recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD/CD mærker - hvad er bedst?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD/CD mærker - hvad er bedst?

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Emne: DVD/CD mærker - hvad er bedst?
    Sendt: 28-Marts-2007 kl. 16:17
Uden at blive for teknisk, vil jeg godt have oplysninger om brug og erfaring ved forskellige typer mærker af DVD og CD skiver.
En aktuel diskussion om hvad brugerne synes er de bedste.
F.eks. Verbatim vs. TDK
Og andre mærker for sags skyld.

Redigeret af T-teknik - 28-Marts-2007 kl. 17:30
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2007 kl. 11:26
I må stadig gerne komme med bud på ovenstående.   
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 14:32

Verbatim 16x DVD.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 15:04

Jeg må hellere blande mig i den livlige debat her!

CD-R Media

De bedste CD-R media er produceret af Taiyo Yuden, med Verbatim Super AZO som næst bedste bud, afhængig af hvor de er produceret; Super AZO produceret i Taiwan, Kina, Mexico er på højde med Taiyo Yuden mens Super AZO produceret i Indien er af en lavere kvalitet (men stadig bedre end det meste andet på markedet).

Taiyo Yuden CD-R medier kan købes som "unbranded" fra visse on-line shops, men ellers vil følgende CD-R medier være Taiyo Yuden:

Plextor CD-R
Verbatim Pastel CD-R
Verbatim Extra Protection CD-R Made in Japan (men de *skal* være Made in Japan, ellers er det ikke Taiyo Yuden)

CD-RW Medier

Verbatim er de eneste som er værd at købe

DVD+R og DVD-R Single Layer Medier

De generelt mest kompatible medier med bedst kvalitet er Taiyo Yuden 8x DVD+R (YUDEN000 T02), Verbatim 8x DVD+R (MCC003), Taiyo Yuden 8x DVD-R (TYG02) og Verbatim 8x DVD-R (MCC02RG20).

Hvis ens recorder/brænder er kompatibel med 16x medier, hvilket de nyeste brændere og recordere er, så er Verbatim 16x DVD+R (MCC004) og Verbatim 16x DVD-R (MCC03RG20) de generelt bedste og mest kompatible da de har været på markedet længst. Med de nyeste brændere vil også Taiyo Yuden 16x DVD+R (YUDEN000 T03) og Taiyo Yuden 16x DVD-R (TYG03) være rigtigt gode.

Hvis man køber Verbatim 16x DVD+R medier, så vil de være MCC004 hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.

Køber man Verbatim 16x DVD+R medier Made in Japan, så vil de være YUDEN000 T03 produceret af Taiyo Yuden.

Hvis man køber Verbatim 16x DVD-R medier, så vil de være MCC03RG20 hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.

Køber man Verbatim 16x DVD-R medier Made in Japan, så vil de være TYG03 produceret af Taiyo Yuden.

Plextor 16x DVD medier er altid Taiyo Yuden.

CMC producerer medier som sælges under en lang række brands, hvor man får generelt bedst kvalitet hvis man køber dem med HP (Hewlett Packard) brand. Kompatibilitet med forskellige brændere er ikke ligeså god som ovenstående medier, men CMC medier har generelt en god langtids stabilitet.

HP 8x DVD+R (CMC MAG E01), HP 8x DVD-R (CMC MAG. AE1) og HP 16x DVD-R (CMC MAG. AM3) er alle CMC producerede medier med god langtids stabilitet og god brænde-kvalitet i de rigtige brændere/recorder.

HP 16x DVD+R (CMC MAG M01) er af mere variabel kvalitet.

Sony 16x AccuCORE DVD+R og DVD-R medier fungerer godt for mig, men ikke alle har samme positive erfaring.

TDK 8x DVD+R og 8x DVD-R medier er fornuftige, men svære at finde efterhånden.

TDK 16x DVD+R og DVD-R medier er af svingende kvalitet og der er rapporteret dårlig langtids stabilitet.

Ægte Maxell Made in Japan DVD+R og DVD-R medier er gode, men meget vanskeligt at finde. Langt de fleste medier solgt som Maxell er produceret andre steder af underleverandører, og er ikke af den samme kvalitet som Maxell Made in Japan medier. Maxell Made in Japan kan købes hos Nierle som Thermal Printable medier.

DVD+RW og DVD-RW Medier

Verbatim er det sikreste og nemmeste valg.

Ricoh DVD+RW medier er også gode, men noget sværere at finde.

Andre DVD+RW og DVD-RW medier er at betragte som lotteri.

DVD-RAM Medier

De fleste DVD-RAM medier der sælges er lavet af Matshita/Panasonic og disse er fremragende. De sælges under en række brands som f.eks. Panasonic, Verbatim, JVC, TDK (kan også være Maxell DVD-RAM medier).

Verbatim DVD-RAM medier er lavet af Matshita/Panasonic og har en Hard Coat Protection som gør dem mere modstandsdygtige overfor ridser.

Maxell laver sine egne DVD-RAM medier, og jeg har ikke nogen erfaring med disse.

DVD+R Double Layer Medier

Kun Verbatim kan generelt anbefales.

Der er andre mærker og producenter af DVD+R DL men de er af variabel kvalitet og ikke ligeså bredt kompatible med brændere.

HP 2.4x DVD+R DL (CMC MAG. D01) fungerer dog fint i min Sony RDR-HX910 recorder, men en kvalitets-skanning viser at de ikke er nær så gode som Verbatim medier.

DVD-R Dual Layer Medier

Disse bør man så vidt som muligt undgå, da de ikke er kompatible med de fleste DVD afspillere. Hvis man bruger dem til data i stedet for video, så vil de dog fungere i nyere DVD brændere/læsere, men der er ikke nogen fordel i forhold til DVD+R DL.

Kun hvis man har en recorder som kan brænde til DVD-R DL og ikke DVD+R DL bør man overveje at bruge disse medier.

Kun Verbatim kan generelt anbefales.

Disclaimer

Alt ovenstående er baseret på en blanding af egne erfaringer og fælles erfaringer fra andre fora, og der er tale om en meget simplificeret fremlæggelse.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 15:30
[QUOTE=DrageMester]

Hvis man køber Verbatim 16x DVD+R medier, så vil de være MCC004 hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.

Køber man Verbatim 16x DVD+R medier Made in Japan, så vil de være YUDEN000 T03 produceret af Taiyo Yuden.

Hvis man køber Verbatim 16x DVD-R medier, så vil de være MCC03RG20 hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.

Køber man Verbatim 16x DVD-R medier Made in Japan, så vil de være TYG03 produceret af Taiyo Yuden.

De nævnte oplysninger og koder, er de at finde på Verbatims produkter og internet butikker?

TDK 16x DVD+R og DVD-R medier er af svingende kvalitet og der er rapporteret dårlig langtids stabilitet.

Hvis jeg skal sammenligne dit svar, så er TDK af en noget tilfældig kvalitet og modsat den kontrol de skiver siges at have fra firmaet selv.
- Jeg kender mest til TDK i form af de kassettebånd de udsendte i sin tid, som havde en rimelig god kvalitet.

Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 15:39
Jeg har været tæt på at købe Vebatim DVD skiver, f.eks. 16x -R, men når jeg har holdt mig lidt tilbage, skyldes det noget med en testprøvning som jeg læste lidt om for noget tid siden, som ikke var helt positiv.
- Uden jeg skal komme helt ind på det tekniske, som jeg ikke kan beskrive helt på samme måde.   

Men uanset hvad, så kan det vel tænkes at test også er købt til at falde ud til de enkelte producenters fordel?

Eller hvad?
Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Marts-2005
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 16:50

DrageMester

Jeg er fuldstændig enig i din vurdering. Til min Sony 710 bruger jeg nu kun Tayio Yuden medier, som fungerer nærmest fejlfrit. Desværre laver TY mig bekendt ikke DL medier. Jeg har som DL medier brugt Verbatim (2.4X versionen), men har stødt på mange fejl, både under brænding, og efterfølgende, hvor min Sony pludselig ikke kan læse mediet længere. Jeg renser regelmæssigt lacerhovedet, så fejlen burde ikke ligge der.

Hvad er dine erfaringer med Sony 910 og Verbatims DL medier?

Perfektionist

Sony RDR-HXD 870, Sony RDR-HX910, Panasonic DMR-EH65
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 18:04

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Hvis jeg skal sammenligne dit svar, så er TDK af en noget tilfældig kvalitet og modsat den kontrol de skiver siges at have fra firmaet selv.
- Jeg kender mest til TDK i form af de kassettebånd de udsendte i sin tid, som havde en rimelig god kvalitet.

Alle firmaer påstår at de har god kvalitetskontrol, men det passer bare ikke. Selv Verbatim og Taiyo Yuden som er de bedste på markedet har efterhånden temmelig lemfældig kvalitetskontrol som følge af faldende priser på blanke CD og DVD medier.

TDK kassettebånd er i denne sammenhæng rent bogstaveligt fra et andet årtusinde.

Oprindeligt skrevet af <SPAN =bold>T-teknik</SPAN> T-teknik skrev:

Jeg har været tæt på at købe Vebatim DVD skiver, f.eks. 16x -R, men når jeg har holdt mig lidt tilbage, skyldes det noget med en testprøvning som jeg læste lidt om for noget tid siden, som ikke var helt positiv.
- Uden jeg skal komme helt ind på det tekniske, som jeg ikke kan beskrive helt på samme måde.   

Men uanset hvad, så kan det vel tænkes at test også er købt til at falde ud til de enkelte producenters fordel?

Eller hvad?

Man kunne godt forestille sig at visse firmaer ville købe sig til en test. Mine erfaringer og fælles erfaringer fra andre fora er derimod indsamlet fra ikke-kommercielle tests foretaget af privatpersoner.

Der vil altid (desværre) forekomme dårlige eksemplarer i en industri som styres næsten 100% af pris, hvilket nu gælder for CD medier, DVD medier, og CD/DVD brændere.

Hvis du leder efter blanke optiske medier og drev som ikke er totalt styret af pris, så skal du på nuværende tidspunkt se på blå-laser produkter som Blu-ray og HD DVD. Her er drev og medier stadigvæk i en prisklasse hvor der er plads til ordentlig kvalitetskontrol.

Oprindeligt skrevet af <SPAN =bold>Perfektionist Perfektionist skrev:

Jeg har som DL medier brugt Verbatim (2.4X versionen), men har stødt på mange fejl, både under brænding, og efterfølgende, hvor min Sony pludselig ikke kan læse mediet længere. Jeg renser regelmæssigt lacerhovedet, så fejlen burde ikke ligge der.

Hvad er dine erfaringer med Sony 910 og Verbatims DL medier?

Jeg har kun brændt en god håndfuld Double Layer i min Sony RDR-HX910 og der har ikke været nogen problemer overhovedet. Jeg har heller aldrig renset pick-uppen i min Sony.

Jeg har kun brændt to typer DL:

- Verbatim 2.4x DVD+R DL
-
HP 2.4x DVD+R DL

Begge fungerede fint.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 18:11
Tja og så er der os andre der køber de møgbilligste skiver vi kan opdrive, og aldrig til dato har oplevet et eneste problem
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 19:12
Da jeg i sin tid købte min første DVD optager
- Philips DVDR70 - var de eneste skiver jeg kunne købe Fuji, som jeg har få liggende af endnu, dem er jeg ikke stødt på fejl ved.
Fuji er heller ikke nogle man finder i hvilken som helst internet butik.
Lige som med Sony skiver.

Men at Verbatim findes i snart alle internet butikker, må så nok betyde at de har en vis kvalitet.

Går man ind i en reel butik, så finder man for det meste kun et mærke som de enkelte butikker har sat sig på.
Om det er en kvalitet i sig selv?
- Eller de enkelte butikker er betalt for kun at have bestemte mærker?
- Eller det måske er af pladshensyn?

Det kan jo lægges ud til debat.

Foruden altså det ovenfor nævnte om de forskellige mærker.   
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 01:41
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

DVD-R Dual Layer Medier

Disse bør man så vidt som muligt undgå, da de ikke er kompatible med de fleste DVD afspillere. Hvis man bruger dem til data i stedet for video, så vil de dog fungere i nyere DVD brændere/læsere, men der er ikke nogen fordel i forhold til DVD+R DL.

Har du et link til forum indlæg el.lign. vedr. dette? Da DVD-R DL blev lanceret var et af salgsargumenterne netop bedre kompatibilitet med stand-alone DVD afspillere (bedre end DVD+R DL), så vidt jeg husker. Jeg er selvfølgelig godt klar over at marketingfolket ikke altid har ret...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 01:55
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Har du et link til forum indlæg el.lign. vedr. dette? Da DVD-R DL blev lanceret var et af salgsargumenterne netop bedre kompatibilitet med stand-alone DVD afspillere (bedre end DVD+R DL), så vidt jeg husker. Jeg er selvfølgelig godt klar over at marketingfolket ikke altid har ret...

Alle reviews der er foretaget på CDFreaks viser at DVD+R DL er kompatibel med flere DVD spillere end DVD-R DL.

Men hvis du vil have en bredere statistik, så prøv at søge efter kompatible DVD spillere på VideoHelp.com:

DVD afspillere kompatible med DVD+R DL: 72% (798 ud af 1104)

DVD afspillere kompatible med DVD-R DL: 53% (268 ud af 508)

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu