recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - F/UTP -S/FTP -U/UTP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

F/UTP -S/FTP -U/UTP

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
caddy83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Juli-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér caddy83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: F/UTP -S/FTP -U/UTP
    Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 08:33
Hej
Jeg har idag et cat 5e kabel jeg skal udskifte til højere cat, kablet går i tomrør med andre kabler og det jeg bruger idag er et SF/UTP det er til hjemme installation, hvilken type skal jeg vælge? 


Redigeret af caddy83 - 19-Oktober-2024 kl. 08:39
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 10:32
cat 5e kan køre 2,5Gbit, så hvorfor vil du skifte det?
Hvilke andre kabler har du i det samme tomrør som dit ethernetkabel?

Til normal hjemme installation er uskærmet kabel (UTP) helt fint.

Hvis du vælger at bruge skærmet kabel, så skal du have skiftet ALLE dine netværksstik til skærmet type, og evt. også diverse switche, ellers så virker skærmen ikke, og kan i stedet gøre mere skade end gavn.
Mvh Jesper
Til top
caddy83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Juli-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér caddy83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 10:44
Der er kabel til TV og soundbar strøm.
Det alle kablerne er med skærm nu (alle cat 5e kablerne) 
For at kunne trække flere MHz ved at skifte til cat 6
Til top
caddy83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Juli-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér caddy83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 10:53
Det med at stik skal være skærmet eller ej eller at jorden ikke er forbundet eller ej er en skrøne, skærmen vil stadig hjælpe noget og være bedre end et uskærmet kabel.
Men korrekt for at få bedste virkning skal skærmen monteres i korrekt stik
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 11:10
Hvis skærmen ikke er forbundet, fungere det som er fremragende antenne til at samle uønsket støj/signaler op, så nej det er ikke en skrøne.
Mvh Jesper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19442
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 11:32
Flere MHz

Hvor hurtig en forbindelse har du brug for?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
caddy83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Juli-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér caddy83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 11:47
Nu var det ikke for at starte en diskution, men kan du finde et sted hvor det er testet, alle test helt tilbage til 90’erne viser skærmet kabel er bedre mod støj end uskærmet uanset om skærmen er forbundet. Men lad den ligge også for alle ret

Vil bare gerne have mere end de 100 som 5e tilbyder så en op til 250mhz som med cat 6
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af caddy83 caddy83 skrev:

Nu var det ikke for at starte en diskution, men kan du finde et sted hvor det er testet, alle test helt tilbage til 90’erne viser skærmet kabel er bedre mod støj end uskærmet uanset om skærmen er forbundet. Men lad den ligge også for alle ret

Vil bare gerne have mere end de 100 som 5e tilbyder så en op til 250mhz som med cat 6
Du spurgte jo om råd til valg af kabel, og det regnede jeg så med du ville have et råd om, så det fik du, men hvis det ikke var det du ville, så beklager jeg.

Og som allerde nævnt, så kan cat 5e kører 2,5Gbit, så ingen grund til at skifte, pånær hvis det er for at køre højere hastighed end 2,5Gbit.

Jeg kører selv 1Gbit på 5e UTP kabler her hjemme.
Mvh Jesper
Til top
caddy83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Juli-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér caddy83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 12:00
Jeg vil gerne have råd, da jeg ikke er expert på det område:-)
Jeg oplever bare ikke problemer med mine dobbelt skærmede kabler gennem mange år.

Men kan du trække nok MHz gennem 5e til at have musik, iPad og TV kørende over nettet samme tid? 
Til top
caddy83 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Juli-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér caddy83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 12:01
Ligger dine kabler tæt med 220v og eller andre kabler? 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 13:12
Så vidt jeg kan se understøtter cat 5e kun 1 gigabit
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2024 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af caddy83 caddy83 skrev:

Jeg vil gerne have råd, da jeg ikke er expert på det område:-)
Men kan du trække nok MHz gennem 5e til at have musik, iPad og TV kørende over nettet samme tid? 

Ligger dine kabler tæt med 220v og eller andre kabler? 
Glem alt om hvor mange MHz dine kabler kan kører, og koncentrer dig om hastigheden i stedet.

1Gbit er lang langt langt mere end rigeligt til at have musik, iPad og TV kørende samtidig.
Faktisk er 100Mbit også mere end rigeligt til ovenstående.

Nedenstående kan alle køre uden problemmer samtidig på blot en 100 Mbit/s forbindelse.

Musik: 0,2 Mbit/s
Youtube på iPad: 10 Mbit/s
YouSeeTV: 10 Mbit/s
Netflix standard: 12 Mbit/sec
Netflix 4k: 20 Mbit/sec

Og ja mine netværkskabler ligger også sammen med 230V kabler, (selvom det må de ikkeEmbarrassed), og de fleste kabler er over 30 meter lange, og det har kørt 1Gbit/s klippe stabilt de sidste 10 år.
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu