende signal. Eksempelvis kan jeg nævne følgende løsning:

Vores kommende DLA-HD1 projektor understøtter 24P via HDMI, fordi vores Gennum Scaler vil køre 24P til 48P ved 48 Hz til vores D-ILA Chip, på denne måde undgår du et pull-down til 60Hz, og vi kan bibeholde den originale opløsning ved 1080/24P

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu