|
PC glemmer tid |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
MortenBby
Guld medlem Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 779 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 12-August-2020 kl. 13:46 |
Min gamle PC har fået en uvane. Når jeg tænder om morgenen har den glemt tid, år og dato. Det viste sig ved at sider ikke kunne hentes ind da certifikatet til den pågældende side ifg PCen endnu ikke var gyldigt. I går vågnede den op til 2008 og i dag til 2007. Når jeg så manuelt stiller datoen er der ingen problemer, men det er irriterende og besværligt.
Så hvorfor gør den pludseligt det og hvordan kan problemet afhjælpes På forhånd tak. |
|
Morten LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221 |
|
Prasmus
Guld medlem Oprettet: 28-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 538 |
Funktioner
Tak(0)
|
Måske er det tid til, at skifte den knapcelle eller andet batteri, der sidder på motherboardet ?
|
|
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5300 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der sidder normalt et lille knapcelle batteri til at holde CMOS og ur i live, så nok på tide at skifte batteri.
EDIT: To sjæle, en tanke. Redigeret af JørgenT - 12-August-2020 kl. 13:58 |
|
Mvh. JørgenT
|
|
MortenBby
Guld medlem Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 779 |
Funktioner
Tak(0)
|
Er det let at finde? Jeg har haft den skilt ad flere gange men aldrig bemærket et batteri. Og hvilken type knapcelle skal bruges?
|
|
Morten LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221 |
|
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
det er tpyisk CR2032 der sidder på bundkortet (men det kan du se når du finder det!). Nu skriver du selvfølgelig absolut INTET om hvad det er for en computer. Jeg vil sige det er svært at undgå at finde batteriet i en stationær, men en bærbar er unægtelig noget sværere at finde. Der kan det gemme sig mange steder. Det kan både stå på højkant og være fladt, men afhængig af bundkortets størrelse, så kan det være flere steder. Nogle ganske ganske få har det rent faktisk på bagsiden af bundkortet, men det er ekstremt dårlig stil at sætte det der fordi maskinerne typisk skal skilles ad fra kabinettet for at tilgå det.
Når det så er sagt, så angiver problemet også at maskinen faktisk er ualmindeligt gammel. Måske det også var på tide at kigge sig om efter en mere moderne? batteriet på bundkortene holder generelt temmelig mange år, så at det er ved at være færdigt fortæller at den maskine ikke lige er 2-3 år gammel. (og jeg er fuldkommen enig med de andre i at det er årsagen til dit problem.) |
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1474 |
Funktioner
Tak(0)
|
Og fordi en maskine er 2-3 år gammel, så er den klar til at blive skrottet?
Batteriet er til for at holde liv i CMOS, og det holder ikke evigt...
|
|
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
|
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2240 |
Funktioner
Tak(0)
|
Navn & modelnummer ønskes! Det er eneste mulighed for at kunne dømme den ude, eller inde... OG at kunne vejlede dig til at finde batteriet - hvis det lader sig gøre - er det en bærbar, kan det være vanskeligt at komme til, hvis man ikke BARE lige kan åbnenogle dæksler, fjerne noget bag dækslet - evt. kan det ligge bagved harddisken, som nemt kan hives ud, det kan være det er gemt godt under et eller andet, så det er uladsiggørligt...
Men altså, modelnavn og-nummer!
|
|
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
|
Furry
Guld medlem Oprettet: 07-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1093 |
Funktioner
Tak(0)
|
Sådan en stationer pc havde jeg også.
Men den skete kun når strømmen havde været afbrudt, så hvis du har for vane af slukke for strømmen til den kunne det være en løsning at lade være med det. |
|
Fra fulde børn skal man høre sandheden
|
|
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
supergris - en venlig invitation til at "læse mellem linjerne" - jeg skrev den ikke lige var 2-3 år gammel . dermed antyder jeg jo også at den er BETYDELIGT ældre. Og du har ret - det holder ikke evigt, men jeg har stadig haft +5 år gamle maskiner som ikke har fået skiftet batteri på cmos. så når trådstarter selv angiver gammel, så lugter det snarere af 10 år.
|
|
MortenBby
Funktioner
Tak(0)
|
Tak til alle for svar. Det er en stationær - muligvis med Abit - bundkort fra (hold nu fast) 2009.
Kan jeg forvente at denne antikke maskine bruger et CR 2032 batteri? |
|
|
Peter.C
Bruger Oprettet: 16-Januar-2012 Status: Offline Point: 144 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, det gør den. Bare køb en pakke med 2032 batterier.
De er brugt i PC'ere siden, ihvertfald, starten af 90'erne.
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19555 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det kunne det. Men så svært er det heller ikke at skifte batteri i sådan en "fætter". Jeg har lige været "operationen" igennem for anden gang på en 586'er... Klaus
|
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |