|
F/UTP -S/FTP -U/UTP |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
caddy83
Junior bruger Oprettet: 07-Juli-2014 Sted: Denmark Status: Offline Point: 46 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 08:33 |
Hej
Jeg har idag et cat 5e kabel jeg skal udskifte til højere cat, kablet går i tomrør med andre kabler og det jeg bruger idag er et SF/UTP det er til hjemme installation, hvilken type skal jeg vælge?
Redigeret af caddy83 - 19-Oktober-2024 kl. 08:39 |
|
Axlon
Guld medlem Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1401 |
Funktioner
Tak(0)
|
cat 5e kan køre 2,5Gbit, så hvorfor vil du skifte det?
Hvilke andre kabler har du i det samme tomrør som dit ethernetkabel? Til normal hjemme installation er uskærmet kabel (UTP) helt fint. Hvis du vælger at bruge skærmet kabel, så skal du have skiftet ALLE dine netværksstik til skærmet type, og evt. også diverse switche, ellers så virker skærmen ikke, og kan i stedet gøre mere skade end gavn.
|
|
Mvh Jesper
|
|
caddy83
Funktioner
Tak(0)
|
Der er kabel til TV og soundbar strøm.
Det alle kablerne er med skærm nu (alle cat 5e kablerne) For at kunne trække flere MHz ved at skifte til cat 6
|
|
caddy83
Funktioner
Tak(0)
|
Det med at stik skal være skærmet eller ej eller at jorden ikke er forbundet eller ej er en skrøne, skærmen vil stadig hjælpe noget og være bedre end et uskærmet kabel.
Men korrekt for at få bedste virkning skal skærmen monteres i korrekt stik
|
|
Axlon
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis skærmen ikke er forbundet, fungere det som er fremragende antenne til at samle uønsket støj/signaler op, så nej det er ikke en skrøne.
|
|
Mvh Jesper
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
Flere MHz
Hvor hurtig en forbindelse har du brug for? Klaus
|
|
caddy83
Funktioner
Tak(0)
|
Nu var det ikke for at starte en diskution, men kan du finde et sted hvor det er testet, alle test helt tilbage til 90’erne viser skærmet kabel er bedre mod støj end uskærmet uanset om skærmen er forbundet. Men lad den ligge også for alle ret
Vil bare gerne have mere end de 100 som 5e tilbyder så en op til 250mhz som med cat 6
|
|
Axlon
Funktioner
Tak(0)
|
Du spurgte jo om råd til valg af kabel, og det regnede jeg så med du ville have et råd om, så det fik du, men hvis det ikke var det du ville, så beklager jeg. Og som allerde nævnt, så kan cat 5e kører 2,5Gbit, så ingen grund til at skifte, pånær hvis det er for at køre højere hastighed end 2,5Gbit. Jeg kører selv 1Gbit på 5e UTP kabler her hjemme.
|
|
Mvh Jesper
|
|
caddy83
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil gerne have råd, da jeg ikke er expert på det område:-)
Jeg oplever bare ikke problemer med mine dobbelt skærmede kabler gennem mange år. Men kan du trække nok MHz gennem 5e til at have musik, iPad og TV kørende over nettet samme tid?
|
|
caddy83
Funktioner
Tak(0)
|
Ligger dine kabler tæt med 220v og eller andre kabler?
|
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12321 |
Funktioner
Tak(0)
|
Så vidt jeg kan se understøtter cat 5e kun 1 gigabit
|
|
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon |
|
Axlon
Funktioner
Tak(0)
|
Glem alt om hvor mange MHz dine kabler kan kører, og koncentrer dig om hastigheden i stedet. 1Gbit er lang langt langt mere end rigeligt til at have musik, iPad og TV kørende samtidig. Faktisk er 100Mbit også mere end rigeligt til ovenstående. Nedenstående kan alle køre uden problemmer samtidig på blot en 100 Mbit/s forbindelse. Musik: 0,2 Mbit/s Youtube på iPad: 10 Mbit/s YouSeeTV: 10 Mbit/s Netflix standard: 12 Mbit/sec Netflix 4k: 20 Mbit/sec Og ja mine netværkskabler ligger også sammen med 230V kabler, (selvom det må de ikke), og de fleste kabler er over 30 meter lange, og det har kørt 1Gbit/s klippe stabilt de sidste 10 år.
|
|
Mvh Jesper
|
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |