|
Subwoofer - klasse AB kontra Klasse D |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
noerden
Guld medlem Oprettet: 25-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 522 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 29-Januar-2020 kl. 09:00 |
|
Hej Er igang med at ville købe en subwoofer til mit HIFI/surround anlæg. Jeg har størst fokus på god lyd, kontra "drøn". Jeg kigger en del på dba.dk, da man der kan finde nogle gode tilbud. Men jeg er usikker på, hvad det betyder at man har en klasse D eller AB forstærkerkredsløb i sub'en. D bruger lidt mindre strøm - er det betydeligt? Er der nogen generel lydforskel? |
||
JohnConnor
Guld medlem Oprettet: 10-Januar-2015 Status: Offline Point: 1036 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Klasse D har både fordele og ulemper som teknologi og tænker ikke det er et enkelt svar. Da der er meget effekt og lav varme får du mere kontrol over enheden hvilket er stort plus. Ulempe er selve teknologien bruge filtre for at fjerne støj osv som alt andet end lige forringer signalet. Tvivler dog på at du kan høre det i din sub. Jeg kører selv med 1000w fra B&W i kælderen og har aldrig tænkt at det skulle være anderledes
|
||
Eeyore
Super bruger Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 362 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Forskellen i strømforbruget vil være meget begrænset, medmindre den ene har betydeligt højere standby forbrug end den anden. Hele mit surround anlæg bestående af 2x SR 7010 + 4x Behringer NX3000D som trækker 15 højtalere og 18x 12" jbl subwoofers, bruger 345W tændt men uden lyd på. Efter 5 timers film på -10db lydniveau, så var gennemsnitsforbruget 372W, det vil sige at det kun har krævet 27W ekstra i gennemsnit at trække lyden fra hele det anlæg. Så om du vælger den ene eller den anden forskærker teknologi, vil ikke betyde ret meget for strømforbruget under drift.
Redigeret af Eeyore - 29-Januar-2020 kl. 12:03 |
||
noerden
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ok, det er da voldsomt mange højtalere. Men strømforbruget virker rimeligt. |
||
Eeyore
Super bruger Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 362 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
9.4.6 hvor der er 2x12" i hver subwoofer og så er der brugt 6x12" og 4x12" til tactile response i de to stolerækker. Jeg tænker at det vigtigste for en sub forstærker er at den er i stand til at levere peak effekt. Jeg har målt peaks på omkring 2400W og den reele peak er sikkert noget højere, hvis jeg havde bedre måleudstyr.
|
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4697 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Eeyore, den biograf vil vi da gerne se billeder fra i forummet “min hjemmebio”.
|
||
Eeyore
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, det er også planen, jeg skal bare lige have tid til at lave en tråd :)
|
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4697 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
noerden
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvor stort et rum har du?
|
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Dit spørgsmål er for "simpelt" og kan ikke besvares da det afhænger af rigtigt mange ting udover blot forstærkerklasse.
Der findes gode A/B og dårlige A/B og det samme gælder Klasse D. Teoretisk set er Klasse D mere effektiv, men kun når den afgiver max. effekt. I "tomgang" er de dog ofte mindre effektive end A/B. Så jeg ville ikke gå op i det og blot finde den sub der passer til dine krav og budget.
|
||
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Helt enig med Jonas!
|
||
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
||
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
(Fejl, kan slettes)
Redigeret af jacobe - 29-Januar-2020 kl. 17:13 |
||
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |