|
Musikere vs. pladeselskaber |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(1)
Sendt: 24-Juni-2021 kl. 19:12 |
Lille historie om en lille mand der blev snydt af et pladeselskab : https://www.dr.dk/musik/dansk-dj-tjente-naermest-intet-paa-sit-monsterhit-fra-00erne-nu-har-han-udgivet-det-i-en-ny
De ting sker stadigvæk, ligesom der i filmbranchen er en EGET udbredt kultur med at udnytte menneskers drømme til at få dem ti at arbejde gratis.
Brancheforeningerne har åbenbart aldrig rigtigt bekymret sig om at udarbejde et etisk regelsæt der forhindrer sådanne urimeligheder. |
|
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
“En advokat havde ellers frarådet ham at underskrive kontrakten fra pladeselskabet, men han valgte ikke at lytte til rådet. Det fortryder han i dag. - Jeg fortryder, at jeg underskrev kontrakten dengang, men jeg var for dum og ung og blåøjet” Han var advaret |
|
MulleB
Guld medlem Oprettet: 29-November-2013 Status: Offline Point: 745 |
Funktioner
Tak(0)
|
han har en advokat til at kigge kontrakten igennem, og advokaten advarer ham mod at skrive under.... øhhh okay så skriver jeg da bare under. suk.
|
|
Hackerjac
Guld medlem Oprettet: 25-September-2008 Sted: Videbæk Status: Offline Point: 2735 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja der kan man jo se, hvad jagten på ussel mammon, kan gøre ved folk
|
|
wuffer28
Bruger Oprettet: 19-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 95 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja den kloge narrer den mindre kloge. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være.
At han selv har afgivet rettighederne til nummeret, det er da kun hans egen skyld, især når han blev rådet til ikke at skrive under. Det er for dumt.
|
|
Brian M
Junior bruger Oprettet: 28-Oktober-2007 Status: Offline Point: 37 |
Funktioner
Tak(0)
|
Pladeselskaber har aldrig nogensinde været nogens ven, deres eneste interesse er at tjene flest mulige penge til dem selv. De har sat sig så magtfuldt på musikken, at det er meget svært at komme ret langt i den verden uden at have solgt sin sjæl til dem. Da internettet gav nye alternative veje og fik den største af pladeselskaberne indtægtskilder til at skrumper, fandt de bare på endnu mere "kyniske" kontrakter, hvor de har rettighederne til størtedelen af alle indtægter musikken generer, men stort set ikke kan tabe penge. Bliver noget nyt musik en underskudsforretning er det artistens gæld. De forsøger også at eje sangene, så de ud i al fremtid kan tjene penge på evt. hits i stedet for artisten.
Så en video på YT med en US sanger som for 10 år siden udgav sit første album som floppede, efter ellers at have haft et stort hit med en single. Da albummet fejlede blev hun droppet igen af pladeselskabet, men hun skylder stadigt i dag pladeselskabet de 800.000$ som de tabte på det album. Det er ikke uden grund der i dag advares mod at skrive kontrakt med et pladeselskab, før du har haft kyndige advokater til grundigt at gennemgå det med småt. Superstjernen Taylor Swift har de jo vist i øvrigt også taget røven på, hvorfor hun nu i flere år har kæmpet hårdt for at få rettighederne til de hits hun selv har skrevet og sunget.
|
|
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
for ikke at nævne andre markant mere kendte som Prince, George Michael.
Og det her er på ingen måde at stjæle. det er bare iskold økonomi og bosserne i pladeselskaberne skal have nye biler og nye fotomodeller. derfor soundcloud og en række andre platforme er blevet så populære, fordi de giver musikerne en mulighed for selvpublicering og de behøver ikke længere distributionsdelen fra pladeselskaberne som tidligere var enerådigt deres område. Der kommer dog stadig pladeselskaber ind når der de bliver populære, og det er selvfølgelig fordi de også sidder med ansvar for koordinering af større koncertarrangementer og i ret høj grad agerer agenter. Det er en bundrådden branche, men jeg har enormt svært ved at se nogen som helst mulighed for at det juridisk vil kunne lade sig gøre at fjerne deres monopoler.
|
|
Brian M
Funktioner
Tak(0)
|
... her kunne man jo så lige nævne at der nu om dage reelt er 3 pladeselskaber som stort set styre hele markedet. Der findes på stadigt en lang række pladeselskabsnavne, men i praksis er de næsten alle en underafdeling af enten Warner, Sony eller Universal. Det er næsten ligesom rockerklubber, det giver muligheder og rygdækning at være med i det gode selskab, men hvis du ikke makker ret kan det pludseligt blive pænt koldt.
@claus_jac ,at du ikke mener Taylor Swift er stor fortæller nok noget om din alder. Vi behøver ikke kunne lide hendes musik, men når vi snakker om penge og magt i musik, er det svært at komme uden om at hun er en af de bedst sælgende kunstnere overhovedet i moderne tid. Ifølge lister på Wiki har hun allerede overhalet navne som AC/DC, Stones, Eagles i antal solgte albums. Det er vist det der hedder at være en guldgrube.
|
|
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
Brian M - jeg forklejner på ingen måde dit idol som ikke er andet end en ung kvinde. Men der er unægtelig nogen som har solgt en hel del mere og var i branchen i en tid hvor der vitterligt ikke var andre muligheder.
de to jeg angav har haft fuldkommen åbne retssager og stridigheder med netop pladeselskaberne i et oprør over tilstandene og det faktum at langt de fleste musikere - især i gammel tid - afgav alle rettigheder til al deres musik og ikke bare det der kom på en plade, men alle værker - det er jo også derfor man ser pladeselskaberne malke Prince og andre musikere som ikke er her mere fordi de ofte havde meget mere musik liggende som aldrig blev udgivet. Det var bare vilkårene dengang og hvis ikke de retssager havde været der og de havde strittet imod, (som de jo kun kunne fordi de var så kendte som de var) Så ville situationen for Swift og alle de andre nutidige musikere ikke engang have været så gode som de "er" (i parentes, for en typisk fordeling hedder stadig under 20% til musikerne - jeg kan ikke huske om det var 5 eller 10% som George Michael fik og det var meget typisk for den tids musikere).
|
|
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10431 |
Funktioner
Tak(0)
|
Total misvisende overskrift. Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
Brian M
Funktioner
Tak(0)
|
@ claus_jac ... Swift mit idol? Hvor dælen har du den ide fra? Jeg kan ikke engang nævne titlen på bare en af hendes sange. Jeg ved bare hun salgsmæssigt er kæmpestor og netop i nutiden har lagt i årelang kamp om rettighederne til hendes egen sange.
Tog mig lige tid til hurtigt af læse op på Swift historien og rettighederne til hendes 6 første albums er blevet handlet flere gange ude hun selv overhovedet fået lov til at byde på dem. I øjeblikket er de ejet af kapitalforvaltningsselskab. De har åbenbart givet 300 millioner $ for de rettigheder. Der er tydeligtvis penge i pop. Det er jo også snart 10 år siden Metallica oprettede deres helt eget pladeselskab som ejer og forvalter alt Metallica, således at de selv er 100% herre i ejet hus. Bl.a Universal bruges så som underleverandør, en tjans der nok ikke er helt så meget magt og penge i.
|
|
Furry
Guld medlem Oprettet: 07-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1087 |
Funktioner
Tak(0)
|
Troede tråden handlede om ulovlige download
Istedet handler det om en person der i trods advarsel fra advokat underskrev en kontrakt |
|
Fra fulde børn skal man høre sandheden
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |