recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround receiver med god forforstærkerdel ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround receiver med god forforstærkerdel ?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround receiver med god forforstærkerdel ?
    Sendt: 16-Februar-2021 kl. 09:57
Jeg har brug for en ny Surroundreceiver, hvor at det primære for mig er en god forforstærkerdel - hvad skal jeg kigge efter ?

Mine krav, udover en så god forforstærker-del som muligt, er at den skal have 12v trigger-udtag samt udgang til (aktiv) sub.

Derudover må den gerne have en god fjernbetjening, gerne med app-mulighed.
Surroundmæsigt er blot "basale" features nødvendige (Dolby atmos o.a.), skal bruge den i et 5-1 setup 

Receiveren skal være ny, prismæssigt op til kr. 10.000.

Jeg har bla. kig på div. Yamaha & Marantz, men der er sikkert andre ?......og jeg er i tvivl om hvorvidt der er den store forskel i forforstærkerdelen i en SS receiver til kr. 4000 og en til kr. 10.000 ??

Nogle forslag /erfaringer ?

MVH
JesA

Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 10:26
Har du overvejet en seperat surr.forforstærker? Der gør opgradering billiger i fremtiden og mere fleksibel i sammensætning af effekt mv. 
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af HenrikN HenrikN skrev:

Har du overvejet en seperat surr.forforstærker? Der gør opgradering billiger i fremtiden og mere fleksibel i sammensætning af effekt mv. 

Hvad ligger sådan nogle i, rent prismæssigt?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 13:11

næ, det har jeg ikke ( - surr.forforstærker = surround processor ?)....

Men det vil betyde at jeg i så fald skal have yderligere (3 kanals) effekttrin, og er derfor ikke interessant for mig ( 'tænker også at surround forforstærker/processorer ikke findes inden for mit budget..?..)
Til top
wamsler Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Marts-2004
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wamsler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 15:24
Yamaha rx-a1080 kan fåes næsten inden for dit budget
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 15:37
Jeg har lyttede på Yamaha RX-A 3060 op i mod Yamaha’s preamp CX-A 5200 i en stereo A/B test, hvor den samme effektforstærker blev benyttede, dvs. at begge blev benyttede som forforstærker. 

Jeg syns personlig ikke at CX-A 5200 tilføjer eller fjerne noget i lyden, hvis der er en forskel så er den mindre end mindre, til gengæld er der noget at hente i lyden ved at benytte et godt effekttrin fremfor at benytte 3060 egen forstærker. 

3060 spiller faktisk ret godt, den har det jeg kalder en god sound og så har den faktisk ret gode kræfter til at drive selv rimelige sværere højtalere, men trænerne vokser nu heller ikke op i himlen alt har sine begrænsninger, men 3060/70 har flere kræfter til at drive et sæt B&W 802 D3 fremfor f.eks. en Marantz SR 7011/12. Marantz spiller også godt, så det vil værre en smag sag om man er til det ene eller andet,

Men en Marantz SR 7011/ 12 bliver så sindsyg varm med et sæt 802 D3 i rumpen at jeg vil have min betænkeligheder med om den kan holde til den varme udvikling i længden. Trust me, den koger...
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1652
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har lyttede på Yamaha RX-A 3060 op i mod Yamaha’s preamp CX-A 5200 i en stereo A/B test, hvor den samme effektforstærker blev benyttede, dvs. at begge blev benyttede som forforstærker. 

Jeg syns personlig ikke at CX-A 5200 tilføjer eller fjerne noget i lyden, hvis der er en forskel så er den mindre end mindre, til gengæld er der noget at hente i lyden ved at benytte et godt effekttrin fremfor at benytte 3060 egen forstærker. 

3060 spiller faktisk ret godt, den har det jeg kalder en god sound og så har den faktisk ret gode kræfter til at drive selv rimelige sværere højtalere, men trænerne vokser nu heller ikke op i himlen alt har sine begrænsninger, men 3060/70 har flere kræfter til at drive et sæt B&W 802 D3 fremfor f.eks. en Marantz SR 7011/12. Marantz spiller også godt, så det vil værre en smag sag om man er til det ene eller andet,

Men en Marantz SR 7011/ 12 bliver så sindsyg varm med et sæt 802 D3 i rumpen at jeg vil have min betænkeligheder med om den kan holde til den varme udvikling i længden. Trust me, den koger...

Min Rx a2040 har det særlige problem at selvom man benytter den som preamp så slår den ikke effektrinene fra. Det resulterer i at den lukker ned hvis man skruer højrer op en 0db på master volumen (afhængig af EQ os trim) fordi efftrinene klipper, selvom de ikke er sat til en højttaler ...

Eneste måde et komme uden om det er ved at købe en effektfordtærker der har gain nok til at ramme "max" inden MV er koppet helt op på 0db (hvis altså man vil spille så højt. i praksis er problemet nok minimalt men dog værd at bemærke)
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Min Rx a2040 har det særlige problem at selvom man benytter den som preamp så slår den ikke effektrinene fra. Det resulterer i at den lukker ned hvis man skruer højrer op en 0db på master volumen (afhængig af EQ os trim) fordi efftrinene klipper, selvom de ikke er sat til en højttaler ...

Eneste måde et komme uden om det er ved at købe en effektfordtærker der har gain nok til at ramme "max" inden MV er koppet helt op på 0db (hvis altså man vil spille så højt. i praksis er problemet nok minimalt men dog værd at bemærke)
Det problem har jeg ikke med min 3060, eller rettere jeg har ikke set det. 
Noget musik jeg har fra originale CD’ere fra f.eks. Sheffield Lab - GP Records m.fl. Som er relativ lavt indspillet og her kan jeg sagtes gå op på +5db. 3060 kan vist nok gå til +15 dB. Men kan dog begrænses i indstillingerne.

Jeg tror mest på at det er selve forforstærkeren i din 2040 som skaber problemet, hvis det havde været rør forstærker som udgangstrin uden højtalere tilsluttede kunne jeg nemt set et problem, men ikke en transistor forstærker, der er jo ingen højtalere på og derved bliver der ikke trukket noget strøm og kan ikke klippe, det kan forforstærkeren dog godt der i mod, eller også smider den bare DC ud på højtaler udgangen, Ouch.
Men sig, smider den 2040 enlig ikke 2.8vrms ud via pre? og kan den ikke gå op til f.eks. +15db.?

Redigeret af Potter - 16-Februar-2021 kl. 16:28
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
wamsler Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Marts-2004
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wamsler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 16:19
kører også med Yamaha rx-a3080 hvor jeg har effekter til fronterne. 

En nødvendighed med sovs til front HT når man hører høj musik.

Synes Yamahas recievere gør det godt især surround delen
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 18:17
Det findes ikke.... og slet ikke i prislejet kr. 10000,- Wink

Bond Cool

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1652
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 19:00

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det problem har jeg ikke med min 3060, eller rettere jeg har ikke set det. 
Noget musik jeg har fra originale CD’ere fra f.eks. Sheffield Lab - GP Records m.fl. Som er relativ lavt indspillet og her kan jeg sagtes gå op på +5db. 3060 kan vist nok gå til +15 dB. Men kan dog begrænses i indstillingerne.

Jeg tror mest på at det er selve forforstærkeren i din 2040 som skaber problemet, hvis det havde været rør forstærker som udgangstrin uden højtalere tilsluttede kunne jeg nemt set et problem, men ikke en transistor forstærker, der er jo ingen højtalere på og derved bliver der ikke trukket noget strøm og kan ikke klippe, det kan forforstærkeren dog godt der i mod, eller også smider den bare DC ud på højtaler udgangen, Ouch.
Men sig, smider den 2040 enlig ikke 2.8vrms ud via pre? og kan den ikke gå op til f.eks. +15db.?

Det er ikke rigtigt. En transistorforstærker klipper når man beder som en højrere udgangsspænding end den kan levere, Uanset om der er en højttaler på eller ej.

F.eks en 200W/8ohm fortærker vil have en max (rms) udgangsspænding på ca 40V. De fleste effekt forstærkere har ca 29db gain og det betyder at indgangssignalet bliver forstærket ca 28.3 gange. 1V ind giver 28.3V ud, 1.4V ind giver 39.5V ud (lige før klip). Påtrykker du 2V på indgangen beder du om ca 56V på udgangen. Det er langt mere end forstærkeren kan levere og det vil resultere i at den klipper og forvrænger.

NB. Du kan regne effekten som Spændingen i anden delt med impedansen. 40V er altså 200w ind i 8 ohm eller 400W ind i 4 ohm.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Maj-2007
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad ligger sådan nogle i, rent prismæssigt?

Klaus

Jeg købte brugt, for nogle år siden. Og har ikke lige undersøgt markedet pt. Men jeg er glad for valget. Det giver mig stor fleksibilitet både i valg af effekt og i placering af forstærkerne :)
Mvh
Henrik Nielsen
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu