|
Korrekt indstilling af Subwoofer? |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | ||
Silent Sniper
Junior bruger Oprettet: 27-Juli-2015 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 46 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 11-Maj-2019 kl. 11:13 |
|
Har
set mig blind på korrekt indstilling af Subwooferen, har gennemtrevlet diverse forums
samt YouTube videoer. Er blot blevet mere forvirret, derfor spørger jeg jer
kloge hoveder til råds.
Som
jeg har forstået den ”korrekte” eller mest optimale indstilling for subwooferen,
gælder det om at få subwooferen til at tage over der hvor ens front højtalere
ikke kan levere den dybe bas. Har
sat alle tilsluttede højtalere til (Small) i menuen på min Marantz SR5010, efter
at have kørt audyssey foreslår den følgende indstillinger vist forneden. Front
40 Hz Marantz SR5010 DALI Blue 2002 (Bag) Redigeret af Silent Sniper - 11-Maj-2019 kl. 11:15 |
||
jake51
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6186 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Alle højttalere small og 80 Hz, Atmos-højttalere måske 120 Hz
Og stol på dine ører! Mere end på det, du læser Find en film med musik og indstil subwooferen, til den ikke er for fraværende eller dominerende |
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Har alle højttalere på 80 Hz, skruet helt op på delefrekvensen på Sub, og sat Reciver til 80 Hz på Sub, og bruger LFE + Main. Reciver Marantz NR 1403. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4027 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvad er din crossover sat til på din receiver?
|
||
Silent Sniper
Junior bruger Oprettet: 27-Juli-2015 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 46 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Den må være sat til 120 Hz, da receiverens indstilling er opsat som vist her: Subwoofer Mode – LFE LPF for LFE – 120 Hz Den skal måske til 80 Hz ? Mener bare at have læst, at det er bedst at lade den stå til 120 Hz. I andre tak for jeres svar
|
||
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Hvorfor ? Brug kun en phono ledning ( subwoofer ) + det nytter ikke noget at sætte højttalerne til small FØR mikrofon måling, fordi hvis du placerer mikrofon rigtigt så finder den selv ud af det. Prøv at poste et billede af hvordan du sætter din mikrofon ved måling og jeg skal fortælle dig hvad du gør forkert. |
||
Silent Sniper
Funktioner
Tak(0)
|
|
Havde læst for en del år siden, at det ville være bedre med et y-kabel fra receiver til sub. Men kan godt se det er bedst med et alm phono efter at have læst lidt her: https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347563-Subwoofer-setup-and-MultEQ Kan se jeg har skrevet forkert i mit oprindelige indlæg, jeg har haft nulstillet indstillingerne og Audyssey har selv valgt at sætte højtalerne til small efter kalibrering. Bruger en tripod med mikrofonen, som så flyttes rundt i de forskellige lyttepositioner som Audyssey foreslår. Må vidst hellere, få tilsluttet det korrekte kabel til subwooferen, mht. Audyssey kalibrering er det så bedst at sætte volume til 50% og crossover til maks? og derefter køre Audyssey? (på subwooferen)
Redigeret af Silent Sniper - 11-Maj-2019 kl. 14:41 |
||
Radiomanden
Funktioner
Tak(1)
|
|
Ja, fuld Crossover og volume på 50%, og kør indstilling med måle mikrofonen, brug så en god BD på afspilleren og foretaget den endelige indstilling manuelt.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Crossover til max = ja
Volumen på sub på 50% = OK (men kan godt ændres så dB går i 0, så AVR ikke kunstigt sænker eller øger volumen for at få det til at passe med fronter) Jeg har gode erfaringer med at sætte mikrofon på en tripod og vælge en placering hvor mikrofonen er foran ryglæn og ca. 20 cm. over på sofaen (ikke ovenpå ryglæn) håber du forstår min beskrivelse af placering |
||
Radiomanden
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det passer fint med den position, dB er på 0.
|
||
|
||
Pony65
Funktioner
Tak(1)
|
|
Angående placering af mikrofon ved måling.
Sidst jeg "legede" med med målinger brugte jeg mange timer og måske 50 forskellige opsætninger af mikrofon hvor den blev flyttet et par cm den ene vej frem og tilbage + op og ned. Efter hver måling var jeg inde i setup på AVR for at se (og forstå) hvad ændringerne gjorde. Så for mig gik der lang tid med at finde en indstilling hvor jeg kunne lide lyden. Jeg har ikke indstillet noget manuelt + jeg bruger kun en mikrofon placering og ikke multi placering |
||
Silent Sniper
Funktioner
Tak(0)
|
|
Fik tilsluttet korrekt kabel til subwoofer, og nulstillet Audyssey indstillinger samt foretaget en ny kalibrering.
Lader man subwooferen stå til maks. på crossover efter end kalibriering? Er dog noget forundret over hvad Audyssey er kommet frem til Front Large - Full Band Center Small - 40 Hz Surround Large - Full Band Front Height Small 60 Hz Har jeg godt nok ikke oplevet før, når jeg har rodet med Audyssey. Redigeret af Silent Sniper - 11-Maj-2019 kl. 15:39 |
||
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |