|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() Sendt: 13-December-2006 kl. 11:33 |
|
Han må tale om den nuværende hardware. Altså begrænsninger i de HDMI chips der bruges. HDMI standarden som sådan har ikke de begrænsninger. Der har 1080P/24 været en fuld - dog optional - standard siden første HDMI specifikation. Måske det ændrer sig med HDMI 1.3 ... altså ikke standarden men de chips som bliver udviklet til den. /Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Er 1080p/24 ikke det som blue-ray og HD-dvd kører?
|
||
![]() |
||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
|
Det er ihvertfald det ideelle format til film, eller rettere det mest simple at konvertere film til. 1080p betyder 1920x1080 progressivt med 24 billeder, dvs. 24 helbilleder per sekund. Det er samme billedfrekvens som film. Men HD-DVD har ikke været så klar i specifikationerne, og vi ser playere med 1080i / 720P output. Bluray er mere 1080P/24 - men om det betyder at alle film udgives på den måde må tiden vise. Man kan sige, at hvis selve displayet arbejder med 60 Hz, 75 Hz eller 100 Hz billedefrekvens, så er det ikke nødvendigvis en fordel at lade displayet konvertere fra 1080P/24. Så er det måske bedre at lade filmselskaberne bruge deres dyrere - og mange gange bedre - standard konvertere til at skabe f.eks. 1080P/50 eller 1080P/60 Men her må vi vente og se hvad det ender med på Bluray fronten, når kalenderen er skiftet til 2007 og vi ser erfaringerne med første generation. /Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
1080p/50 og 1080p/60 er vist mere end hvad den nuværende HDMI standard kan trække? (korriger mig, hvis jeg tager fejl). Hvis afspilleren skal producere dette signal fra filmmateriale, vil det ske ved at gentage frames i enten 2:2 (med 4% speedup) eller 2:3 kadance. Ellers skal man til at interpolere nye frames ala Philips DNM, hvilket næppe er hensigtsmæssigt. Jeg synes at det virker mere logisk at TVet laver disse gentagelser, fremfor at den redundante billedinformation skal transmitteres via HDMI kablet. Men vi skal nok vente på at 100/120Hz teknologien kommer til "Full HD" LCDerne. Hvis TVet kører med 120Hz, kan 1080p/24 vises ved at gentage hver frame 5 gange. Samtidig er der fuld bagudkompatibilitet til PAL og NTSC materiale fra gamle dage. Hvis TVet kun kan køre 50/60Hz, vil 1080p/24 dog stadig være en forbedring i forhold til 1080i@60Hz efter min mening. I bedste fald virker IVTC, så vi får de oprindelige 24 frames, som derefter kan vises med 2:3 pulldown på progressive frames (input er 2:3 pulldown på interlaced fields). Dvs. best case er det samme som hvad man kan gøre ved 1080p/24 input, men man er ikke afhængíg af at IVTC virker 100% korrekt, eller om disc'en er mastered korrekt. Det bedste er selvfølgelig at alle frames vises lige mange gange, ligesom i biografen, men så skal vi have en opdateringsfrekvens som er multiplum af 24. EDIT: det blev måske lidt OT for tråden. Sorry... En moderator kunne eventuelt flytte indlæggene om 1080p/24 (hvis der kommer flere) til en separat tråd med titlen "Fordelen ved 1080p/24 input" el.lign. Blot et forslag... Redigeret af JesperLund - 13-December-2006 kl. 15:53 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok, så korrigerer jeg dig 1080P/50 og /60 har været med i HDMI standarderne hele tiden, ihvertfald fra v1.1 der var den version som blev udbredt først. Men det er ikke et krav at udstyret understøtter den - men de kan. Se evt. HDMI 1.1 specs s.67 /Lars PS. Men jo - debatten om HD-DVD, Bluray og film formater bør nok tages et andet sted. |
||
Ansvarshavende redaktør.
||
![]() |
||
BrianJVC ![]() -- ![]() ![]() Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
![]() |
|
Jeg har skrevet til vores Guru Kobayashi-san som er mister D-ILA (vores egen projektor teknologi) og ser frem til hans svar, han er i Tyskland PT og hjælpe med lanceringen af vores nye projektor, som i også allerede har lavet pressemeddelelse på DLA-HD1. Så jeg kommer tilbage imorgen med hvad han ved. |
||
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
||
![]() |
||
BrianJVC ![]() -- ![]() ![]() Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
![]() |
|
Så er der nyt fra min japanske kollega. HDMI understøtter 24P men kun ved at lave et pull-down i video processoren. Dette kan du så undgå ved at man i scaleren i det enkelte produkt, behandler det indkommende signal. Eksempelvis kan jeg nævne følgende løsning: Vores kommende DLA-HD1 projektor understøtter 24P via HDMI, fordi vores Gennum Scaler vil køre 24P til 48P ved 48 Hz til vores D-ILA Chip, på denne måde undgår du et pull-down til 60Hz, og vi kan bibeholde den originale opløsning ved 1080/24P |
||
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |