Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Maggerholm
Guld medlem
Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
|
Emne: Problemer med undertekster på TV2? Sendt: 15-Maj-2007 kl. 20:43 |
Er jeg den eneste der siden TV2 er begyndt at udsende WSS signal (analogt), har problemer med at det skærer nederste linie af underteksterne væk? Altså at underteksterne ikke er hævet, som de bør være, når de sender "16:9 letterboxed" (altså en widescreen film, WSS signal, og sænket TV2 logo). Skrev en vred mail til dem i søndags, og har idag fået svar, at ved film bredere end 16:9 (2,35:1 film) skal der altså være lidt sort bjælke (ja det ved jeg), og at det så var mit tv, der har "zoomet for meget ind". Det er jo efter min bedte overbevisning noget vrøvl. "Zoom" funktionen zoomer da ikke mere ind end til 16:9 (jo en smule overscan). Desuden mangler halvdelen af nederste tekstlinie også selv ved 14:9 zoom. Har lige kigget på min optagelse af Spartan fra i søndags. Det der så forvirrer mig er, at Spartan ifølge IMDB er optaget i 2,35:1, men jeg har ikke de små sorte bjælker, som jeg selv ville forvente. Jeg hælder dog mest til, at det sikkert er TV2, der har beskåret filmen til 16:9 (hvilket også kan pisse mig af, men som er sværere at opdage, hvis man ikke lige kender filmen i forvejen). Jeg vil dog lige høre her før jeg sender en "sviner" tilbage. Er jeg virkelig den eneste der, når TV2 sender WSS så 16:9 tv autozoomer, mister nederste undertekstlinie?? Mvh Michael p.s. Det der så kan undre er at der er himmelvid forskel på Zulu (sender aldrig WSS signal, eller hæver undertekster), TV2 (sender nu WSS signal, men hæver ikke undertekster, og TV2 Film (der nu kan filnde ud af både at sende WSS signal, og hæve underteksterne).
Redigeret af Maggerholm - 15-Maj-2007 kl. 20:52
|
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 15-Maj-2007 kl. 20:49 |
Jeg har ikke observeret de problemer du nævner, ikke på det Digitale signal, anvender yderst sjældent Anlogt. Når der udsendes WSS er billedet som forventet.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Maggerholm
Guld medlem
|
Sendt: 15-Maj-2007 kl. 20:56 |
Radiomanden skrev:
Jeg har ikke observeret de problemer du nævner, ikke på det Digitale signal, anvender yderst sjældent Anlogt. Når der udsendes WSS er billedet som forventet. |
Men på det digitale signal (du har selector, ikke?) er underteksterne vel ligesom på DVB-T? Altså at de kan slåes til og fra, og blot lægge sig nederst i billedet, uanset hvor det ville være i forhold til bjælker og andet. Analogt er de jo en fast del af signalet, og kan dermed "ligge forkert", hvilket er min overbevisning at de gør. Mvh Michael
|
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 15-Maj-2007 kl. 21:04 |
Det er vel muligt at det er anderledes ved Analog modtagelse men ikke ved brug af DTT modtager eller Selector. Bruger som sagt sjældent Analog modtagelse. Jeg skal prøve at se næste gang der er en film.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Maggerholm
Guld medlem
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 00:01 |
Lige nu viser TV2 serien Medium, og også her mangler den nederste linie af underteksterne (på det analoge signal).
Nogen der lige gider tjekke?
Mvh Michael
|
|
|
cnn3
Guld medlem
Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 10:56 |
Hej Maggerholm
Vi optog spartan på vores Sony 910, analog TV2-signal via TDC kabelTV, vi havde ikke problemer med nogle undertekster, der skulle forsvinde. Det var ganske rigtigt en 16:9 udsendelse, jeg mener ikke der var sorte bjælker forvoven/neden??
|
mvh Christian
|
|
Maggerholm
Guld medlem
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 12:17 |
cnn3 skrev:
Hej Maggerholm
Vi optog spartan på vores Sony 910, analog TV2-signal via TDC kabelTV, vi havde ikke problemer med nogle undertekster, der skulle forsvinde. Det var ganske rigtigt en 16:9 udsendelse, jeg mener ikke der var sorte bjælker forvoven/neden?? |
Tak for svar. At der ikke er sorte bjælker foroven eller for neden bekræfter mig i, at billedet er en smule beskåret. Men at I ikke har problemer med underteksterne er så til gengæld underligt (I har widescreen tv, ikke?) Her er, hvordan det ser ud hos mig i henholdsvis 4:3, 14:9 og Zoom: Kan Stofa fucke signalet op undervejs? Jeg har meget svært ved at tro at det er mit tv, der skulle kunne placere underteksterne forkert. Og at mit tv skulle zoome "for meget" ved "zoom" lyder også som en god løgnehistorie, som kan dementeres ud fra billederne af 4:3 og 14:9. Men man begynder da at forstå, at det kan være så svært at sende det rigtige signal, hvis både selve kanalen, og udbyderen kan lave ged i det undervejs. Mvh Michael
|
|
|
cnn3
Guld medlem
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 12:48 |
Nej, skærmen var helt fuldt ud og undertekster var placeret korrekt.
Nu var vores signal fra TDC kabelTV, og jeg vil faktisk mene at underteksterne have en anden font...., er der egentlig ikke noget om at TDC kun modtager 1 signal fra TV2, og således selv "letterboxer" det analoge signal?
|
mvh Christian
|
|
filmfreak
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1385
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 12:50 |
Maggerholm skrev:
Kan Stofa fucke signalet op undervejs?
Mvh Michael
|
Ja det ser godt nok underligt ud. Ligner et signal modtaget af en DVB-T tuner som er sat til 4:3 med DVB-subtitles i 4:3 rammen og så konverteret til analog. Måske videresender Stofa ikke det rene analoge signal fra TV2 men konverterer det ud fra DVB-T signalet ???? Har du mulighed for at modtage TV2 analogt fra alm antenne og sammenligne ?
Som løsning vil jeg anbefale digital modtagelse af TV2 hvor du vil få ægte 16:9 !
Redigeret af filmfreak - 16-Maj-2007 kl. 12:52
|
|
Maggerholm
Guld medlem
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 12:55 |
filmfreak skrev:
Maggerholm skrev:
Kan Stofa fucke signalet op undervejs?
Mvh Michael
|
Har du mulighed for at modtage TV2 analogt fra alm antenne og sammenligne ?
|
Nej det har jeg ikke. Men jeg kan lige sammenligne med en kammerat, der også har analogt signal fra Stofa iaften. TDC kan jo tilsyneladende godt finde ud af det. Og så må jeg vel fortælle TV2, at Stofa ødelægger deres signal, så burde de vel reagere. Hører dog fortsat gerne fra andre (med/uden stofa) der modtager et analogt signal, og kigger på et widescreen tv om de mangler undertekster. Mvh Michael
|
|
|
Maggerholm
Guld medlem
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 13:32 |
Grrr, sidder og bliver mere og mere sur på Stofa.
Tror det er her problemet ligger. Noget i stil med det Filmfreak nævner.
Har også engang fanget en optagelse, hvor Alias blev udsendt som anamofisk 16:9, og hvor jeg på selve tv signalet kunne se at der blev navigeret ind i en menu, og sat om til 4:3, ganske som man ville se på en DVB-T modtager.
cnn3, kan du tage en billede at dit tv med Spartan (med noget undertekst med to linier) på og poste her?
Vil gerne se forskellen på fonten på underteksten.
Mvh Michael
|
|
|
cnn3
Guld medlem
|
Sendt: 16-Maj-2007 kl. 14:10 |
Maggerholm skrev:
cnn3, kan du tage en billede at dit tv med Spartan (med noget undertekst med to linier) på og poste her? |
Nej,desværre jeg har slettet filmen
|
mvh Christian
|
|