recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt højde for bag højtalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korrekt højde for bag højtalere?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Korrekt højde for bag højtalere?
    Sendt: 02-Februar-2022 kl. 20:27
Hej alle

Jeg har fået et par Dali Alteco C-1 som bag højtalere.

Men hvor højt skal man sætte dem? Jeg har et 5.1 setup.

Dem ene skal sidde på vægge hvor hjertet er ;)


/Daniel og tak
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2022 kl. 22:32
Det ser da fint ud, specielt hvis du vinkler dem lidt. 

Mine er placeret 40 cm fra loftet pga rummets indretning. De er vinklede nedad og det fungerer fint.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 06:13
Alteco ville jeg sætte oppe ved loftet. Da de er vinklet nedad.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 06:59
Det ændrer ikke ved, at baghøjtalere i et moderne surround-setup, skal placeres lige over ørehøjde, hvis det skal være optimalt; det vil også fungere i loftshøjde, blot ikke så godt.
Hvis der også skal køres Atmos/DTS:X, er højden endnu mere afgørende, for at panoreringer bliver så glidende som muligt...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 08:25
Jeg har ikke Atoms og tænker ikke at få det.
Jeg synes man får lidt forskellige beskeder. Nogen skriver 1-2 feet over øre højde. Så jeg tænker da ikke det helt skævt?

/Daniel og tak
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 1032
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 10:38
Jeg har kørt 7.1 rigtig længe og har arbejdet med højden på side og baghøjttalere løbende. Min personlige erfaring er at det kommer an på akustikken i rummet. Har du et rum med genklang, og uden dæmpning så få dem ned så diskant peger lige på øret. På den måde kommer du tættest på at høre retningen bedst. Højere oppe så hopper lyden hurtigt frem og tilbage på alle vægge og du har ikke det direkte signal på samme måde til at tyde retningen.

Dæmper du rummet så kan det bliver fint led 10-20cm over så du får lidt mere a rummet og ikke høre højttaleren kun. 

Der er meget teori men praksis i eget rum er nøglen. Så prøv da men en stige, skammel etc først
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 12:12
Køre 7.1.4 dog med 4 subs. Jeg har selv eksperimenteret ud fra de standarder og anbefalinger der findes, jeg har valgt at have mine objekt højtalere oppe "high Ceiling" da de virker klart bedst med DTS X lyd og fungere glimmerende ved Atmos, mine 4 baghøjtalere sidder 45cm over hoved højde.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Hej alle

Jeg har fået et par Dali Alteco C-1 som bag højtalere.

Men hvor højt skal man sætte dem? Jeg har et 5.1 setup.

Dem ene skal sidde på vægge hvor hjertet er ;)


/Daniel og tak
Jeg vil da hænge dem i den højde hvor dine ører er. De skal vel ikke spille henover hovedet på dig.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4902
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2022 kl. 06:50
Nogle gange kan det godt betale sig at læse manual. Her er udpluk fra salgsmateriale.

Using the switch placed on the front of the speaker to select the down-firing sound mode, the ALTECO C-1 can be used as a rear or surround speaker placed on the wall close to the listening position. This is possible because the down-firing sound mode lowers the direction of the sound downwards by 25 degrees. 

Her finder du manualen.
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2022 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Nogle gange kan det godt betale sig at læse manual. Her er udpluk fra salgsmateriale.

Using the switch placed on the front of the speaker to select the down-firing sound mode, the ALTECO C-1 can be used as a rear or surround speaker placed on the wall close to the listening position. This is possible because the down-firing sound mode lowers the direction of the sound downwards by 25 degrees. 

Her finder du manualen.

Jeg har rent faktisk både set videoer og læst omkring mine nye højtalere. Men tak for et ret ubrugeligt svar.

Det korrekt at de kan både sættes til at køre down firing og up. Men nu handlede spørgsmålet om hvad højde de skal hænge i. Jeg tror jeg går med ca samme højde som før som er ca 40 cm over øre højde :)
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2022 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Køre 7.1.4 dog med 4 subs. Jeg har selv eksperimenteret ud fra de standarder og anbefalinger der findes, jeg har valgt at have mine objekt højtalere oppe "high Ceiling" da de virker klart bedst med DTS X lyd og fungere glimmerende ved Atmos, mine 4 baghøjtalere sidder 45cm over hoved højde.
Ja det tænker jeg er et godt valg!
Tak!
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4902
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2022 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Nogle gange kan det godt betale sig at læse manual. Her er udpluk fra salgsmateriale.

Using the switch placed on the front of the speaker to select the down-firing sound mode, the ALTECO C-1 can be used as a rear or surround speaker placed on the wall close to the listening position. This is possible because the down-firing sound mode lowers the direction of the sound downwards by 25 degrees. 

Her finder du manualen.

Jeg har rent faktisk både set videoer og læst omkring mine nye højtalere. Men tak for et ret ubrugeligt svar.

Det korrekt at de kan både sættes til at køre down firing og up. Men nu handlede spørgsmålet om hvad højde de skal hænge i. Jeg tror jeg går med ca samme højde som før som er ca 40 cm over øre højde :)
Selv tak.

Den korrekte højde er 1;43721 meter over gulv. Smile


Redigeret af Mufti - 05-Februar-2022 kl. 10:00
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu