recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hi-fi og populært musik, spild af penge og tid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hi-fi og populært musik, spild af penge og tid?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hi-fi og populært musik, spild af penge og tid?
    Sendt: 19-Juli-2024 kl. 17:25
Hej,

Mens jeg lige holder pause fra dagens gøremål, kommer jeg til at tænke på om det er spild af penge og tid at købe hi-fi, og indrette stuen efter det, når man kun høre populære/mainstream pop- og rock-hits fra 70'erne og frem. Umiddelbart synes jeg musikken lyder bedre igennem Tidal end igennem Spotify, så det skift er gjort, og jeg kan da også høre "mere" med andre/"bedre" højttalere, samt en ok DAC (har ikke prøvet forskellige endnu). Kan også høre forskel på forforstærkere, og integrerede forstærkere, men jeg har stadig tilgode at opleve et såkaldt 3D-lydbillede, der er "holografisk" og hvor højttalerne "forsvinder", selvom højttalerne får masser af luft omkring sig (ja, jeg skal lige lave akustisk behandling af nogle vægge, og det skulle efter sigende hjælpe på det. Har bare vægge). Jeg kan godt høre lyden flytter sig fra den ene højttaler til den anden, eller bare placere sig i den ene højttaler, men jeg er aldrig i tvivl om at højttalerne er der, og det bliver ikke rigtig "3D" eller "holografisk". Jeg oplever dog ofte et flot centerbillede, men tit samles næsten alt lyden der.

Her er en del eksempler på hvad jeg ofte høre. Spørgsmålet er om det overhovedet giver noget såkaldt "3D soundstage" der er "holographic". Jeg vil ikke "lære" at lytte til noget for at opleve det, men jeg er meget åben for nye kunstnere og titler. Enten kan jeg lige det ret hurtigt, eller også bliver det passeret.

Michael Jackson - Bad album, Thriller album, Of the Wall album og mere.
Queen - Alle de kendte hits (Bohemian Rhapsody, Another One Bites The Dust, Don't Stop Me Now, I Want To Break Free og mere)
Phil Collins - Alle de kendte hits (In the Air Tonight, You’ll Be In My Heart, Against All Odds, Another Day in Paradise, Easy Lover, One More Night og mere)
Toto - Alle de kendte hits (Africa, Rosanna, Hold the Line)
Wham! - Wake Me Up Before You Go-Go
Europe - The Final Countdown
A-ha - Take On Me
Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama
Cyndi Lauper - Girls Just Wanna Have Fun
Survivor - Eye of the Tiger
Ray Parker Jr. - Ghostbusters
Journey - Don't Stop Believin'
The Jackson Five - Alle de kendte hits (f.eks. Can You Feel It)
Eagles - Hotel California
Metallica - Nothing Else Matters, The Unforgiven II
Heart - Crazy On You
Sweet - Fox on the Run
Stealers Wheel - Stuck In The Middle With You
Manfred Mann's Earth Band - Blinded by the Light
Ed Sheeran - Alle de kendte (Shape of You, Bad Habits, Perfect, Shivers og mere)
Justin Timberlake - Man of the Woods albums, The 20/20 Experience 1 og 2, FutureSex/LoveSounds og mere)
John Legend - All Of Me
Michael Andrews - Mad World
Colplay - Flere af de kendte (Hymn for the Weekend, Viva La Vida, The Scientist, Fix You, Yellow, Clocks og flere)

Og meget meget mere af den slags. Det hænder at jeg engang imellem hører klassisk og lidt "brugervenlig" jazz i smålange perioder.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1393
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2024 kl. 19:52
Det du søger vil du opnå med et sæt Martin Logan elektrostathøjttalere. Bliver de placeret korrekt, kan du ikke pege på højttalerne, med lukkede øjne. De forsvinder totalt i lydbilledet.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2024 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Det du søger vil du opnå med et sæt Martin Logan elektrostathøjttalere. Bliver de placeret korrekt, kan du ikke pege på højttalerne, med lukkede øjne. De forsvinder totalt i lydbilledet.

Også med det meste af den beskrevne musik?

Sidst jeg hørte Dali Megaline blev der spillet Infected Mushroom på dem. Det lød fantastisk……



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2024 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Det du søger vil du opnå med et sæt Martin Logan elektrostathøjttalere. Bliver de placeret korrekt, kan du ikke pege på højttalerne, med lukkede øjne. De forsvinder totalt i lydbilledet.
Også med det nævnte musik, og på trods af de står ret tæt på væggen? ShockedShocked

Skulle måske have nævnt at pladsen er træng 3 x 3,8 meter, ca.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1393
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2024 kl. 21:52
Ja, har intet.med musikken at gøre, men højttalerens konstruktion.
De kræver klart lidt luft omkring sig.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2024 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ja, har intet.med musikken at gøre, men højttalerens konstruktion.
De kræver klart lidt luft omkring sig.
Aarh… jeg tænker musikken skal være optaget og mastered relativt godt, og optaget med et (del)mål om at der skal være en soundstage der er både bred og dyb… eller hvad?
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Status: Offline
Point: 1094
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2024 kl. 09:02
Hvis du har Tidal, så prøv denne playliste fra Soundimport...

Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1393
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2024 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ja, har intet.med musikken at gøre, men højttalerens konstruktion.
De kræver klart lidt luft omkring sig.
Aarh… jeg tænker musikken skal være optaget og mastered relativt godt, og optaget med et (del)mål om at der skal være en soundstage der er både bred og dyb… eller hvad?

Stadigvæk - Nej. LOL
Det skyldes højttalerens konstruktion.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3784
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2024 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ja, har intet.med musikken at gøre, men højttalerens konstruktion.
De kræver klart lidt luft omkring sig.
Aarh… jeg tænker musikken skal være optaget og mastered relativt godt, og optaget med et (del)mål om at der skal være en soundstage der er både bred og dyb… eller hvad?

Stadigvæk - Nej. LOL
Det skyldes højttalerens konstruktion.
Det er nu ikke helt korrekt, det er ikke kun højttaleren, der har ansvaret for holografisk/3D oplevelse. Jeg ved lige nøjagtigt, ud fra min musiksamling, hvor jeg får den oplevelse, og det er ikke ved alle.
Det er et samspil af korrekt placeret højttalere, det rette udstyr, og den gode indspilning.
Alle gode højttalere kan levere den oplevelse, ikke kun en elektrostat.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2024 kl. 14:44
Jeg er sådan enig i at man godt kan opleve det i kalder 3d soundtage på almindelige højtalere “box speaker”, men har man ikke seriøst hørt på højtalere som f.eks. Martin Logan i den rette opstilling, så er 3d eller holografisk som også er nævnt, bare i en helt anden boldgade lyden er så transparent og klar, at du kan se pluto i gennem dem, her bakker jeg @Filippo op på, at det er konstruktion.

Jeg har selv haft Martin Logan - Apogee - Quad m.fl.

Tidligere, 80’erne+ syns jeg at der manglede punch i det dybe på elektrostater, men her har b.la. Logan så sub i bunden så der er punch, selv med noget Michael Jackson på, ligger kæben på gulvet.

Har en nær ven med Logan og Pass Lab forstærkere, det spiller for vildt men det kræver sin plads
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3986
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2024 kl. 18:01
Kan godt lide at mange her bl.a Potter nævner de noget dyrer produkter med rette opstilling osv. Giver den berømte sound stage. Men Potter man har ikke hørt et fedt sound stage før man har binariale lyd, med rum klang små effekter i musikken osv. I rummet.

Når det er sagt så OP? Hvis du stadig ikke har fået akustisk behandlet der hvor dine højtalere står, så kan du hoppe og danse så tosset du vil. For med for storer og forkerte refleksioner så vil du ikke kunne opnå det
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2024 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

KanMen Potter man har ikke hørt et fedt sound stage før man har binariale lyd

Hvad er binariale lyd?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu