|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Bruce ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
![]() Sendt: 13-August-2007 kl. 19:38 |
|
Hermed tråd til at diskutere artiklen.
Læs iøvrigt DVDTalks glimrende udmelding, DVD Talk - Switzerland of World War HD. |
||
![]() |
||
Matzon ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 345 |
![]() |
|
Undskyld,
nu bliver jeg åbenbart nødt til at få at vide præcis hvordan blu-ray er
det teknisk bedste format (udover kapaciteten på skiverne).
jamen, her har du et hurtigt overview (og i parantes hvad det andet format kan gøre ved dette): Bluray + Bedre sikkerhed i form af BD+ (ikke noget de kan fixe. AACS som er en del af både HD DVD og Bluray er brudt. Man regner med at BD+ (som med alt andet) bliver brudt når det kommer på markedet ![]() + Mere plads (Kan løses ved at smide flere lag på en skive, men øger prisen og bluray kan gøre det samme) + Højere overførsels hastighed (ikke noget HD DVD kan gøre ved) + Krævet hardcoating (Kan påføres HD DVD, men bliver ikke gjort pt) HD DVD + Ingen regioner (Kan gøres i bluray ved at man løsner op omkring regioner) + Krævet PiP samt internet (PiP er en optionel del af Profile 1.1, kræves i Profile 2.0) |
||
![]() |
||
Stampe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
![]() |
|
Hvor er det bare smukt skrevet ![]() |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
@Matzon
Bedre for hvem? Ting som BD+ og de kommende Verance audio watermarks i AACS (og dermed begge formater) er måske godt for filmselskaberne, men forbrugerne kan ikke bruge det til noget. Tværtimod gør det både film og afspillere dyrere. Men ok, hvis DRM teknikken ellers er implementeret ordentligt (og ikke som Sony's famøse CD rootkit....), er det ikke noget som forbrugeren mærker, i hvert fald ikke på standalone afspillere. At der ikke er regionskodning på HD-DVD er ubetinget godt for forbrugerne, men Sony Tristar vil sikkert se det som en ulempe. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Bruce ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
![]() |
|
Her kan findes et diagram som sammenligner de to formaters potentiale. Blu-ray er uden tvivl det bedst ydende format på papiret, hvilket dog ét år efter lanceringen, ikke har vist sig at have nogen betydning. Redigeret af Swearengen - 13-August-2007 kl. 20:18 |
||
![]() |
||
mhelt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-April-2005 Status: Offline Point: 220 |
![]() |
|
Det skal nok præciseres vedr. argumentet om flere lag pr skive er en teoretisk mulighed på begge formater eftersom ingen af de nuværende afspillere understøtter dette. Til gengæld kan man tilføje: Blu-ray+ - fuldgyldig programmeringssprog kan anvendes til komplekse applikationer på blu-ray (fx dragons lair spillet som er mere komplet på bd) hd-dvd+ - markup sprog til menuudvikling sikrer konsistent performance og hurtig udviklingsproces - internet forbindelse er krav Men alt det er jo bare tekniksnak - det drejer sig jo først og sidst om film og da den tekniske kvalitet af disse er tæt på identisk mellem formaterne vil jeg lige quote mig selv "Jeg synes det ville være det bedste at få formatkrigen afgjort en gang for alle. Jo længere tid den trækker ud, jo mindre gennemslagskraft får formaterne i den brede offentlighed. Denne formatkrig er i fuld gang med at ødelægge markedet for distribution af HD-film på optiske medier. Og det er noget møg IMO. HD Online distribution er de næste mange år lig med dårlige kvalitet (lavere opløsning, højere komprimering) end de optiske medier - for slet ikke tale om DRM... Jeg er for højere kvalitet og retten til at eje en film for at se den så mange gang jeg orker - det er formatkrigen i fuld gang med at ødelægge. Jeg er flintrende ligeglad med hvem der måtte vinde krigen, bare de gør det hurtigt. Personligt har jeg så kastet min støtte blu-ray, men heck skulle HD-DVD så vinde er det også OK med mig - bare de gør det hurtigt. Combo players og total HD medier er blot instrumenter til at trække pinen ud. Vælg format, gør det konsekvent og lad denne krig ende så vi kan nyde vores film i HD kvalitet med ordentlig opløsning og begrænset komprimering - det er jo det sagen handler om, ikke?" Mvh Redigeret af mhelt - 13-August-2007 kl. 20:18 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Her er en lille DRM-gåde, hvis nogle skulle have lyst: hvad er ligheden mellem HD-DVD/Blu-Ray og denne historie om online video "køb" hos Google Video?
(relevansen for tråden er følgende: jeg mener ikke at forbrugerne kan være ligeglade med DRM, blot fordi de køber alle deres film; og HD-DVD er trods alt mindre DRM-inficeret end Blu-Ray). Redigeret af JesperLund - 13-August-2007 kl. 20:32 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
mhelt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-April-2005 Status: Offline Point: 220 |
![]() |
|
Mens det er rigtigt at Blu-ray har BD+, så skal man huske at HD-DVD har obligatorisk internetforbindelse, så rent teknisk har hd-dvd faktisk _bedre_ muligheder for at enforce DRM end Blu-ray. Når det er sagt tror jeg (min egen mening) at der for begge medier er meget langt til det potentielle DRM-mareridt som kommer med online distribution. Jeg har faktisk meget vanskeligt ved at tro at nogen med original-medier vil opleve DRM issues på hverken hd-dvd eller blu-ray. Mvh
|
||
![]() |
||
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1694 |
![]() |
|
Selve AACS specifikationen er ellers udlagt sådan, at keys kan revokes via nettet og at alle "rettigheder" en ejer af en HD-skive (formatet er her ligegyldigt) måtte have kan ændres med tilbagevirkende kraft. Jeg mener endda at det i tidernes morgen var meningen at en Internet forbindelse var pligt iflg. AACS specifikationerne, men det er man åbenbart gået lidt væk fra igen. Jeg er dog sikker på, at det listes ind ad bagindgangen igen, nu hvor vi skal have web content... Det er faktisk lidt ligesom TCPA på computersiden. Der var stor ballade da offentligheden fik nys om det. Særligt Intels LaGrande og Microsofts Palladium "teknologier" blev hevet frem i søgelyset. Så blev det hele neddæmpet for nu (for Intels vedkommende) at dukke frem i de nyeste Core 2 processorer som "Trusted Execution Technology" (TXT). Stadig det samme crap. Palladium er for øvrigt indbygget i Vista, ikke at det overrasker nogen. |
||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
||
![]() |
||
Matzon ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 345 |
![]() |
|
Men vi snakker ikke om forbrugerne... vi snakker om det tekniske format. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Der er ikke noget krav om at afspilleren skal være forbundet til internettet. Det er en feature, beregnet på downloadbar ekstramateriale og firmware upgraderinger. HD-DVD har kun AACS, herunder Verance audio watermarks, når det bliver implementeret i afspillerne. |
||
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Øh, en diskussion om den teknisk bedste DRM? ![]() |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |