|
Lydkvalitet fra NAS |
Besvar | Side 123 7> |
Forfatter | ||
Bestpictures
Junior bruger Oprettet: 10-Januar-2017 Sted: Sydjylland Status: Offline Point: 42 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 10-Februar-2022 kl. 11:44 |
|
Jeg har en Oppo 203 afspiller som er tilsluttet digitalt til lydanlæg via SPDIF coax.
Mussikken ligger på Synology NAS gemt i FLAC og Apple lossless rippet fra egne cd plader. Mit problem er at lyden er langt mere detaljeret og interessant at lytte til hvis jeg afspiller en cd direkte i Oppo frem for at lade Oppo'en hente musikken fra NAS. Skal også nævnes jeg sender bitstream til lydanlægget. Kan dette forklares? Lidt træls når man virkelig vil lytte at man skal finde de enkelte skiver. Redigeret af Bestpictures - 10-Februar-2022 kl. 11:49 |
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4027 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu skriver du ikke hvordan den CD afspiller er sluttet til. Men når du på din oppo kører over spdif, så er det din dac'en i din receiver, der taget sig af lyden, men hvis du kører analog fra din CD afspiller så er det afspillerens DAC der tager sig af lyden. Så hvis det er sådan din CD afspiller er sat til. Lader det til den har en bedre DAC ind din receiver
|
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12321 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det der kommer fra nassen er data; det kan der ikke sådan uden videre gøres noget slemt ved.
|
||
Bestpictures
Junior bruger Oprettet: 10-Januar-2017 Sted: Sydjylland Status: Offline Point: 42 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Oppo'en er tilsluttet netværket med kabel og sender digital bitstream til forstærker så det altid er forstærkerens D/A converter der er i brug.
Om jeg afspiller fra NAS via Oppo eller direkte CD i Oppo går signalet via SPDIF coax out - bitstream fra Oppo til forstærker, det er derfor underligt at der er forskel på lyden om der afspilles direkte CD i Oppo elller Oppo afspiller fra NAS
Redigeret af Bestpictures - 10-Februar-2022 kl. 13:21 |
||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4027 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ahh. Så den eneste jeg kan se er, at det er udpakning af FLAC og alac, den har lidt udfordringer med. For det er oppoen der udpakker filerne for den sender dem videre som PCM.
Du kan evt. Teste hvis du kan afspille via netværk direkte på din receiver |
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5271 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Mvh. JørgenT
|
||
Bestpictures
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det har jeg faktisk aldrig prøvet, bruger dBpoweramp som har en default indstilling på 5 for komprimering, har kun prøvet at vælge bedste kvalitet her - hvilket giver samme resultat med dårligere lyd fra server. Hvordan kan jeg vælge at gemme wav direkte fra cd'en?
|
||
JesperRou
Bruger Oprettet: 13-August-2009 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 203 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Super simpelt! I DBPowerAmp vælger du bare Wave i "Rip To" feltet og "Uncompressed" i settings. Alle andre lader du være "as source". |
||
Bestpictures
Funktioner
Tak(0)
|
|
Super simpelt! I DBPowerAmp vælger du bare Wave i "Rip To" feltet og "Uncompressed" i settings. Alle andre lader du være "as source". Mange tak, det vil jeg prøve. Hvis det giver bedre lyd må jeg til at rippe igen. Redigeret af Bestpictures - 11-Februar-2022 kl. 10:55 |
||
Bestpictures
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har nu prøvet at gemme musikken i det originale WAV format ukomprimeret, det lyder nøjagtig som FLAC, stadig lyder direkte cd afspilning langt bedre - flere detaljer, mere “analogt” - underligt hvad årsagen er til dette.
|
||
filmfreak
Guld medlem Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1385 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det lyder mærkeligt, der ‘burde’ ikke være forskel. Prøv at lagre wav filen på en usb Stick som du sætter direkte i afspilleren eller bedre: forstærkeren og så afspille direkte fra USb Stick udenom NAS ?
|
||
HenrikN
Bruger Oprettet: 22-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 151 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg gemmer også WAV filer på NAS. Jeg synes ikke umiddelbart der er forskel på lyden. Jeg bruger også samme DAC til begge dele. Er der nogle settings i den app du bruger til din NAS? Mener at kunne huske at jeg kunne vælge at komprimere.
|
||
Mvh
Henrik Nielsen |
||
Besvar | Side 123 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |