Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Tmosb
Ny bruger
Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
|
Emne: Ikke synkront billede og lyd Sendt: 29-December-2004 kl. 09:31 |
Problemer med at billede og lyd ikke er synkront.
Jeg købte en Phillips DVD optager der kunne optage mine private camcorder VHS bånd til et digitalt medie. Problemet er bare, at efter en stykke tid inde på DVDén passer lyd og billede ikke sammen. Når jeg igen optog selv samme ikke synkrone VHS optagelser til en ny DVD, men placerede den først på DVDén var optagelserne synkrone. Altså båndet fejler ikke noget. Nu har jeg leveret DVD optageren tilbage og skal finde en ny model til opgaven – gerne med harddisk.
Findes der DVD optagere der med garanti ikke har dette problem?
Er der andre der kender til problemet – Phillips gør ikke?
|
Thorkild
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 29-December-2004 kl. 14:13 |
Hej Tmosb
Tmosb skrev:
Findes der DVD optagere der med garanti ikke har dette problem? |
Jeg har ikke set nogen rapporter om usynkron billede+lyd på hverken Pioneer, Sony eller Panasonic modeller.
Tmosb skrev:
Er der andre der kender til problemet – Phillips gør ikke? |
Det er normalt heller ikke noget problem på Philips recordere.
Hører du lyden via TV'et når den bliver usynkron, eller er det via en forstærker ?
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
|
Tmosb
Ny bruger
|
Sendt: 29-December-2004 kl. 15:17 |
Hej Lars
Jeg hører lyden gennem TV.
Jeg kan tilføje at problemet opstår når det er egne VHS optageelser, optaget fra et diverse Panasonic camcordere. Nogle af optagelserne er 20 år gamle. Optagelserne bliver mere og mere asynkrone, jo længere man kommer ind på DVDén.
Jeg forestiller mig, at det kunne være softvaren i DVD optageren der ikke kan følge med de tidskoder, som jeg kan forstå der er på et VHS bånd.
Jeg kan også tilføje at problemet ikke er så stort når jeg har overført en VHS optagelse fra TV til DVD.
|
Thorkild
|
|
erimads
Bruger
Oprettet: 05-Marts-2004
Point: 93
|
Sendt: 29-December-2004 kl. 23:16 |
Hej.
Uden at at vide det bestemt eller har prøvet det er midt gæt at hvis der på en gammel VHS optagelse er frames udfald vil disse ikke blive optaget på recorderen, det betyder så at optagelsen bliver de udfaldne frames kortere og lyden kommer derfor bagefter. Blot et gæt.
/Erik
|
|
Tmosb
Ny bruger
|
Sendt: 30-December-2004 kl. 08:33 |
Hej Erik
Jeg ved ikke hvad frames udfald er, men hvis dit gæt er korrekt - hvad kan man så gøre ved det?
Kunne man f.eks. forstille sig, at man efterfølgende har mulighed for at redigere det synkront igen på en PC? eller måske evt. på en DVD optager med hardisk?
|
Thorkild
|
|
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
|
Sendt: 30-December-2004 kl. 09:52 |
Jeg tror problemet er nøjagtig det som Erimads beskriver. Prøv eventuelt at overføre den problematiske optagelse til en PC og redigere med programmet Videoredo, som er kendt for at kunne rette synkroniseringsproblemer. Jeg har selv med held anvendt det på en film der var hele 1,4 sekund ude af synkronisering.
Flemming
|
|
Tmosb
Ny bruger
|
Sendt: 30-December-2004 kl. 12:01 |
¨Hej Flemming
Tak for rådet - jeg vil forsøge mig med Videoredo.
NB. Hvad kræves der af PCén i ram, etc. for at det bliver en behagelig redigerings "køretur"?
|
Thorkild
|
|
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
|
Sendt: 30-December-2004 kl. 12:31 |
PCen kan aldrig blive for kraftig. Mindst 256 MB RAM og 1 GHZ CPU, men gerne det dobbelte eller mere både vedrørende RAM og CPU.
Flemming
|
|
Malvido
Ny bruger
Oprettet: 22-December-2004
Point: 11
|
Sendt: 03-Januar-2005 kl. 13:59 |
Hej Tmosb!
Jeg har oplevet samme problem, da jeg ville overfører mine Matador videoér til DVD. Jeg brugte min PC for at komme uden om kopisikringen. Da jeg havde overført dem alle (24 bånd) skulle jeg lige se et enkelt afsnit igennem, men puhaaaa!!! Ca. 10 min. inde forsvandt synkoniteten mellem billede og lyd. Den forklaring jeg har fået, er at VHS er analogt, hvorimod DVD er digitalt, og den omsætning af signalet bliver forsinket med nogle millisec. men over 1 time opsamles disse til en større forskydning.
mvh/Malvido
|
|
erimads
Bruger
Oprettet: 05-Marts-2004
Point: 93
|
Sendt: 03-Januar-2005 kl. 14:51 |
Hej Malvido m.m.
Det må afhænge af hvilket kort man benytter jeg har ikke oplevet problemet med mit Pinnacle Studio AV/DV ulempen her er at ved analog record gemmes det i .AVI og det koster ca. 2 gange spilletid at konvertere til MPEG.
/Erik
|
|
Tmosb
Ny bruger
|
Sendt: 03-Januar-2005 kl. 22:25 |
Hej Malvido
Jeg har i dag fået den samme forklaring på problemet som din af en bekendt.
Kan man forstille sig at "modgiften" mod denne analoge/digitale
konflikt er at overspille korte sekvenser, gemme dem på hardisken og derefter brænde dem samlet ud på DVD?
|
Thorkild
|
|
JørgenT
Guld medlem
Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5307
|
Sendt: 03-Januar-2005 kl. 23:23 |
Malvido skrev:
Den forklaring jeg har fået, er at VHS er analogt, hvorimod DVD er digitalt, og den omsætning af signalet bliver forsinket med nogle millisec. men over 1 time opsamles disse til en større forskydning.
mvh/Malvido
|
Hvis det skulle være det at signalet er analogt, vil det jo også være et problem på alle optagelser fra TV, selv signaler fra digitale satelitter og Selector box bliver jo lavet om til analog signal inden de sendes ud på SCART eller S-video stik fra sat. receiver/Selector.
Nogen erfaring med det?
Mvh JørgenT
|
|