recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tidal - hård lyd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tidal - hård lyd?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tavruz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2012
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tavruz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tidal - hård lyd?
    Sendt: 05-April-2022 kl. 23:41
Som ny bruger af Tidal er jeg lidt skuffet over lydkvaliteten, selvom den skulle være det bedste de kan levere i Master kvalitet. Syntes den opleves noget hård og specielt diskanten er anstrengende og for pågående. Bruger den sammen med Google Chromecast Audio (Som af en eller anden grund desværre ikke vil afspille i Master kvalitet, kun Hifi kvalitet). Syntes faktisk bedre om den varmere og mere fyldige klang på Youtube. Der syntes jeg at have mere fokus på musikken og nyde den, selvom jeg godt kan høre der er mindre hul igennem, omend det på lige dét område stadig er fint tilfredsstillende, hvis kildematerialet ellers er i orden. 

Er jeg den eneste der har denne oplevelse med Tidal?


Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12243
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 00:58
Den musik Tidal har liggende er den samme som alle andre steder. Lossless er lossless. Hold dig fra MQA; det er IKKE lossless, men udgør heldigvis ikke hele deres bibliotek.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 05:53
Det er ikke master du hører det hifi delen du afspilles, da det kræver et program som roon til at udfolde det første lag af mqa og en DAC til at udfolde resten af laget.

Men som der blev skrevet, at så hold dig fra mqa. Da jeg er overbevist om at mqa er bedst hvis musikken er lavet til det. Og det er de fleste på tidal.

Når det er sagt. Så er det lyd forskel på om du bruger aux kabel dvs CC egen DAC eller optiks. For optiks er det din, eksterne DAC, receiver, soundbar eller aktive højttalere der laver lyden om til analog.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Tavruz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2012
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tavruz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 10:49
Jeg har ikke den store viden om de forskellige formater, så hvad er MQA??

Jeg kører via optisk kabel fra Viablue ned i min nyindkøbte NewOntech DAC 07. 

Iøvrigt har jeg lidt samme erfaring med de lidt bedre mærkevarer af toslink kabler versus de billige sorte. De få jeg har prøvet tilfører også lyden en lidt metallisk klang i diskanten syntes jeg- Kan I evt. anbefale et godt optisk kabel der ikke har denne tendens, og som er relativt prisbilligt
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1335
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Tavruz Tavruz skrev:

Jeg har ikke den store viden om de forskellige formater, så hvad er MQA??

Jeg kører via optisk kabel fra Viablue ned i min nyindkøbte NewOntech DAC 07. 

Iøvrigt har jeg lidt samme erfaring med de lidt bedre mærkevarer af toslink kabler versus de billige sorte. De få jeg har prøvet tilfører også lyden en lidt metallisk klang i diskanten syntes jeg- Kan I evt. anbefale et godt optisk kabel der ikke har denne tendens, og som er relativt prisbilligt


Et optisk kabel kan ikke tilføre lyden noget som helst!
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12243
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Tavruz Tavruz skrev:

Jeg har ikke den store viden om de forskellige formater, så hvad er MQA??

Jeg kører via optisk kabel fra Viablue ned i min nyindkøbte NewOntech DAC 07. 

Iøvrigt har jeg lidt samme erfaring med de lidt bedre mærkevarer af toslink kabler versus de billige sorte. De få jeg har prøvet tilfører også lyden en lidt metallisk klang i diskanten syntes jeg- Kan I evt. anbefale et godt optisk kabel der ikke har denne tendens, og som er relativt prisbilligt


Der foregår en hel masse placebo når du lytter.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Tavruz Tavruz skrev:

Jeg har ikke den store viden om de forskellige formater, så hvad er MQA??

Jeg kører via optisk kabel fra Viablue ned i min nyindkøbte NewOntech DAC 07. 

Iøvrigt har jeg lidt samme erfaring med de lidt bedre mærkevarer af toslink kabler versus de billige sorte. De få jeg har prøvet tilfører også lyden en lidt metallisk klang i diskanten syntes jeg- Kan I evt. anbefale et godt optisk kabel der ikke har denne tendens, og som er relativt prisbilligt

MQA er en extention som kobles på flac filer, og det er ikke helt rigt at det er
lossy format, for den er lossless indtil vi kommer over de hørebare frekvenser og det er der
diskussionen   starter med for eller imod MQA.

OG som der er blevet skrevet, en digitalt kabel som optisk, gør ingen forskel ved lyden.

Hvad af spiller du youtube med?
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 11:48
Vil anbefale at læse nedenstående artikel før man påstår at kunne høre forskel. Artiklen præsenterer en meget præcis og lødig lyttetest af AAC 320 kpbs i forhold til ukomprimeret materiale. Alle testdeltagere var folk der enten var trænede lyttere eller folk der arbejder med lys (fx mix/master). 

https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=19397

Konklusionen er at ved 320 kbps er det ikke muligt at høre forskel. 

En udfordring ved at teste sig selv fx ved at skifte et kabel/DAC etc er at man ved hvad der foregår, og derfor kan ens hjerne let overbevise om at man kan høre forskel selvom det ikke er tilfældet. Ovenstående test viser også at det er let at tjekke om en testdeltager gætter. 

Tidal high benytter 320 kbps AAC så det er alt rigeligt til ikke at kunne høre forskel. 
Til top
Tavruz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2012
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tavruz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 12:09
Påstår I der ikke er lydmæssig forskel på hverken optiske kabler eller DACS??
 
Alene det at en DAC er meget mere end blot end en konverter chip, bla analogdel og strømforsyning, modsiger dette. Og hvad de optiske kabler angår, er der en klokkeklar indiskutabel lydmæssig forskel der er meget tydelig, ihvertfald på mit anlæg, og som ikke bare er forestillinger som I påstår. Men så er vi tilbage ved den evige kabeldiskussion mellem teoretikere og dem der primært bruger lyttelapperne. Den er vist ikke værd at tage igen igen Wink


Redigeret af Tavruz - 06-April-2022 kl. 12:15
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12243
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Tavruz Tavruz skrev:

Påstår I der ikke er lydmæssig forskel på hverken optiske kabler eller DACS??



Optiske kabler er der ikke forskel på.

Ingen har sagt, at der ikke er forskel på DACs.
Til top
Tavruz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2012
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tavruz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 12:24
Det er der så hvis du læser opzouterns indlæg jo

Og igen, du tænker rent teoretisk som om materialet af leder ingen som helst indvirkning kan ha på datastrømmen. Det er der forskellige holdninger til, jeg kan ihvertfald blot konstatere med mine ører der er en lydmæssig forskel, selvom det er nemt for andre blot at postulere det som værende placebo effekt
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12243
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2022 kl. 12:31
Nej, det er der ikke.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu